شناسهٔ خبر: 57490925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

پیشگویی سیاسی یک استاد!

صاحب‌خبر -
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۸۶ مورخه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ با عنوان «پیشگویی سیاسی یک استاد!» به قلم حمید حاجی زاده بدین شرح است:

مرحله گروهی جام جهانی فوتبال تمام شد. در کنار شادی‌ها و تلخکامی های این رخداد ورزشی بعضی اتفاقات متفاوت و جالب هم رخ داده است که «پیشگویی‌ها» از آن دست است.
این که مردم در پیش بینی و تحلیل‌های سیاسی خود گاهی دچار اشتباه شوند امری کاملاً محتوم است اما اگر کسی که داعیه‌ی نظریه پردازی دارد و دوستانش اسم استاد بر او نهادند، بارها و بارها در تحلیل و بخصوص پیش بینی دچار اشتباه شد نه تنها به جایگاه خود آسیب زده که اعتبار واژه تحلیل را هم پایین آورده است. از مکتب نشینان ایشان هم عجیب است که هنوز بر نیمکت باور و قبول بنشینند.
به خاطر دارم که در زمان حمله امریکا به عراق یکی از این به اصطلاح اساتید نظریه پرداز مدعی بود که امریکا قادر به شکست صدام نیست و در تحلیل خود ادعا می کردکه سربازان امریکایی با آن همه تجهیزات تحمل شرایط عراق را ندارند. در حالی که صدام در مقابل امریکا توانست فقط سه هفته تاب بیاورد. استاد در شبکه جام جم هم گفته بود که ایران وکشورهای منطقه باید مانند لی لی پوت ها و فلرتیشیا در کارتون گالیور، امریکا را در خلیج فارس به بند کشیده ‌و خفه کنند!!! او در ادامه توضیح داده بود که: «یعنی الان که امریکا به عراق حمله کرده همه باید با هم به امریکا حمله کنیم.»
امثال این استاد در فضای رسانه‌ای زیاد هستند که با صحبت‌های هیجانی و آتشین و به کمک حمایت‌هایی که تریبون در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد توانسته‌اند مخاطبان خاص خود را هم پیدا کنند. البته هر کسی حق دارد نظرات خود را در معرض آگاهی دیگران و قضاوت افکار عمومی قرار دهد و جالب اینجاست که این اظهار نظرها اگر چه گاهی با منافع ملی به معنای واقعی آن تعارض پیدا می‌کنند قانونا تریبون دارند و نشر می‌یابند. با این وجود هر روز خبر جدیدی از این طیف می‌رسد.
دقیقاً هفته قبل در سفری به مشهد همسفر جمعی از زایران شیعه از قطیف عربستان بودم. دیدن زائران عربستانی برای من عجیب بود زیرا با توجه به فضای رسانه‌ای انتظار نداشتم که دولت عربستان به شیعیان کشورش اجازه سفر به ایران برای زیارت بدهد. البته دیده بودم که دولت عربستان روادید سفر به عربستان و حتی زیارت عمره را در خلال جام جهانی برای همه ملیت‌ها و حتی ایرانی‌ها ساده کرده بود و با همین امکان عده‌ای از مسافرین ایرانی قطر، توانسته‌اند ویزای الکترونیک عربستان را بگیرند، امکانی که هنوز پابرجاست و بسیاری از مردم نمی‌دانند.
یادم بود که در کانال همان تحلیل گر سیاسی-نظامی در ابتدای جام جهانی فوتبال خوانده بودم که پیش بینی کرده بود با سرگرم شدن اذهان عمومی به بازی‌ها، احتمالاً رژیم سعودی در قطیف به پاکسازی قومی (قتل و عام شیعیان) اقدام کند! پیشگویی‌های استاد برای احتمالات همزمان با جام جهانی محدود به این یکی نبود و ایشان به تعداد حروف الفبای فارسی (دقیقاً از الف تا ی) برای اتفاقات احتمالی در سراسر کره زمین لیست بلند و بالایی تهیه کرده بود.
البته از آن جایی که هنوز مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر به اتمام نرسیده است صمیمانه امیدواریم که هیچکدام از آن پیشگویی‌ها به وقوع نپیوندد، پیشگویی‌هایی که هر کدامشان فاجعه‌ای است.


نظر شما