شناسهٔ خبر: 57490442 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کمبود امکانات دلیل افت تئاترهای شهرستانی است

محدثه حسینی

کارگردان تئاتر کرم گفت: کمبود امکانات و بودجه باعث افت کیفیت تئاترهای شهرستانی می‌شود.

صاحب‌خبر -

حسن عنایت‌پور که با نمایش کرم از شهرستان سبزوار در سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی حاضر بود، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کیفیت آثار این جشنواره اظهار کرد: در این دوره از جشنواره ۱۱ نمایش ارائه شد که همگی از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار بود. هدف گروه ما از نمایش خود نیز احیاء سنت یک بازی قدیمی به نام ترنا بود که در گذشته، در ماه مبارک رمضان در فاصله افطار تا سحر در قهوه‌خانه‌ها یا محلات و کوچه‌ها به این بازی پرداخته می‌شد.

وی افزود: در ابتدا با تشکیل دورهمی میان ۴۰ نفر از پیشکسوتان تئاتر سبزوار تلاش کردیم به احیاء سنت ترنا بپردازیم و بعد آن را به صورت نمایش عمومی به اجرا در آوردیم. با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و محرم و صفر اجرای نمایش به تعویق افتاد اما توانستیم قبل از شرکت در جشنواره تئاتر استانی ۱۲ اجراء عمومی برگزار کنیم. هرچند در این میان بسیاری از هنرمندان به علت کهولت سن دیگر امکان همکاری نداشتند.

این کارگردان تئاتر با گله از کمبود امکانات و بودجه برای اجراء تئاتر در شهرستان‌ها عنوان کرد: پس از اختتامیه هر جشنواره‌ای عده‌ای خوشحال و عده‌ای نیز ناراحت می‌شوند و ممکن است بسیاری عقیده داشته باشند که در حق تئاتر شهرستان‌ها اجحاف شده اما در اصل کمبود امکانات و بودجه‌ کمی در اختیار تئاتر شهرستان‌ها قرار می‌گیرد و همین موضوع سبب پایین آمدن کیفیت تئاترهای شهرستان نسبت به تئاتر مشهد می‌شود. به عنوان نمونه گروه ما برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی حدود ۹ ماه در نمازخانه تمرین می‌کرد و قبل از اجراء اصلی تنها برای سه شب سالن تئاتر در اختیار گروه‌مان قرار گرفت.

عنایت‌پور با اشاره به راهکارهایی جهت بهبود تئاتر خراسان رضوی تصریح کرد: برای بهبود تئاتر استان اولین گام آموزش گروه‌هاست. متاسفانه بسیاری از اساتید حاضر نمی‌شوند برای آموزش به شهرستان‌ها بیایند و همچنین امکانات پایین، کار را دشوار می‌کند.

وی ادامه داد: پیش از اجرا در جشنواره تئاتر استانی نمایش‌ها بازبینی می‌شود و تنها اگر در فاصله ۱۵ روزه بازبینی تا اجراء تئاتر و شرکت در جشنواره امکاناتی در اختیار گروه‌های شهرستان قرار گیرد، شرایط تئاتر استان تغییر می‌کند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نمایش یک هنر مردمی است، خاطرنشان کرد: برای بالا بردن استقبال مخاطبان از نمایش‌ها باید تلاش کنیم تئاتر همسو با مردم پیش برود و دغدغه و مشکلات مردم را بدانیم و آن‌ را بازگو کنیم تا انتظاراتشان را برا آورده کنیم زیرا تئاتر برای مردم است.

انتهای پیام

نظر شما