شناسهٔ خبر: 57490320 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

مثلث ایران، روسیه و چین سدی برابر زیاده‌خواهی آمریکا

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه قدرت چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران در امور منطقه‌ای باعث نزدیک شدن سه کشور به هم و ایجاد مثلث جدید در مقابل غرب می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با توجه به جایگاه و موقعیتی که برخوردار است، برای تقویت چندجانبه گرایی تلاش‌های لازم را به عمل می‌آورد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از نشست هیئت‌های سیاسی چین، ایران و روسیه در وین به عنوان مثلث جدید دیپلماسی چندجانبه یاد کرد و نوشت: آیا چین، ایران و روسیه مثلث جدیدی در دیپلماسی چندجانبه به نظر نمی‌رسند؟


وی افزود: در حقیقت این قالب می‌تواند به راحتی بزرگ شود. بسیاری از کشورها (اگر نگوییم بیشترشان) طرفدار چندجانبه‌گرایی و مخالف تلاش‌ها برای حفظ یکجانبه‌گرایی و تمامیت‌خواهی در جهان به هر قیمتی هستند.

 
تحلیلگران امور بین‌الملل معتقدند، نظم و نظام تک قطبی در جهان به سرکردگی آمریکا به سرعت در حال فروپاشی است و ایران به عنوان یکی از مخالفان رویکرد واشنگتن در حال تقویت نقش کلیدی خود در ایجاد واقعیت ژئوپلیتیکی نوظهور جهان است. از این رو جمهوری اسلامی ایران در مسیر ایستادگی در مقابل نظام تک قطبی آمریکا تنها نیست و در کنار پکن و مسکو مثلث پرقدرت را تشکیل داده است.

در نقشه راه دولت سیزدهم این نکته حائز اهمیت است که جمهوری اسلامی ایران بتواند از همه توانمندی های موجود در دنیا برای حفظ منافع و امنیت ملی خود بهره برداری کند

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین الملل درباره دیدار و رایزنی سه جانبه دیپلمات های ایرانی، روس و چین برای تشکیل مثلث جدید دیپلماسی چندجانبه در وین به «راهبرد معاصر» گفت: واقعیت سیاست خارجی جمهوری اسلامی این است که همچنان به شعار «نه شرقی و نه غربی» اعتقاد داریم و پایبند این دیدگاه هستیم؛ اما آنچه حائز اهمیت است، اینکه دولت سیزدهم به دنبال ایجاد توازن در ارتباط با کشورها برای دست یافتن به منافع ملی به صورت حداکثری است. 


وی افزود: در نقشه راه دولت سیزدهم این نکته حائز اهمیت است که جمهوری اسلامی ایران بتواند از همه توانمندی های موجود در دنیا برای حفظ منافع و امنیت ملی خود بهره برداری کند؛ به همین دلیل موضوع چندجانبه گرایی را در دستور کار خود قرار داده است. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی به شدت با یکجانبه گرایی آمریکایی مخالف است، لذا تلاش کرده با تقویت جبهه مقاومت شرایطی را پدید آورد که این کشور نتواند در غرب آسیا به نتیجه مطلوب که همان تجزیه کشورهای مختلف است، دست یابد.


کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران سعی کرده است با پیوستن به حوزه های مختلف جغرافیایی و برقراری تعامل مطلوب با سایر کشورها یکجانبه گرایی آمریکا و دنیای غرب را خدشه دار کند تا چندجانبه گرایی تقویت شود؛ به این دلیل در سازمان هایی همچون شانگهای و بریکس همکاری های منطقه ای خود را کلید زده است.


صدرالحسینی توضیح داد: جمهوری اسلامی در موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی با توجه به جایگاه و موقعیتی که برخوردار است، برای تقویت چندجانبه گرایی تلاش های لازم را به عمل می آورد. باید توجه کرد، دو قطب مقابل یکجانبه گرایی آمریکا در حال حاضر روسیه و چین هستند. در سند امنیت ملی آمریکا این دو کشور دشمنان اصلی زیاده خواهی آمریکا به شمار می روند، بنابراین نزدیکی ایران به این دو کشور طبیعی است.


کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: باید توجه کرد، در دو سال گذشته ارتباطات ایران شکل جدیدی به خود گرفته است به طوری که با دو کشور روسیه و چین در نقاط مختلف روابطی در حوزه نظامی برقرار کرده که به برگزاری چندین رزمایش نظامی موفقیت آمیز منجر شده است و پیام مخالفت با یکجانبه گرایی را نیز به این وسیله به آمریکا رسانده ایم.


صدرالحسینی معتقد است: این روند باید در حوزه های گوناگون تداوم داشته باشد و دیدار مسئولان و مقام های سیاسی ایران در راستای تشکیل قطب جدید قدرت کاملاً مشهود است. آمریکایی ها باید بپذیرند دیگر موضوعی به نام یکجانبه گرایی به ویژه در غرب آسیا مفهوم و معنایی ندارد. برای حضور و فعالیت غرب ازجمله آمریکا یکجانبه گرایی باید از دستور کارشان خارج شود و به چندجانبه گرایی رضایت دهند.


وی افزود: غربی ها که در افول به سر می برند و این موضوع به ویژه بعد از بحران اوکراین پر رنگ تر شده است، باید متوجه باشند زمان یکجانبه گرایی پایان یافته است. قدرت بلامنازع چین در موضوعات اقتصادی، قدرت روسیه در امور نظامی و قدرت جمهوری اسلامی ایران در موضوعات منطقه ای باعث نزدیک شدن سه کشور به هم و ایجاد مثلث جدیدی شده است که مانع بروز و ظهور دوباره غرب می شود. علاوه بر این، قطعاً کشورهای دیگری که با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف هستند، به این مثلث می پیوندند و مانند بریکس و شانگهای امکان ایجاد قطب جدیدی در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی وجود دارد.


صدرالحسینی گفت: این موضوع آمریکایی ها را سخت ناراحت کرده، اما واقعیت این است آمریکا و غرب به دلیل اصرار به یکجانبه گرایی و اینکه جهان باید به خواست و اراده غرب اداره شود، خود به وجود آورنده شرایط موجود هستند.

غربی ها که در افول به سر می برند و این موضوع به ویژه بعد از بحران اوکراین پر رنگ تر شده است، باید متوجه باشند زمان یکجانبه گرایی پایان یافته است


کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: برای عبور از یکجانبه گرایی آمریکا در ابتدای راه و نیازمند ایجاد پیوندهای مختلفی در آمریکای لاتین و سایر کشورهای آسیایی هستیم تا جهان با شرایط جدیدی اداره شود. موضوع به قدری جدی است که حتی برخی از کشورهای اروپایی بعد از جنگ اوکراین از یکجانبه گرایی آمریکا ناراحت و به این موضوع معترض هستند.


وی توضیح داد: برخی کشورهای اروپای شرقی مخالفت های خود را با اقدامات آمریکا و طولانی کردن جنگ اوکراین نشان داده اند، بنابراین یارگیری و عضو گیری از کشورهای مختلف در پنج قاره برای مثلث یاد شده کلید خورده است و به نتیجه خوبی منتهی می شود.

نظر شما