شناسهٔ خبر: 57490528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرغامی در نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن؛

قاچاق نگرانی برای کشورهای صاحب تمدن است

وزیر میراث فرهنگی گفت: همکاری کشور‌های عضو مجمع تمدن‌های باستانی با تمرکز بر مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی راهی برای مبارزه با قاچاق است.

صاحب‌خبر -

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ششمین نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن به میزبانی بغداد با تأکید بر مساله مقابله با قاچاق اموال فرهنگی و استرداد آثار تاریخی به غارت رفته و مسروقه، گفت: هویت و اصالت ساکنان کشور‌های صاحب تمدن در گرو حفظ ارزش‌های تاریخی و باستانی است.

وزیر میراث فرهنگی با بیان این که مالکیت اموال فرهنگی که حکایت از هویت و اصالت مردمان یک سرزمین دارد، از حقوق مسلم انسانی است که به همان جامعه تعلق دارد، افزود: قاچاق اموال فرهنگی هنوز یک نگرانی عمده برای کشور‌های صاحب تمدن از جمله ایران است.

او ایجاد یک برنامه عمل همکاری مشترک میان کشور‌های عضو مجمع با تمرکز بر مبارزه با قاچاق اموال‌فرهنگی تاریخی و استرداد اموال به غارت رفته یا مسروقه را راهی برای مقابله‌ی موثر با قاچاق اموال فرهنگی دانست و افزود: همچنین پیشنهاد می‌شود تشکیل یک کارگروه مشترک برای اجرای موفق برنامه عمل موصوف در دستور کار مجمع تمدن‌های کهن قرار گیرد.

ضرغامی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که هرچند کنوانسیون ۱۹۷۰ پیش‌بینی‌های مفیدی در راستای مبارزه با قاچاق و انتقال غیرقانونی مالکیت اموال فرهنگی و تاریخی کشور‌های مبداء دارد، اما متاسفانه این پیش‌بینی‌ها عطف به ماسبق نمی‌شود، اظهار کرد: بسیاری از اموال فرهنگی تاریخی ایران پس از تصویب این کنوانسیون و در سایه‌ی آگاهی‌های عمومی نسبت به اهمیت میراث فرهنگی و صرفاً با موافقت مسئولان وقت ایران و یا حتی به صورت مخفیانه از کشور خارج شده است.

او میراث‌فرهنگی را عامل مهم همبستگی ملت‌ها و ابزار رسمی برای رشد گردشگری و توسعه فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: از مهمترین اشتراکات تمدن‌های کهن، اشاعه صلح و پرهیز از جنگ و ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز، توجه به احترام متقابل و تلاش برای مفاهمه با دیگران است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان با تاکید بر این که وظیفه همه ماست که با دولت‌هایی که با اعتیاد افراطی خود در بکارگیری ابزار تروریسم اقتصادی و تحریم، تلاش می‌کنند ارزش‌ها و خواسته‌های نامشروع خود را به دیگران تحمیل کنند، مخالفت کنیم، گفت: مقابله ریشه‌ای با انحصارگری، برتری‌جویی و نژادپرستی مدرن در همه عرصه‌های جهانی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

نظر شما