شناسهٔ خبر: 57484994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با دویست و هشتاد و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین

چهار شرط اوکراین برای ارائه تضمینی امنیتی به روسیه/ ساخت پایگاه نظامی روسیه در ماریوپل اوکراین/ اعتراض جالب روسیه به بهره‌کشی جنسی اروپا از زنان اوکراین

دویست و هشتاد و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

چهار شرط اوکراین برای ارائه تضمینی امنیتی به روسیه

بین الملل تابناک: دویست و هشتاد و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اوکراین برای منفجر کردن تاسیسات آمونیاک برنامه‌ریزی می‌کند
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۲۰:۳۶

به گفته یک منبع نظامی-دیپلماتیک، اوکراین برای حمله‌ای تحریک‌آمیز با هدف ناکام گذاشتن طرح پیشنهادی سازمان ملل برای از سرگیری ترانزیت آمونیاک از طریق خط لوله «اودسا-تولیاتی» دسیسه چینی کرده است.

این منبع به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «بر اساس اطلاعاتی که از مجاری مختلف تایید شده‌اند، رژیم کی‌یف برای دست زدن به یک حمله تحریک‌آمیز سطح بالا با هدف اختلال در اجرای ابتکار عمل سازمان ملل برای از سرگیری ترانزیت آمونیاک از طریق خط لوله تولیاتی-اودسا برنامه‌ریزی می‌کند.»

این منبع همچنین فاش کرد اوکراین همزمان قصد دارد تاسیسات «اودسا پورتساید»، مخصوص ذخیره آمونیاک را نیز تحت یک حمله انحرافی منفجر کند و روسیه را مقصر انجام یک «حمله موشکی» معرفی نماید.

طبق گفته منبع مذکور، قرار است این اقدام تحریک آمیز تحت کنترل سرویس‌های ویژه انگلیس که در اودسا مستقر هستند اجرا شود. او همچنین تاکید کرد: «اعضای شرکت نظامی خصوص کانادایی گاردا ورلد که طبق قرارداد با سازمان بنادر اوکراین، مسئول تامین امنیت زیرساخت‌های بندری در منطقه اودسا هستند در اجرای این اقدام تحریک‌آمیز شرکت کنند.»

منبع خبری مورد استناد اسپوتنیک تاکید کرد هدف اصلی این حمله تحریک‌آمیز نیز همان هدف اخلالگرانه پشت حادثه ماه سپتامبر برای خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم» که متوقف کردن صادرات منابع روسیه به کشورهای دیگر بود، است.

به گفته این منبع، چنانچه برنامه از بین بردن تاسیسات ذخیره آمونیاک اودسا اجرایی شود، قیمت آمونیاک در بازار جهانی به تدریج افزایش خواهد یافت و این به نفع محموله‌های آمونیاک صادراتی آمریکا و انگلیس به اروپا و کشورهای در حالی توسعه تمام می‌شود.

خط لوله تولیاتی-اودسا طولانی ترین خط لوله انتقال آمونیاک جهان است که در سال ۱۹۸۱ ساخته شد. این خط لوله از زمان شروع جنگ در اوکراین تعطیل شده است.

روسیه: زیر سقف قیمتی غرب، نفت صادر نمی کنیم
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۱۸:۲۸

معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه اقدام غرب در تعیین سقف قیمتی نفت روسیه مداخله محض و نقض مقررات تجارت آزاد است، گفت که کشورش زیر سقف قیمتی غرب، نفت صادر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ السکاندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه، دومین صادر کننده بزرگ نفت جهان، افزوده است: ما تنها به کشورهایی نفت و فرآورده های نفتی خواهیم فروخت که بر اساس شرایط بازار همکاری کنند، حتی در صورتی که وادار به کاهش اندک تولید شویم.

یک منبع روسیه که به علت حساسیت شرایط می خواست ناشناس بماند، به رویترز گفته است که فرمانی برای ممنوع شدن شرکت ها و بازرگانان روسیه از معامله با کشورها و شرکت های پذیرنده محدودیت قیمتی، آماده شده است. در واقع این فرمان، صادرات نفت و فراورده های نفتی را به کشورها و شرکت های اجرا کننده این محدودیت، منع می کند.

وزیر انرژی پیشین روسیه افزود: اقدام غرب، به عنوان مداخله محض و نقض مقررات تجارت آزاد، بازارهای انرژی جهان را با کمبود عرضه، بی ثبات خواهد کرد. ما برای دستیابی به سازوکاری با هدف جلوگیری از کاربرد ابزار سقف قیمتی، بدون توجه به سطح آن تلاش می کنیم، زیرا چنین مداخله ای موجب بی ثباتی بیشتر در بازار نفت می شود.

ساخت پایگاه نظامی روسیه در ماریوپل اوکراین
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۱۷:۰۱

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای مشخص شد که روسیه یک پایگاه نظامی جدید در ماریوپل ساخته که نشان‌دهنده تحکیم قدرت مسکو پس از تصرف این شهر بندری اوکراین در اوایل سال جاری میلادی است.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، این تصاویر نشان می‌دهد که یک سازه "یو شکل" شبیه به یک انبار که با حصارهای امنیتی احاطه شده و چندین ساختمان کوچکتر در آن نزدیکی ساخته شده است.

کمپانی فضایی تکنولوژی‌های ماکسار با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای از ۳۰ نوامبر اعلام کرد: در ماریوپل، یک سازه نظامی روسی اخیرا در شمال شهر ساخته شده است. به شعار ارتش روسیه بر بام این سازه دقت کنید.

ماریوپل پس از چندین ماه درگیری و خسارات فراوان، به دست روس‌ها افتاده است. اوکراین تخمین زده که حدود ۲۵ هزار غیرنظامی در این بازه زمانی کشته شدند.

همچنین بر اساس تصاویر ماکسار، قبرستان مرکزی شهر گسترش یافته است. این کمپانی فناوری فضایی اعلام کرد: قبرستان مرکزی شهر ماریوپل در غرب این شهر بزرگتر شده و بر تعداد گورها افزوده شده است.

اولیانوف: اروپا به فکر زندگی بدون نفت روسیه باشد
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۱۷:۰۰

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد با تعیین سقف قیمت برای نفت، اروپا از سال آینده بدون نفت روسیه زندگی خواهد کرد.

 این دیپلمات روس در واکنش به اقدام گروه ۷ برای تعیین سقف قیمت ۶۰ دلار برای هربشکه نفت روسیه، در حساب توئیتر خود نوشت: مسکو پیشتر تاکید کرده به کشورهایی که از تعیین سقف قیمت حمایت کنند نفت عرضه نخواهد کرد.

اولیانوف با طعنه به واکنش‌های اروپا و غرب به اتخاذ سیاست‌های روسیه در قبال آنها، افزود: اتحادیه اروپا به زودی روسیه را برای استفاده از نفت به عنوان یک سلاح سرزنش خواهد کرد.

هشدار مجارستان به اروپا به دنبال تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۱۶:۵۷

پیتر سیجارتو وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی مجارستان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه گفت که این امر بیشترین ضربه را به اقتصاد اروپا می زند.

به گزارش خبرگزاری تاس، «پیتر سیجارتو» وزیر امور خارجه مجارستان گفت: زمان آن فرا رسیده تا اتحادیه اروپا درک کند که تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه بیشترین آسیب را به اقتصاد اروپا وارد می کند.

وی در واکنش به تصمیم گروه هفت متشکل از اتحادیه اروپا و استرالیا برای اعمال سقف قیمت بر نفت صادراتی روسیه در حساب کاربری خود در فیس بوک نوشت: این دست اقدامات به اقتصاد اروپا آسیب می رساند.

سیجارتو افزود: به جای محدود کردن قیمت نفت روسیه، باید تنوع منابع انرژی افزایش یابد، زیرا این امر منجر به کاهش قیمت ها می شود. وی سپس ادامه داد: در طول مذاکرات بر سر سقف قیمت نفت، ما سخت برای منافع مجارستان جنگیدیم و در نهایت به هدف خود رسیدیم؛ مجارستان از سقف قیمت نفتی معاف شد. ما دوباره در حفظ امنیت تامین انرژی کشورمان موفق بودیم.

اعتراض جالب روسیه به بهره‌کشی جنسی اروپا از زنان اوکراین
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۱۶:۵۶

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری چشمان خود را بر گزارش‌های بهره‌کشی جنسی از زنان پناهجوی اوکراینی در سوئد بسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرام خود به بیانیه‌ای اشاره کرد که «آژانس برابری جنسیتی» سوئد در ماه گذشته میلادی منتشر کرد. این آژانس در گزارش خود بیان کرد که «خطر قاچاق انسان، بهره‌کشی کاری و بهره‌کشی جنسی» زنان اوکراین در سوئد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، پلیس سوئد در حال بررسی حدود ۲۰ پرونده مربوط به این مسئله است، اما بسیاری از موارد مشابه گزارش نمی‌شوند. این گزارش همچنین مدعی شده است که از آغاز حمله روسیه به اوکراین، تعداد روسپی‌های اوکراینی در سوئد افزایش یافته است.

زاخارووا گفت، این گزارش در رسانه‌های سوئدی بازتاب گسترده یافت، اما «کی‌یف یا جامعه بین‌المللی هیچ واکنشی نشان ندادند».

او یادآور شد که پرامیلا پاتن، نماینده ویژه خشونت جنسی سازمان ملل در ماه اکتبر مدعی شده بود که ارتش روسیه عامدانه یک «استراتژی تجاوز» را در حمله به اوکراین در پیش گرفته است.

وی تاکید کرد: آنچه واقعا زنان اوکراین را تهدید می‌کند، روسیه نیست، بلکه اروپاست.

اما به گفته زاخارووا، سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری «سکوت کرده‌اند زیرا در قوانینشان جایی برای معطوف کردن توجهات به مشکلات انسانی واقعی نیست و یا در حال اجرای یک خط مشی سیاست‌زده دیگر است».

چهار شرط اوکراین برای ارائه تضمینی امنیتی به روسیه

دیوید آراخامیا رئیس جناح حاکم بر دولت اوکراین و هیئت مذاکره کننده با روسیه تصریح کرد که کی‌یف آماده است در صورت برآورده شدن یکسری شروط، تضمین های امنیتی به روسیه بدهد و در روند مذاکره با مسکو قرار بگیرد.

به گزارش تارنمای کی یف ایندیپندنت، وی گفت،در صورتی که مسکو نیروهایش را از اوکراین خارج کند،خسارت پرداخت کند، تمامی جنایتکاران جنگی را مجازات و داوطلبانه تسلیحات هسته ای خود را تحویل دهد، اوکراین آماده ارائه تضمین های امنیتی است.

این مقام اوکراینی گفت: زمانیکه روسیه این شروط را برآورده کرد، ما آماده ایم پشت میز مذاکره بنشینیم و در مورد تضمین‌های امنیتی مذاکره کنیم.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته از غرب درخواست کرده بود که در صورت موافقت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با مذاکره در باره پایان جنگ اوکراین، دادن تضمین هایی به مسکو درباره ساختار امنیتی آینده را بررسی کند.

وی افزود: اروپا باید آماده دادن تضمین های امنیتی به روسیه بلافاصله پس از بازگشت مسکو به میز مذاکرات باشد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان ماه) گفته بود که کشورهای غربی نشانه هایی در باره درخواست پوتین برای مذاکره مستقیم با اوکراین، دریافت کرده اند.

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز بعد گفت که روسیه به علت تمایل نداشتن اوکراین به مذاکره، به این جنگ ادامه می دهد.

انستیتو بررسی جنگ در ۲ دسامبر (۱۱ آذر ماه) اعلان کرد که مسکو از مذاکره با اوکراین و غرب شامل برقراری آتش بس بهره خواهد برد، زیرا امکان خواهد یافت که ارتش خود را برای تهاجم های بعدی به اوکراین آماده کند.

پوتین در پی تجدید قوا در اوکراین

وزیر امور خارجه انگلیس هشدار داد، پوتین شاید از هرگونه مذاکرات صلح درباره اوکراین به عنوان فرصتی برای تجدید قوای نیروهای روسی به منظور حمله جدید بهره ببرد.

به گزارش پایگاه خبری ایونینگ استاندارد، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس گفته که قدرت‌های غربی باید بسیار هوشیار باشند، اگر که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دنبال ابتکار عمل مذاکرات با هدف پایان دادن به درگیری در اوکراین باشد.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه دیلی تلگراف همچنین ادامه داد، این خطر احتمالی وجود دارد که پوتین از آتش‌بس برای آموزش نیروهای بیشتر و تولید مهمات و بازسازی و احیای خسارات به نیروهای مسلح روسیه و مسلح کردن نیروهای ارتش استفاده کند.

هشدار وزیر خارجه انگلیس پس از آن مطرح شد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت آماده گفت‌وگو با پوتین است اگر که رئیس جمهوری روسیه "واقعا به دنبال پایان جنگ در اوکراین باشد که البته این دورنما به این زودی‌ها اتفاق نمی‌افتد."

در این میان، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز گفته که به گفت‌وگوهایش با رئیس جمهوری روسیه به منظور جلوگیری از تنش بیشتر در جنگ اوکراین دستیابی به نتایج قطعی‌تر مانند تضمین ایمنی نیروگاه‌های اتمی در اوکراین ادامه می‌دهد.

با این حال، وزیر خارجه انگلیس که اخیرا در نشست وزرای خارجی کشورهای عضو ناتو در بخارست شرکت داشت، این مساله را زیر سوال برد که آیا پوتین واقعا حسن نیت دارد یا خیر.

وی ادامه داد: این مساله نشان می‌دهد که اگر مذاکرات صلح از سوی پوتین مطرح شود، ما باید بسیار با دقت عمل کنیم.

این دیپلمات ارشد انگلیسی در ادامه صحبت‌هایش گفت:‌ اگر روسیه از هرگونه توقف در جنگ به عنوان پوششی برای تجدید قوا استفاده کنند، این مساله می‌تواند باعث بیشتر شدن تنش و شدت گرفتن درگیری شود. شاید این جنگ شش، ۱۲ یا حتی ۱۸ ماه طول بکشد.

وزیر خارجه انگلیس درباره روابط با چین، سخنان نخست وزیر سوناک را تکرار می‌کند که «دوران طلایی» در روابط چین و بریتانیا به پایان رسیده است. او همچنین فکر می‌کند که حاکمان کمونیست نباید چشم خود را به حضور مردم در خیابان‌ها ببندند. او می‌گوید: در بریتانیا و اروپا و سایر نقاط جهان، اعتراض عمومی بخشی طبیعی، عادی و نسبتاً منظم جامعه است. حتی [اگر] گاهی من شخصاً با آنچه مردم به آن اعتراض می کنند مخالفم، برای این واقعیت ارزش قائلم که اعتراضات عمومی در بریتانیا بخشی از نحوه زندگی ما است. [اما] اعتراض عمومی مانند آن در چین واقعاً نادر است. من فکر می کنم دولت چین باید به این موضوع توجه داشته باشد.»

او همچنین درباره تایوان گفت: موضع ما در مورد تایوان بسیار، بسیار، بسیار قدیمی بوده و تغییری نکرده است. هیچ طرفی نباید اقدامی یکجانبه انجام دهد.

فنلاند: تهدیدات هسته‌ای روسیه عامل تمایل ما به ناتو است

وزیر خارجه فنلاند ادعا کرد، حمله روسیه به اوکراین هشدارهای امنیتی را در اروپا برجسته کرده و به خاطر "لفاظی‌های مسکو" در رابطه با مسئله هسته‌ای، فنلاند خواستار عضویت سریع در ناتو است.

 پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در لودز لهستان، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری کیودو گفت: «حمله روسیه به اوکراین یعنی سطح امنیت در اروپا تغییر کرده است.»

وزیر خارجه فنلاند در ادامه افزود: «تهدیدهای هسته‌ای مسکو باعث شده تا فنلاند به این فکر باشد که در صورت چنین اتفاقی، چگونه باید پاسخ دهد و از کجا باید کمک دریافت کند. در نتیجه همین نگرانی‌ها هستند که موجب شده تا هلسینکی خواستار عضویت سریع در ائتلاف نظامی ناتو شود.»

فنلاند که ۱۳۴۰ کیلومتر مرز زمینی با روسیه دارد، در ماه مه به همراه همسایه‌اش سوئد درخواست پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را مطرح و نسبت به حمله روسیه به اوکراین و "خطرات احتمالی" ابراز نگرانی کردند. تاکنون ۲۸ کشور از این ائتلاف ۳۰ عضوی با این درخواست فنلاند و سوئد موافقت کرده‌اند، اما مجارستان و ترکیه هنوز موافقت خود را در این زمینه اعلام نکرده‌اند.

پکا هاویستو اظهار کرد: مجارستان احتمالا تا اوایل ماه فوریه این درخواست فنلاند را تایید خواهد کرد و امیدواریم تا اوایل بهار همه چیز حل شود و همچنین بتوانیم تصویب و تایید ترکیه را هم نسبت به این طرح دریافت کنیم.

وی در ادامه مدعی شد: «حملات اخیر روسیه علیه زیرساخت‌های برق اوکراین بسیار بی‌رحمانه بود و این اتفاق باعث شد تا بسیاری از مردم عادی از گرما و برق محروم شوند؛ اقدامی که نشان داد روسیه یک جنگ تمام عیار را علیه غیرنظامیان اوکراینی به راه انداخته است.»

وزیر خارجه فنلاند در پایان با اشاره به امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا گفت: «یک حادثه جدی در این منطقه تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین می‌تواند یکی از بدترین سناریوهای احتمالی را در پی داشته باشد.»

نظر شما