شناسهٔ خبر: 57472669 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تأثیر اقتصادی فوتبال بر زندگی مردم برزیل

اشاره: تیم ملی فوتبال برزیل تاکنون 5 بار قهرمان جام جهانی فوتبال (به ترتیب در سال‌های 1958، 1962، 1970، 1994 و 2002 میلادی) شده است. این تیم همچنین دو بار نایب‌قهرمان (به ترتیب در سال‌های 1950 و 1998)، دو بار در جایگاه سوم (به ترتیب در سال‌های 1938 و 1978 میلادی) و دو بار هم در جایگاه چهارم (به ترتیب در سال‌های 1974 و 2014 میلادی) قرار گرفته است. بر اساس رده‌بندی فیفا، تیم برزیل جایگاه نخست را در جهان دارد. برزیل بالاترین شانس را برای پیروزی در این دوره از جام جهانی فوتبال به خود اختصاص داده است. دراین‌ارتباط شانس برزیل برای کسب این عنوان 15.8 درصد، آرژانتین 12.6 درصد، فرانسه 12.2 درصد، اسپانیا 9.1 درصد و انگلستان 8.7 درصد است. اگر این محاسبات درست از آب در آید، برزیل با 6 بار قهرمانی در جام جهانی فوتبال، همچنان در جایگاهی بی‌رقیب در جهان فوتبال باقی خواهد ماند. تیم ملی برزیل در نخستین دیدار خود در مرحله حذفی باید روز دوشنبه ۱۴ آذر از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به مصاف کره جنوبی برود. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

نشانه‌هایی از قهرمانی برزیل در جام بیست‌ودوم
تیم ملی فوتبال برزیل که یکی از گزینه‌های محتمل قهرمانی در بیست‌ودومین دوره جام جهانی محسوب می‌شود، در صورت تکرار تاریخ با روند فعلی (تا پایان مرحله گروهی) ششمین قهرمانی خود را جشن خواهد گرفت! در واقع هر زمان که در مراحل گروهی ادوار جام‌های جهانی، هیچ تیمی تمام بازی‌های خود را نبرده، سلسائو جام قهرمانی را به خانه برده است. در جام جهانی قطر، سه تیم برزیل، فرانسه و پرتغال که دو بازی ابتدایی خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند، بازی پایانی را به ترتیب برابر کامرون، تونس و کره جنوبی واگذار کردند. در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد، سلسائو با حضور اسطوره تیم ملی برزیل یعنی «پله» با دو برد و یک تساوی به مرحله یک چهارم رسید و سپس ولز و فرانسه و در نهایت میزبان را شکست داد و قهرمان شد. چهار سال بعد، برزیلی‌ها در شیلی با همان ترتیب راهی یک‌چهارم شده و سپس انگلیس، شیلی و در نهایت چک‌اسلواکی سابق را شکست داده و جام را بالای سر بردند. در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا، آن‌ها تنها در یک بازی (برابر سوئد) متوقف شده و در ادامه رقبا را یکی پس از دیگری از پیش رو برداشته و در نهایت در فینال، ایتالیا را در ضربات پنالتی شکست دادند. حالا باید دید این بار تاریخ برای سلسائو تکرار می‌شود یا خیر.

شانس برزیل برای قهرمانی 
چقدر است؟
صحبت کردن از «بهترین» و «بدترین» به شکل مطلق در فوتبال دشوار است، زیرا هم جایگاه‌ها به‌سرعت تغییر می‌کنند و هم اینکه مثلاً نمی‌شود بهترین تیم اروپا را با بهترین تیم آسیا مقایسه کرد. به گزارش تجارت‌نیوز، بااین‌همه، توافقی ناگفته وجود دارد که برزیل بهترین تیم ملی فوتبال جهان (دست‌کم در بخش مردان) است. داده‌های آماری فیفا هم این موضوع را تأیید می‌کنند و بر اساس رده‌بندی فیفا، تیم ملی فوتبال برزیل جایگاه نخست را در جهان دارد.
در رده‌بندی «تیم فوتبال سال» که توسط فیفا انجام می‌شود و از سال 1993 میلادی تا به امروز به‌روز شده، تیم ملی فوتبال برزیل 12 بار این عنوان را به خود اختصاص داده و از این منظر بی‌رقیب است. برزیل بالاترین شانس را برای پیروزی در این دوره از جام جهانی فوتبال به خود اختصاص داده است. شانس برزیل برای کسب این عنوان 15.8 درصد، آرژانتین 12.6 درصد، فرانسه 12.2 درصد، اسپانیا 9.1 درصد و انگلستان 8.7 درصد است. اگر همه‌چیز طبق این محاسبات پیش برود، برزیل با 6 بار قهرمانی در جام جهانی فوتبال، همچنان در جایگاهی بی‌رقیب در جهان فوتبال باقی خواهد ماند.

گران‌ترین تیم جهان
انگلیسی‌ها در زمینه تزریق پول به صنعت فوتبالشان، یک مرحله جلوتر از برزیلی‌ها هستند. بر اساس ارزش پولی نقل و انتقالات بازیکنان، تیم ملی فوتبال انگلیس (با حدود 1.5 میلیارد یورو) گران‌ترین تیم جهان به‌حساب می‌آید. دراین‌ارتباط برزیل در جایگاه دوم است و ارزش نقل و انتقالات بازیکنان آن به حدود 1.4 میلیارد یورو می‌رسد.

رابطه صنعت گردشگری 
برزیل با فوتبال
برزیل دو بار (بار نخست در سال 1950 و بار دوم هم در سال 2014 میلادی) میزبان جام جهانی فوتبال بود. در هر دو مورد، اقتصاد برزیل هم پذیرای سرمایه‌گذاری‌های گسترده زیرساختی بود تا برای میزبانی از عاشقان فوتبال آماده شود. یک جست‌وجوی ساده اینترنتی نشان می‌دهد که به‌ویژه در بازه زمانی منتهی به سال 2014 میلادی، دولت این کشور برای توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، فرودگاه‌ها و البته ورزشگاه‌های این کشور سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده است. صنعت گردشگری برزیل هم تا حد زیادی به فوتبال گره‌خورده و برخی از جاذبه‌های گردشگری این کشور، یادبودهایی هستند که به نحوی به فوتبال گره‌ خورده‌اند. دولت این کشور در سال 2018 میلادی گزارش داد که نزدیک به 0.72 از تولید ناخالص داخلی (GDP) برزیل، به شکل مستقیم به فوتبال مربوط می‌شود. بر اساس این گزارش، این میزان در سال 2018 میلادی نزدیک به 53 میلیارد «رئال» (واحد پول برزیل) بود که به نرخ امروز تقریباً معادل 10 میلیارد دلار است. علاوه بر این، نزدیک به 156 هزار شغل هم در این کشور به شکل مستقیم به صنعت فوتبال گره‌ خورده‌اند و از طریق نزدیک به 7 هزار باشگاه فوتبال که 874 مورد از آن‌ها باشگاه های حرفه‌ای هستند، به شکلی مویرگی در سرزمین وسیع برزیل پخش شده‌اند.

حامیان مالی تیم برزیل 
در چهارگوشه جهان
تیم پرافتخار برزیل به‌طور طبیعی باید حامیان مالی زیادی هم داشته باشد. شرکت خودروسازی ایتالیایی «فیات»، یکی از معروف‌ترین اسپانسرهای تیم ملی فوتبال برزیل است. «مسترکارد» هم از سال 2012 میلادی به جمع حامیان مالی تیم ملی فوتبال برزیل اضافه شده و هرچند قرارداد اسپانسرینگ این شرکت در سال 2020 میلادی به اتمام رسیده بود، یک دور دیگر هم تا سال 2024 میلادی تمدید شد. شرکت‌های دیگری نیز در میان حامیان مالی تیم ملی فوتبال برزیل قرار دارند که از میان آنها می‌توان به Guaraná Antarctica، CIMED و Banco Itaú اشاره کرد.

نظر شما