شناسهٔ خبر: 57474450 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رشد تجارت ایران و ارمنستان در 7 ماهه سالجاری/ افت 38 درصدی واردات ایران از ارمنستان

طی 10 سال منتهی به سال 1400، ارزش صادرات بدون نفت خام ایران به ارمنستان، 5.2 برابر و در مقابل ارزش واردات ایران از ارمنستان حدود 38 درصد افت داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ ارمنستان یکی از اقتصادهای منطقه قفقاز است که از حیث تولید ناخالص داخلی و تجارت، اقتصادی کوچک محسوب می‌شود. 

با وجود کوچکی اقتصاد، به دلیل اعمال مدیریت محتاطانه اقتصاد کلان،  رای نظام نرخ ارز شناور، هدف گذاری و کنترل دقیق تورم، استفاده از قواعد مالی کارآمید و وجود بخش مالی سالم، در برابر شوک های اخیر انعطاف پذیری خوبی از خود نشان داده است. اگرچه انتظار میرود اقتصاد این کشور در سال 2022 عملکرد بهتری نسبت به پیش بینی های قبلی خود داشته باشد ولی همچنان چالشهای ژئوپلیتیک بر چشم انداز رشد میان مدت ارمنستان تاثیرگذار خواهد بود.

ارمنستان اندکی پس از کسب استقلال در سال 1991 ،در سال 1992 به عضویت بانک جهانی درآمد و در سال 1993 به انجمن بین المللی توسعه زیرمجموعه این بانک(IDA )پیوست.

در فوریه سال 2003 نیز عضویت ارمنستان در سازمان تجارت جهانی پذیرفته شد. تقریبا بیش از سه دهه است که ارمنستان عملکرد اقتصادی قابل توجهی داشته و افزایش هفت برابری در تولید ناخالص داخلی سرانه را تجربه کرده است. موفقیت‌های این کشور موجب شد تا در سال 2019 به یک اقتصاد با درآمد متوسط بالا تبدیل شود.

با وجود پیشرفت‌ها و دستاوردهای حاصله، اقتصاد ارمنستان همچنان با چالش‌های ساختاری مانند نیاز به بهبود بیشتر در محیط کسب وکار و سرمایه گذاری، مهار بیکاری بالا، رفع کمبود مهارت‌های موجود در بازار کار و رقابت ضعیف بنگاه ها مواجه است

 ارمنستان یکی از شرکای تجاری ایران نیز است. انتظار میرفت رابطه تجاری ایران و ارمنستان بعد از انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بهبود یابد ولی با توجه به شواهد آماری گمرک ایران، منافع معناداری برای دو کشور در بر نداشته است. در بخشیی از گزارش به روند تجارت فیمابین ایران و ارمنستان طی دهه و هفت ماهه نخست سال 1401 نیز اشاره شده است

photo_2022-12-03_13-04-51

روند سالانه رشد اقتصادی و نرخ تورم ارمنستان

 تولید ناخالص داخلی اسمی ارمنستان در سال 2021 حدود 14 میلیارد ریال اعلام شد که پیش بینی می‌شود در سال 2022 با افزایش 27 درصدی به 7.17 میلیارد دلار برسد که تقریبا یک چهارم از آن مرهون رشد واقعی تولید و مابقی ناشی از افزایش شاخص قیمت‌هاست.

بعد از بروز رکود اقتصادی در سال 2020 به دلیل همه گیری کوویید-19 ،در سال 2021 رشد اقتصادی ارمنستان بهبود یافت و به 7.5 درصد رسید. انتظار میرود در سال 2022 نیز رشد اقتصادی این کشور مجددا افزایش یافته و به حدود 7 درصد برسد. اگرچه پیش بینی می‌شود در سال 2023 از سرعت رشد این اقتصاد کاسته شده و تقریبا نصف شود.

آخرین نرخ تورم اعلام شده در سال 2022 برای ارمنستان مربوط به اکتبر این سال است که رقم 5.9 درصد را نشان میدهد و نسبت به 9.9 درصد ماه قبل، کاهش یافته است. با ورود آغاز روند نزولی تورم طی ماههای اخیر، با این حال پیشبینی می‌شود نرخ تورم ارمنستان مشابه سایر اقتصادهای هان در سال 2022 افزایش یافته و به 5.8 درصد برسد که بیش از میانگین نرخ تورم طی سالهای 2000 الی 2018 است. 
 

photo_2022-12-03_13-08-25


تجارت ده ساله ایران و ارمنستان

طی ده سال منتهی به سال 1400 ،ارزش صادرات بدون نفت خام ایران به ارمنستان، 5.2 برابر و در مقابل ارزش واردات ایران از ارمنستان حدود 38 درصد افت داشته است.

به استثنای ارزش صادرات، سایر مولفه‌های تجارت فیمابین ایران و ارمنستان طی هفت ماهه نخست سال‌جاری کاهش داشته است. با وجود افت 8.26 درصدی میزان صادرات بدون نفت خام ایران به ارمنستان طی مدت مزبور، ارزش صادرات با رشد 4.23 درصدی همراه بوده که علت اصلی آن افزایش میانگین قیمت صادراتی است. تراز تجاری اییران و ارمنستان همواره به نفع ایران، با مازاد مواجه بوده و طی هفت ماهه نیز به حدود 215 میلیون دلار رسیده است. با ورود تراز مثبت تجاری، سهم ایران از واردات ارمنستان رقمی کم و در حدود 5 درصد است. 

صادرات ایران به ارمنستان طی هفت ماهه نخست سال‌جاری 

ترکیب اقلام عمده وارداتی ایران از ارمنستان طی مدت مورد بررسی مشتمل بر کلاها واسطه‌ای و تجهیزات و دستگاه‌های سرمایه‌ای و ترکیب اقلام عمده صادراتی ایران به این کشور نیز مشتمل بر محصولات فولادی، فراورده‌های نفتی و پتروشیمی است.

در میان اقلام صادراتی طی هفت ماهه نخست 1401 ،محصوالت کشاورزی و غذایی و موکت نیز بیا ارقام ارزشی کم وجود دارند. با و جود برقراری تخفیف‌های تعرفه‌ای در چارچوب موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا، در عملکرد تجارت فیمابین، آثاری ملموسیی از ارتقای تبادلات کالایی ایران با این عضو اتحادیه طی سال جاری مشاهده نمی‌شود. 

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

نظر شما