شناسهٔ خبر: 57487839 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استاندار آذربایجان شرقی: ۶۰۰ هزار نفر حاشیه نشین داریم/ وجود 19 مرکز بازپروری معتاد متجاهر در استان

استاندار آذربایجان با اشاره به اینکه حاشیه نشینی یکی از مشکلات و چالش های عمده استان است، گفت: ۴۵۰ هزار حاشیه نشین در تبریز و ۱۵۰ هزار حاشیه نشین نیز در چهار شهر دیگر استان و در ۷۰ محله سکونت دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی امروز در جریان سفر وزیر کار به آذربایجان شرقی اظهار داشت: این استان چهار میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت دارد که ۵۴ درصد این جمعیت تحت پوشش سیستم بیمه ای هستند و ۱۲ درصد از این تعداد در دولت سیزدهم تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته اند.

وی با اشاره به فعالیت هفت کارخانه در حوزه وزارت کار در آذربایجان شرقی افزود: این واحدها جایگاه مهمی به لحاظ تولیدات استراتژیک در سطح کشور دارند به گونه ای که در حوزه تولیدات دارویی از جمله آنتی بیوتیک‌ها، ۵۰ درصد نیاز کشور در این واحدها تولید می شود.

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: ۳۰ درصد منابع و مصارف استان مربوط به مستمری بازنشستگان است که شکاف بالایی در این بخش داریم و در این زمینه نگرانی های جدی با توجه به افزایش هزینه های مصرفی در قیاس با منابع استان وجود دارد.

وی در مورد برنامه های تحولی دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی نیز گفت: تبدیل وضعیت ادارات زیرمجموعه وزارت کار، تحول گرایی و اصلاح فرآیندها و روان سازی و مانع زدایی از امور سازمان ها، گسترش تعاملات و ارتباطات مردمی با حضور هفتگی تمام مسئولان در محله ها و نماز جمعه ها بخشی از اقدامات در راستای اجرای این برنامه ها هستند.

خرم اجرای طرح شایسته سالاری و شایسته گزینی در انتخاب مدیران و مسئولان، توسعه پوشش فراگیر بیمه خانوارها به ویژه زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار و دانشجویان، تسهیل امور مربوط به شرکت های دانش بنیان، همکاری مناسب با ستاد رفع موانع تولید را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد.

وی افزود: در نتیجه این همکاری ها نه تنها حتی یکی از کارخانه های استان با مشکلات مربوط به اعتصابات و اغتشاشات اخیر مواجه نشدند بلکه در مورد واحدهایی نیز که پیش از دولت سیزدهم با چنین مشکلاتی روبرو بودند، گزارشی نداشته ایم و با تشکیل کارگروهی در این زمینه پیش از اینکه واحدها به ما مراجعه کنند، خود ما نسبت به خل مشکلات آنها اقدام می کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی استان را جز مراکز فعال کشور با پوشش ۸۰ هزار جمعیت معلول دانست و گفت: در زمینه آسیب هاب اجتماعی ۱۴ مرکز برای بازپروری معتادان در سطح شهرستان ها و پنج مرکز در تبریز داریم و با فعالیت این مراکز معتاد متجاهری در سطح استان دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه حاشیه نشینی یکی از مشکلات و چالش های عمده آذربایجان شرقی است، اظهار داشت: ۴۵۰ هزار حاشیه نشین در تبریز و ۱۵۰ هزار حاشیه نشین نیز در چهار شهر دیگر استان و در ۷۰ محله سکونت دارند که ۱۸ مورد از این محلات در تبریز واقع هستند.

خرم از پیگیری دو اقدام اساسی در این خصوص خبر داد و افزود: مهاجرت معکوس به مناطق روستایی با اقتصادی شدن فعالیت‌های کشاورزی و نیز مقاوم سازی مساکن فعلی حاشیه نشین و نیز ایجاد هفت هزار مسکن جدید برای جابجایی قومی و قبیله‌ای حاشیه نشینان با همکاری شهرداری و مجموعه شهرسازی در این زمینه مورد توجه و توانمندسازی و اجتماع محور کردن این محلات در قالب یک ستاد استانی نیز در حال پیگیری است.

وی خاطر نشان شد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی در بیشتر حوزه‌ها رتبه ۲۰ به بالا را در کشور داریم و در معدود مواردی نیز که جز استان‌های رتبه بالا هستیم نیز حل مشکلات برای تغییر این وضعیت پیگیری می‌شود و استان در مسیر حرکت به سمت جمعیت میانسال است و جمعیت نوجوان و جوان آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشور پایین است و با پیگیری برنامه های دولت به دنبال کم کردن این فاصله هستیم که البته زمان بر است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: استان ما موقعیتی محوری و تعیین کننده در شمال غرب کشور دارد و پس از سفر رییس جمهور تحرک و امید جدیدی در استان ایجاد شده هر چند تزریق منابع این سفر کم بوده و با پیگیری‌های صورت گرفته از ریاست جمهوری این میزان از ۱۲ درصد به ۲۷ درصد افزایش یافته و با ادامه این روند تا پایان سال آینده قدم‌های مهمی در کاهش تعداد ۴۵۰ طرح نیمه تمام استان و در نتیجه اثرگذاری بر کاهش آسیب‌های اجتماعی برداشته خواهد شد.

پایان پیام/ ۶۰۰۳۶

نظر شما