شناسهٔ خبر: 57487380 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران:

فاز دوم توسعه زرشوران تولید طلا را دو برابر می‌کند

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران زیرمجموعه ایمیدرو گفت: فاز دوم توسعه زرشوران تولید شمش طلا را در این مجموعه به دو برابر میزان فعلی افزایش خواهد داد و اشتغالزایی ۴۵۰ نفری را به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

«ابوذر شکری» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: با اکتشافات اخیر انجام شده در زرشوران، میزان ذخیره ماده معدنی آن به ۴۲ میلیون تن رسیده و اجرایی شدن فاز دوم توسعه آن ظرفیت تولید را به دو برابر خواهد رسانید.

وی گفت: تا یک ماه آینده فاز دوم توسعه زرشوران به مناقصه خواهد رفت و مناقصه آن آگهی خواهد شد و کلنگ آن تا عید آینده بر زمین خواهد خورد.

شکری یادآور شد: ظرفیت اسمی زرشوران ۱.۵ تن در سال است، اما حدود یک تن در سال تولید می‌کند و با فاز توسعه به سالیانه سه تن خواهد رسید.

وی یادآور شد: سال ۹۱ فاز دوم توسعه زرشوران به مناقصه رفته بود، اما به دلیل عدم پرداخت پیش پرداخت ارزی انجام نشد. با این حال بلاتکلیفی فاز توسعه قبلی و همچنین قرار گرفتن آن در فهرست سازمان خصوصی‌سازی دو مانع اصلی آن بود که اکنون از دستور کار خصوصی‌سازی خارج شده است و می‌توان فاز توسعه را اجرایی کرد.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران خاطرنشان‌کرد: اکنون ظرفیت اکتشافات در زرشوران به ۴۲ میلیون تن رسیده که سالیانه ۶۶۰ هزار تن آن استخراج می‌شود و تولید سالیانه آن حدود یک تن است، با اجرایی شدن فاز دوم توسعه به ظرفیت دو برابری تولید یعنی سه تن در سال خواهد رسید.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی در این مجموعه، بیان‌داشت: حلقه چهارم پس از اکتشاف، استخراج و فرآوری، تبدیل شمش طلا به زیورآلات و به عبارتی finish product است که در قالب شهرک طلا با مجمع طلاسازی در منطقه تکاب برنامه‌ریزی شده و مطالعات امکان‌سنجی آن در حال انجام است.

شکری اظهار داشت: چنانچه طرح مذبور در تکاب اقتصادی بود، در این منطقه اجرایی خواهد شد و در غیر این صورت در مناطقی همچون تهران که توجیه اقتصادی دارد به اجرا خواهد رسید و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی(ره) نیز برای این مهم در نظر گرفته شده است.

فروش شمش طلا در بورس کالا

وی در ادامه گفت: اکنون شمش طلای تولیدی این مجموعه هر دو هفته یک بار در بورس کالا عرضه و قیمتگذاری می‌شود و به‌ویژه با مدل‌های جدید اعتباری که برای خریداران در نظر گرفته شده، در دو ماه اخیر فروش طلا در بورس کالا ۱۰ برابر شده است.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران بیان‌داشت: اکنون شمش طلا به صورت سه ماهه و اعتباری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و این مدت برای کارگاه‌ها و تولیدکنندگان زیورآلات ۶ ماهه و اعتباری در قبال ارائه تضمین معتبر خواهد بود.

وی افزود: در مدلی دیگر، طی تفاهم‌نامه‌ای که بین بانک ملت، ایمیدرو و شرکت زرشوران منعقد شده، گواهی سپرده شمش طلا به متقاضیان فروخت می‌شود، زیرا هر شمش طلا به وزن یک کیلوگرم بوده و کسی توانایی خرید آن را به تنهایی ندارد، اما وقتی به صورت گواهی سپرده خرید انجام شود افراد دارای سرمایه‌های خرد نیز می‌توانند نسبت به خرید اقدام کنند.

شکری خاطرنشان‌کرد: اکنون محموله شمش طلا در اختیار بانک ملت قرار گرفته است و این مدل در روزهای آینده اجرایی خواهد شد و هر کس با هر میزان سرمایه می‌تواند گواهی خرید کرده و در شمش طلا سهیم باشد و ارزش سرمایه خود را از این طریق حفظ کند.

این مسوول یادآوری کرد: در سال گذشته طی ۹۰ بار عرضه شمش طلا در بورس کالا، فقط ۲۰ درصد آن به فروش رفت و بقیه آن در بانک کارگشایی انبار شده است.

وی افزود: با مدل‌های فروش یاد شده و استقبال بسیار خوب خریداران، رکورد فروش ماهانه همه ادوار شرکت زرشوران شکسته شد، به‌طوری که در مدت یک ماه ۴۰۰ کیلوگرم شمش طلا از طریق بورس کالا به فروش رفت.

افزایش ۵۰ درصدی تولید در مدت ۴ ماه

وی با اشاره به شناسایی گلوگاه‌های تولید در این مجموعه، افزود: با کمک یک تیم کارشناسی از داخل مجموعه، گلوگاه‌ها در مدت چهار ماه شناسایی شد و موفق شدیم با دو خطه کردن بخش لیچینگ کارخانه، افزایش تولید ۵۰ درصدی به ثبت برسانیم و با ادامه این روند به‌تدریج تا سال آینده به ظرفیت اسمی ۱.۵ میلیون تنی دست خواهیم یافت.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران از برنامه‌ریزی برای افتتاح «سد باطله» در این مجموعه تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: باطله‌ها در صنعت طلا با توجه به اینکه حاوی سیانور هست برای محیط زیست ضرر دارد، بر این اساس خروجی فیلتراسیون صنعت طلا باید جایی ذخیره شود.

وی اظهار داشت: پروژه سد باطله که از پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده، تا پایان ماه جاری افتتاح می‌شود و همزمان با آن یک سایت پسماند نیز به بهره برداری خواهد رسید.

شکری، به سفر مدیرعامل ایمیدرو به تکاب و امضای تفاهم‌نامه با استاندار آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: اجرایی شدن فاز دوم توسعه، ایجاد شهرک طلا، ایجاد درمانگاه طب کار در تکاب، سرمایه‌گذاری ایمیدرو در آب و فاضلاب تکاب، ایجاد سد زرشوران به‌منظور تامین آب کارخانه و همچنین تامین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست و تخصیص اعتبار به پروژه راه‌سازی تکاب- دندی- زنجان، از جمله الحاقیه‌های این تفاهم‌نامه است.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ فاز دوم توسعه زرشوران در صورت اجرایی شدن، اشتغال برای ۲۵۰ نفر در طول فرآیند ساخت و همچنین اشتغالزایی ۲۰۰ نفر را پس از بهره برداری به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران همچنین راه‌اندازی توریست معدنی و بازدید افراد از فرآیند استحصال طلا، همچنین بازدید از معدن بزرگ سرب و روی انگوران و منطقه باستانی «تخت سلیمان» را از دیگر جاذبه‌هایی عنوان کرد که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند به تحول اقتصادی منطقه بیانجامد.

وی یادآور شد: عیار ذخایر خاک زرشوران ۲.۷ PPM است، یعنی در هر تن خاک آن ۲.۷ گرم طلا وجود دارد.

شکری بیان‌داشت: شمش طلا حاصل فرآوری خاک‌های ۲ تا هفت PPM است که این خاک‌ها با هم مخلوط می‌شوند، اما برای خاک ‌های با عیار پایین نیازمند فناوری پیشرفته‌تری هستیم

وی پیش‌بینی کرد برای اجرایی شدن فاز دوم توسعه زرشوران ۶۵ میلیون یورو معادل حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران در خاتمه از مکاتبه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی طلای ایران در زرشوران خبر داد و گفت: تحقق این مهم می‌تواند مرجعی آزمایشگاهی برای حوزه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری باشد و با حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان مشکلات موجود را حل و فصل کرد.

نظر شما