شناسهٔ خبر: 57490522 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

معاون وزیر نفت :

برداشت روزانه گاز ایران در پارس جنوبی بیشتر از قطر است !

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، مقدار برداشت روزانه ایران از میدان مشترک پارس جنوبی را بیشتر از قطر اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سجاد خلیلی در توییتر اعلام کرد: با وجود سهم کمتر ایران از میدان پارس جنوبی، مقدار تولید روزانه آن بیشتر از همسایه جنوبی است.

براساس این گزارش، میدان پارس جنوبی از بزرگ‌ترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد. در سال ۶۹ با حفر نخستین چاه اکتشافی در این میدان وجود گاز تأیید شد.

سهم ایران از این میدان ۹۷۰۰ کیلومتری، ۳۷۰۰ کیلومتر است و با ذخایر ۱۴ هزار میلیارد مترمکعب حدود ۸درصد از ذخایر کل جهان را دارد. حجم ذخایر میعانات گازی این میدان ۱۸ میلیارد بشکه برآورد شده است. توسعه این میدان در سال ۷۶ از سوی ایران آغاز شد. ظرفیت برداشت روزانه ایران ۷۰۵ میلیون مترمکعب بوده که بیشتر از قطر است.

برداشت تجمعی ایران از میدان مشترک پارس جنوبی از ابتدای توسعه آن تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد مترمکعب بوده که با سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰ میلیارد دلاری محقق شده، ارزش محصولات پارس جنوبی تا ابتدای بهمن‌ ۱۴۰۰ برابر با ۳۶۰ میلیارد دلار بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما