شناسهٔ خبر: 57474836 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت امور اقتصادی و دارایی | لینک خبر

رئیس کل گمرک ایران؛

سرعت تشریفات گمركی در دولت سیزدهم افزایش یافت / رشد ۱۱۱ درصدی اسكن كامیون ها در مبادی گمركی طی ۸ ماهه امسال

رئیس کل گمرک ایران از افزایش سرعت تشریفات گمرکی با کمک ابزارهای الکترونیکی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: اسکن کامیون ها در مبادی گمرکی طی ۸ ماهه امسال ۱۱۱ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شادا، به نقل از روابط عمومی گمرک، علیرضا مقدسی با اعلام این خبر افزود: با هدف سرعت بخشیدن به تشریفات گمرکی، گمرک ایران با افزایش تعداد ایکس ری ها در گمرکات کشور و ارتقا و استفاده بهینه از ظرفیت ایکس ری های موجود، سرعت و دقت عبور محموله های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی را افزایش داده است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: با هدف سرعت بخشیدن به سرعت عملیات گمرکی در ۸ ماهه سال جاری تعداد اسکن و بازرسی کامیون های حامل کالاهای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی به کمک دستگاههای کنترلی ایکس ری در گمرکات کشور بیش از ۱۱۱ درصد افزایش یافت.

رئیس کل گمرک ایران تشریح کرد: با توجه به سیاست های دولت در انجام امور و خدمات رسانی به صورت الکترونیکی و روان سازی خدمات، گمرک ایران نیز در راستای تسهیل تجارت و استفاده از شیوه های نوین کنترل های گمرکی به استناد ماده ۱۱ قانون امور گمرکی و استانداردهای کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو، از کنترل و نظارت های ملموس به سمت کنترل های غیر ملموس حرکت کرده است.

مقدسی گفت: استفاده از ابزارهای نوین الکترونیکی و افزایش ۱۱۱ درصدی اسکن کامیون ها نسبت به ۸ ماهه سال قبل، بهره گیری از مدیریت ریسک مناسب و موثر و همچنین استفاده از ایکس ری های موجود در گمرکات، سبب کاهش هزبنه واردات مواد اولیه برای واحدهای تولیدی و تسهیل صادرات و عبور کالاهای تراتزیتی شده است.

وی تشریح کرد: با اقدامات صورت گرفته، از اول شهریور سال ۱۴۰۰ تا پایان مهر ماه سال جاری، گمرک ایران، عملیات گمرکی ۱۶ میلیون تن کالای ترانزیتی، ۶۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات و ۵۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تشریفات واردات را انجام داده است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: طی ۸ ماهه سال جاری تعداد ۴۸۱ هزار و ۷۰۲ اسکن توسط دستگاه های ایکس ری از کامیون های وارداتی، تراتزیتی و صادراتی انجام شده است که گمرک شهید رجایی با اسکن ۱۸۸ هزار و ۹۳۷ کامیون، در راس قرار گرفت.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: در این مدت همچنین ۶۹ هزار و ۸۴ اسکن از کامیون ها در گمرک دوغارون؛ ۴۴ هزار و ۶۳۶ اسکن در گمرک آستارا و ۳۲ هزار و ۸۹ اسکن توسط گمرک بازرگان با بهره گیری از دستگاه های ایکس ری مستقر در این گمرکات انجام شد.

شایان ذکر است در حال حاضر ۱۵ دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات اجرایی کشور فعال است. همچنین تعداد ۲ دستگاه ایکس ری توسط بخش خصوصی تولید و در گمرکات کشور نصب و پس از اخذ مجوزهای لازم فعال خواهد شد.

نظر شما