شناسهٔ خبر: 57480519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشستی عنوان شد

آغاز فروش گواهی سپرده شمش طلا طی روزهای آتی

فاطمه صنوبری

مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران ضمن تشریح فعالیت‌ها و ظرفیت‌ تولید معدن طلای زرشوران، به فروش فیزیکی شمش طلا به چند مدل نقد، ۵٠ درصد اعتبار و تمام اعتباری سه ماهه و برای کارگاه‌ها شش ماهه اشاره کرد و از آغاز فروش گواهی سپرده شمش طی روزهای آتی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ابوذر شکری در نشست خبری امروز (یکشنبه) خود با موضوع ارائه گزارش عملکرد معدن طلای زرشوران، با بیان اینکه مجموعه طلای زرشوران زنجیره اکتشافات، ذخیره و فرآوری مواد را تا تولید شمش طلا  در بر دارد؛ اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر، مجموعه زرشوران علیرغم اینکه بزرگترین معدن طلای خاورمیانه است اما آنطور که باید، مورد توجه قرار نگرفته است. اکتشافاتی که طی حدودا ١٠ ماهه اخیر صورت گرفته به ۴٢ میلیون تن رسیده که تنها ١٠ درصد ظرفیت تولید این معدن است و این میزان هر ساله در حال افزایش است.  

مدیر عامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران تاکید کرد: در حال حاضر مجموعه ظرفیت محدودی دارد اما با اقداماتی که در حال انجام است امید است طی یک ماه آینده این مناقصه آغاز و آگهی  شود که همین امر منجر به تولید دو برابری خواهد شد. احتمالا در ابتدای سال آینده، کلنگ‌زنی این پروژه توسعه صورت خواهد گرفت.  

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید مجموعه طلای زرشوران ١.۵ تن است که عملا حدود یک تن سالانه تولید می‌شود که با فاز توسعه، به سه تن سالانه خواهد رسید.

شکری عنوان کرد: قرارداد قبلی، تا ٣٠ درصد پیشرفت داشت و به سبب مشکلات متوقف مانده بود؛ لذا زمانی که ما مدیریت را تحویل گرفتیم، اوایل سال جاری قرارداد قبلی به دلایلی متوقف شد تا بتوانیم قرارداد جدید را آغاز کنیم و کار را به گونه‌ای پیش ببریم که در آستانه آغاز فاز توسعه‌ای هستیم.

مدیر عامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در رابطه با علت عدم پیشرفت فاز دوم توسعه زرشوران اعلام کرد: به دلیل عدم پرداخت پیش پرداخت ارزی، قرارداد بلاتکلیف بود اما اوایل امسال قرارداد قبلی را خاتمه دادیم تا اینکه بتوان قرارداد جدید را آغاز کنیم. در آغاز و اجرای فاز دوم توسعه دو مانع وجود داشت که مانع اول قراردارد اول بود که باز بود و بایستی تعیین تکلیف می‌شد و خاتمه دادیم. مانع دوم نیز بحث خصوصی‌ بود که شرکت زرشوران در لیست خصوصی‌سازی قرار داشت و بحث توسعه امکان‌پذبر نبود اما با جلسه‌ای با وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزار کردیم، دستور داده شد که زرشوران فعلا از اولویت واگذاری خارج شود تا بحث توسعه انجام شود. موانع برداشته شده و در حال آماده‌سازی اسناد مناقصه هستیم و اگهی مناقصه طی یک ماه آینده منتشر خواهد شد. امیدواریم برنده مناقصه پیش از عید مشخص شود و از ابتدای سال آینده فاز دوم توسعه را شروع  کنیم.

وی افزود: فاز دوم توسعه بسیار حائز اهمیت است و همانطور که اشاره شد، تولید ما را دو برابر خواهد کرد. همچنین در افزایش اشتغال تاثیر خواهد داشت. در حال حاضر در بحث اشتغال بسیار دچار مشکل هستیم. اما همین حالا ۱۱۰۰ نفر در مجموعه معدن و کارخانه طلای زرشوران مشغول فعالیت هستند. با فاز دوم توسعه در حین ساخت، برای ۲۵۰ نفر بصورت مستقیم اشتغال‌زایی خواهد کرد و پس از راه‌اندازی،   منجر به اشتغال ۲۰۰ نفر خواهد شد.

پیش‌بینی ظرفیت تولید سالانه ۳ تن با اجرای فاز دوم توسعه

شکری خاطرنشان‌کرد: در زنجیره طلا سه حلقه اکتشاف، استخراج و فرآوری مطرح است. در بحث اکتشاف تکمیلی ۱۰ درصد معدن انجام شده و به ۴۲ میلیون تن رسیدیم. استخراج نیز هر ساله در حال انجام است و طبق پروانه بهره‌برداری حدود ۶۶۰ هزار تن سالانه استخراج می‌شود و در حلقه سوم که تولید و فراوری است، هر ساله حدود یک تن تولید داریم که با ظرفیت اسمی (۱.۵ تن) فاصله دارد. با توسعه حلقه در فاز فاز دوم توسعه به ظرفیت تولید سه تن در سال خواهیم رسید. برای اجرایی شدن فاز دوم توسعه زرشوران ۶۵ میلیون یورو معادل حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ایجاد شهرک طلا یا مجتمع طلاسازی

مدیرعامل زرشوران با بیان اینکه در اقدامات آتی مقرر شده حلقه پس از حلقه فرآوری، تبدیل شمش طلا به زیورآلات در قالب شهرک طلا با مجتمع طلاسازی در منطقه تکاب  ایجاد شود  که مطالعات امکان‌سنجی آن در حال انجام است؛ گفت: چراکه بیشترین ارزش افزوده در این زنجیره طلا، حلقه آخر تبدیل شمش به زیورآلات است. چنانچه این طرح در تکاب اقتصادی بود، در این منطقه اجرایی خواهد شد؛ اما در غیر اینصورت در مناطقی همچون تهران که توجیه اقتصادی دارد، به اجرا خواهد رسید.

وی افزود: اخیرا نیز جلسه‌ای با کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد، گزینه دیگر این است که در منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی(ره) این مجتمع ایجاد شود. این طرح در حال بررسی و مطاله است که در صورت امکان مجتمع اصلی در تهران و مجتمع شماره ۲ در تکاب تاسیس شود. تحقق این مهم نیز نقش به‌سزایی در افزایش اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور خواهد داشت و می‌تواند منجر به افزایش ثروت ملی برای کشور شود.

افزایش ۵۰ درصدی تولید ماهانه

شکری تصریح کرد: کارگروه‌هایی در قالب بهبود در شرکت تعریف و تشکیل شد تا گلوگاه‌ها شناسایی شوند که چرا نمی‌توانیم به ظرفیت اسمی ۱.۵ تن برسیم. خوشبختانه در  یک بازه چهار ماهه با کمک یک تیم کارشناسی از داخل مجموعه، گلوگاه‌ها شناسایی شد و توانستیم با دو خطه کردن بخش لیچینگ کارخانه، افزایش تولید ۵۰ درصدی ماهانه را رقم بزنیم که بسیار موفق و رقم قابل توجهی در حوزه تولید طلاست. تولید ماه گذشته ثابت کرد که با ادامه این روند، به ظرفیت اسمی ۱.۵ میلیون تنی دست خواهیم یافت.

این مدیر معدنی از افتتاح سد باطله در مجموعه زرشوران خبر داد و گفت: باطله‌ها در صنعت طلا با توجه به اینکه حاوی سیانور هستند  آسیب جدی برای محیط زیست خواهند داشت؛ لذا بر این اساس خروجی فیلتراسیون صنعت طلا باید جایی ذخیره شود. پروژه سد باطله که از پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده، تا پایان ماه جاری افتتاح می‌شود و همزمان با آن یک سایت پسماند نیز به بهره برداری خواهد رسید.

فروش از طربق بورس کالا با روش‌های جدید و فروش بصورت اعتباری

شکری در ادامه به موضوع فروش‌های مجموعه زرشوان اشاره کرده و گفت: فروش ما از ابتدا از طریق بورس کالا بوده است. خروجی ما که شمش طلاست، از طریق بورس کالا، هر دو هفته یکبار انجام می‌شود و بامدل‌های جدیدی که ایجاد کرده‌ایم. استقبال از خرید بیشتر شده است. در سال گذشته متوسط فروش ۲۰ درصد عرضه ما بود. سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ بار عرضه صورت گرفت که تنها ۲۰ درصد طلا فروش رفت و الباقی در بانک کارگشایی انبار می‌شد. بر این اساس استقبال از خرید بسیار پایین بود.

وی خاطرنشان کرد: اما از سال جاری، روش‌های جدید برای عرضه در نظر گرفته شد. بطور مثال یا بصورت نقدی و فیزیکی عرضه می‌شود، روش دوم ۵۰ درصد اعتباری سه ماهه است که خریدار ۵۰ درصد را پرداخت می‌کند و الباقی را سه ماه بعد، می‌پردازد. یک مدل دیگر فروش تماما اعتباری است که خریدار طلا را تحویل می‌گیرد و همه مبلغ را سه ماه بعد پرداخت می‌کند و تنها ضمانت‌نامه بانکی که تعهد پرداخت است، دریافت می‌شود. البته که این فروش  اعتباری برای کارگاه‌های طلاسازی و تولیدکنندگان زیورآلات نیز بصورت شش ماهه در نظر گرفته شده است.

عرضه اوراق شمش طلا در بورس کالا به‌زودی

 مدیرعامل شرکت طلای زرشوران اعلام کرد: اکنون میزان فروش شمش طلا  طی دو ماه اخیر ۱۰ برابر شده و استقبال در این زمینه خوب بوده که موجب ورود نقدیندگی به شرکت شده است. در مدلی دیگر، طی تفاهم‌نامه‌ای که حدودا پنج ماه پیش میان بانک ملت، ایمیدرو و شرکت زرشوران منعقد شد، گواهی سپرده شمش طلا به متقاضیان فروخته می‌شود. مقرر شد فروش بصورت گواهی سپرده شمش طلا باشد. این روش مزیت‌های بسیاری دارد؛ چرا که شمش طلا به وزن یک کیلوگرم بوده و کسی توانایی خرید آن را به تنهایی ندارد، اما زمانی که بصورت گواهی سپرده باشد، افراد دارای سرمایه‌های خرد نیز می‌توانند نسبت به خرید اقدام کنند.

شکری گفت: اکنون محموله شمش طلا در اختیار بانک ملت قرار گرفته و طی روزهای آینده اجرایی خواهد شد که عامه مردم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. هر کس با هر میزان سرمایه، می‌تواند گواهی خریداری  کرده و در شمش طلا سهیم باشد. این مورد هم کمک به فروش ما خواهد داشت و مردم نیز می‌توانند سرمایه‌های خود را از طریق خرید شمش طلا حفظ کنند.

انتهای پیام

نظر شما