شناسهٔ خبر: 57489615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل کارخانه قند بیستون:

افزایش ۲ برابری ظرفیت کارخانه را دنبال می‌کنیم/ قیمت شکر زودتر تعیین شود

فاطمه کمانی

مدیرعامل کارخانه قند بیستون از پیگیری برای افزایش دو برابری ظرفیت این کارخانه خبر داد و گفت: مهمترین خواسته ما تعیین تعیین تکلیف قیمت شکر با گذشت ۹ ماه از شروع سال است.

صاحب‌خبر -

بهرام رمضانی در نشست خبری عصر امروز (۱۳ آذر) با اشاره‌ به وضعیت کنونی کارخانه قند بیستون، گفت: این کارخانه با ظرفیت فرآوری ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ تن چغندر قند در روز، برای ۱۴۰ نفر نیروی رسمی و قراردادی و بیش از ۳۴۰ نفر کارگر فصلی اشتغالزایی دارد.

وی ادامه داد: امسال در دو نوبت بهاره و پاییزه پذیرش چغندر داشتیم که حدود ۲۵۰ هزار تن آن بهاره و ۱۰۰ هزار تن پاییزه بوده است.

مدیرعامل شرکت قند بیستون میزان شکری که از ابتدای امسال تاکنون در این کارخانه استحصال شده را با پیش‌بینی آنچه که اکنون در دست انجام است، ۲۰ هزار تن اعلام کرد.

رمضانی از پیگیری برای افزایش ظرفیت این کارخانه به چهار هزار تن در روز خبر داد که کمک بسزایی برای کاهش خروج چغندر از استان خواهد بود و یادآور شد: امسال در استان کرمانشاه نزدیک به یک میلیون تن چغندر تولید شده که با احتساب ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی دو کارخانه بیستون و اسلام آبادغرب، حدود ۶۰۰ هزار تن آن ناگزیر روی دست کشاورز می‌ماند و باید از استان خارج شود که هزینه زیادی را به کشاورزان تحمیل کرده و صرفه اقتصادی ندارد.

وی یکی از نقاطی که ظرفیت کشت پاییزه قابل توجهی در زمینه چغندر دارد را سرپل‌ذهاب اعلام کرد که سال گذشته حدود ۶۵ هزارتن چغندر از این منطقه تحویل شده و امسال نیز قرارداد کشت دارد.

مدیرعامل کارخانه قند بیستون با بیان اینکه سرپل‌ذهاب ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن چغندر پاییزه را دارد، به شرط آنکه امکان فرآوری آن وجود داشته باشد، تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت چغندر سرپل‌ذهاب، دیگر سراغ شهرهای دزفول، اندیمشک و ... نخواهیم رفت و این بزرگترین خدمت به کشاورزان استان است.

راه‌اندازی سالن قند منتفی است

رمضانی در ادامه از دیگر برنامه‌های پیش روی این واحد هم یاد کرد و گفت: راه‌اندازی بخش بسته‌بندی را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی راه‌اندازی خط تولید قند در این کارخانه را منتفی دانست و گفت: این کار توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل کارخانه قند بیستون با بیان اینکه هر کارخانه‌ای هدف و رویکردی دارد، اظهار کرد: رسالت ما تولید شکر از چغندر است و واحدهای تولید قند در کشور مجزا هستند. زمانی‌که این واحدها نبودند ما تولید قند را انجام می‌دادیم که اکنون دیگر توجیه ندارد.

رمضانی به وضعیت پساب این کارخانه هم اشاره کرد که در یک سیستم بسته بازچرخانی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برای بهبود این سیستم نیز برنامه داریم، اما نیازمند آن هستیم که محیط زیست نیز همکاری و تعامل دو طرفه با ما داشته باشد.

مدیرعامل کارخانه قند بیستون کرمانشاه به وضعیت مطالبات و بدهی‌های این شرکت هم اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی به کشاورزان داریم که رقم چندان زیادی نیست، به اضافه آنکه پرداخت‌ها به صورت هفته‌ای انجام شده و قطع نمی‌شود، اما چون هنوز قیمت شکر خام تعیین نشده در مجموع وضعیت پرداخت بدهی کشاورزان امسال چندان مطلوب نیست.

رمضانی تاکید کرد: ما نیز ۲۰ میلیارد تومان از سال ۱۳۹۳ از دولت بابت یارانه شکر مطالبه داریم.

خواستار تعیین تکلیف قیمت شکر هستیم

وی از مهمترین چالش‌های پیش روی صنعت قند و کارخانه قند بیستون به عنوان زیرمجموعه‌ای از این صنعت یاد کرد و گفت: اکنون با گذشت بیش از ۹ ماه از سال، هنوز قیمت شکر خام تعیین نشده و محبوریم شکر را حتی زیر قیمت سال گذشته بفروشیم.

مدیرعامل کارخانه قند بیستون قیمت سال گذشته هر کیلوگرم شکر را ۱۸ هزار تومان اعلام کرد که گاهی چون مشتری نیست شکر حتی با کیلیویی ۱۷ هزار و ۶۰۰ تونان نیز فروش رفته است.

رمضانی معتقد است، دود این شرایط به چشم کشاورزان خواهد رفت و نقدینگی آنها با تاخیر تحویل می‌شود.

مدیرعامل کارخانه قند بیستون واردات بدون برنامه را نیز از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد و با اشاره به نیاز دو میلیون و ۴۰۰ هزار تنی شکر کشور در سال که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن توسط کارخانجات داخلی تامین می‌شود، اضافه کرد: مابقی این میزان باید از طریق واردات برنامه‌ریزی شده و در ایامی که تولید نداریم وارد شود که متاسفانه این رویه اکنون دنبال نمی‌شود.

رمضانی معتقد است، چند عامل از جمله کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی، نابسامانی بازار قند و شکر و دل‌زدگی کشاورزان همگی عواملی است که می‌تواند ظرفیت کنونی شش میلیون تنی تولید چغندر کشور را کاهش دهد.

انتهای پیام

نظر شما