شناسهٔ خبر: 57490967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد:

حاشیه های معرفی وزیر راه و شهرسازی/رستم رفت مهرداد می آید

به گزارش ستاره صبح آنلاین روز گذشته علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی از معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.وی در این توییت نوشت: با تصمیم رئیس‌جمهور، تا پایان ماه جاری ۱۰ تغییر مدیریتی در سطح ملی و استانی صورت می‌پذیرد.

صاحب‌خبر -

"دو دو" نمایندگان هنگام قرائت نامه معرفی بذرپاش
رو گذشته احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس در نوبت عصر صحن علنی نامه معرفی بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی را قرائت و اعلام وصول کرد.نکته جالب این بود که در هنگام خواندن نامه نمایندگان مجلس با صدای بلند "دو دو" می گفتند.علامت دو دو یا چهار چهار در حقیقت نظر موافق و یا مخالفت نمایندگان با طرح های،لوایح و یا افراد است.وقتی نمایندگان دو دو را می گویند یعنی با فرد معرفی شده مخالف هستند. 

شبه درباره پرونده مالی و مدرک تحصیلی
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به معرفی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی واکنش نشان داد.مجتبی توانگر در حساب توئیتر خود با کنایه به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نوشت:"بازخوانیِ-نمرات و مدرک دانشگاهی-کپی‌کاری در  پایان‌نامه-ارائه مدرک جعلی برای دریافت پست -پرونده‌های باز مالی در سازمان...-نداشتن هیچ تخصص و تجربه لازم برای تصاحب وزارت -فشار برای انتصاب نزدیکان-انتصاب بدون استعلام -و ناگفته‌ها.."

رشته تحصیلی وزیر راه و شهرسازی باید عمران باشد
اقبال شاکری در گفت‌ و گو با خانه ملت در خصوص ویژگی‌های وزیر انتخابی وزارتخانه راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی در شرایط عادی  قرار ندارد، انتخاب وزیر کار بلد و کارشناس می‌تواند حلال معضلات این وزارتخانه باشد.شاکری با اشاره به خصوصیات وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه راه و شهرسازی گفت: تخصص وزیر پیشنهادی باید عمران باشد و آشنا به مسائل ساخت و ساز کشور باشد. متخصصین دانشگاهی، بدنه وزارتخانه و جامعه مهندسین کشور از جمله مشاورین و سازندگان و نظام مهندسی کشور باید او را قبول و باور داشته و توانایی اش در اداره این وزارتخانه عریض و طویل را تایید کنند.نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، یادآور شد: یکی از وعده های دولت و مجلس ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود که طی ۴ سال این رقم به ۴ میلیون واحد مسکونی ختم می‌شود ؛ بر همین اساس وزیر انتخابی باید بیش از هر مسئله ای برنامه‌های خود را  در تحقق این وعده دولت به ارائه کند.

واکنش فعالان مجازی 
بعد از معرفی بذرپاش به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برخی کاربران فضای مجازی به آن واکنش نشان دادند.برخی نوشته اند طبق سخنان رهبری نباید مردم را از اینده نا امید کرد هر کس مردم را نا امید کند برای دشمن کار کرده است چه بداند چه نداند.البته یکی از کاربران نوشت: زمانی که بذرپاش برای دیوان محاسبات معرفی شد همین گونه حملات به او اتفاق افتاد اما بذرپاش توانست با عملکردش جواب منتقدان را بدهد.یک روزنامه نگار در توییتر نوشت:وقتی که هنوز بر سر ماجرای انتصاب مهرداد بذرپاش بر دیوان محاسبات اما و اگر وجود دارد،معرفی او به عنوان وزیر راه و شهرسازی معنایی جز لج بازی و بی اعتنایی به افکار عمومی  ندارد.در توییت دیگری آمده است انتصاب افراد فاقد صلاحیت برای هر پست و جایگاهی را متوقف کنید.یک کاربر دیگر هم نوشت امکان دارد تقابل جدی بین دولت و مجلس بر سر بذرپاش شکل گیرد.

مهرداد بذرپاش کیست؟
یکی از انتقاداتی که به رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی می شد آن بود که او سوابق و تحصیلات مرتبط با وظایف وزارت راه و شهر سازی ندارد.انتقادی که به گزینه جدید این وزارت خانه هم وارد است. مهرداد بذرپاش در سال ۱۳۵۹ در تهران به دنیا آمد. پدرش منصور بذرپاش در جنگ تحمیلی ایران و عراق شهید شد. بذرپاش با دختر علیرضا علی‌احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم ازدواج کرده‌است.بذرپاش فارغ التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای تخصصی مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی است. برخی از رسانه ‌ها ادعا کرده‌اند پذیرفته شدن بذرپاش در مقطع دکتری به دستور وزیر «علوم، تحقیقات و فناوری» و بدون شرکت در آزمون دوره دکترا، به‌عنوان تبدیل بورس خارجبه داخل بوده‌است، در حالی که این ادعاها در تکذیبیه بذرپاش منتشر شده توسط خبرگزاری خانه ملت رد شده‌است. 

سوابق اجرایی 
اولین مسئولیت اجرایی بذر پاش در دوره شهرداری محمود احمدی نژاد بود.پس از انتخاب احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار تهران در سال ۸۱، اقدام به تأسیس گروه مشاوران جوان شهردار تهران به‌عنوان حلقه رابط میان شهرداری تهران و جوانان نمود و از بذرپاش جهت ریاست این گروه دعوت به عمل آورد. پس از چندی، بذرپاش به‌عنوان مدیر فرهنگسرای خاوران نیز برگزیده شد.اما در سوابق کلان او آمده است:رئیس کل دیوان محاسبات کشور، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی جوانان، معاون ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مدیرعامل گروه‌های خودروسازی سایپا و پارس خودرو را در کارنامه دارد.

وعده بر زمین مانده
حال مهمترین پرسش این است که بذرپاش چگونه می خواهد وعده مهم و بر زمین مانده دولت سیزدهم را محقق کند.وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن مهمترین و جنجال برانگیز ترین وعده ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری بود.حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: قرار بود دولت سالی یک میلیون واحد مسکونی تحویل دهد اما تاکنون در حوزه انتخابیه یک متر زمین هم تحویل داده نشده است لذا مردم مسکن نخواستند و فقط انتظار این را دارند که نسبت به کنترل اجاره بها  اقدام کنید.بذرپاش اگر وزیر شود فقط دو سال و نیم فرصت دارد که 4میلیون مسکن به مردم تحویل دهد.باید منتظر بود و دید چگونه این امر محال توسط مهرداد بذرپاش رقم خواهد خورد.

تخصص گرایی در حوزه راه و شهر سازی
وزارت راه و شهرسازی قبل از ادغام به دو وزارت خانه راه و مسکن و شهرسازی تقسیم می شد.دولت احمدی نژاد این دو وزارت خانه را در هم ادغام کرد و هم به حوزه راهسازی و هم به حوزه مسکن و شهر سازی لطمه وارد کرد.تمام وزرای مسکن،شهرسازی و ترابری فارغ التحصیل دانشکده های مهندسی معتبر در رشته راه و ساختمان بوده اند.علاوه بر آن کسانی که سکاندار این دو وزارت خانه شده اند مسئولیت های کلیدی مرتبط با مدیریت شهری و عمرانی در کارنامه داشته اند.پرسش این است که مهرداد بذرپاش که دانش آموخته رشته مهندسی صنایع و مدیریت است چه ارتباطی با مسکن ،شهرسازی،معماری و راه دارد. معرفی بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی تداعی کننده انتخاب علیرضا زاکانی دانش آموخته پزشکی هسته ای به سمت شهرداری تهران است.آیا در صورتی که بذرپاش موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شود سرنوشت او مشابه عبدالملکی وزیر کار خواهد شد یا خیر؟

نظر شما