شناسهٔ خبر: 57489967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزارت دفاع ترکیه خبر داد:

انتقال حدود ۱۳ میلیون تُن محموله در چارچوب کریدور غلات از اوکراین

بر اساس بیانیه صادرشده از سوی وزارت دفاع ترکیه، در چارچوب توافقنامه کریدور غلات، تاکنون بیش از ۱۳ میلیون تُن محموله از اوکراین به بازارهای جهانی منتقل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، وزارت دفاع ترکیه امروز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از بنادر اوکراین از اول آگوست تاکنون بیش از ۱۳ میلیون تُن غلات شامل ذرت، گندم، بذر آفتابگردان، روغن آفتابگردان، چغندرقند، سویا، نخود و جو منتقل شده است.

در این بیانیه، تاکید شده است که انتقال غلات از بنادر اوکراین در چارچوب سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» که از سوی رئیس‌جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در ۲۲ جولای سال جاری در استانبول امضا شده، همچنان ادامه دارد.

تاکنون ۵۲۰ کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای در استانبول، سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

یک روزنامه اسپانیایی پیش‌تر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتا سر از قاره اروپا درمی‌آورد.

روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشرشده از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست‌کم ۳۸ درصد غلات صادرشده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است؛ این در حالی است که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود.

منبع: مهر

نظر شما