شناسهٔ خبر: 57472482 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تعداد کشته های نا آرامی ها 200 یا 300 نفر؟

ستاره صبح/مصطفی فروغی:ناآرامی،اعتراض،آشوب،التهاب پس از آن در کشور شکل گرفت که مهسا امینی دختر 22ساله کرد توسط گشت ارشاد دستگیر و چند روز بعد فوت کرد.این اتفاق حس ترحم و نوع دوستی ایرانیان را برانگیخت.نخست اعتراضات از شهر سقز زادگاه مهسا امینی کلید خورد و سپس به سنندج و دیگر شهر ها سرایت کرد.نخست سه شنبه 29 شهریور در تهران دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه دانشگاه و بیرون از آن دست به اعتراض زدند و متعاقب آن در دیگر شهر ها نیز اعتراضاتی صورت گرفت و برای نخستین بار اعتراضات به برخی مدارس نیز کشیده شد.هرچند گمانه زنی ها درباره تعداد کشته ها از طرفین تاکنون بر سر زبان ها بوده است اما روز گذشته «شورای امنیت کشور» تعداد کشته های حوادث بیش از 70 روز اخیر را بیشتر از 200 نفر اعلام کرد و علاوه بر آن تاکید کرد هزاران میلیارد تومان خسارت به عوامل عمومی و خصوصی وارد شده است.مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس که در مجلس دهم رئیس کمیسیون امنیت ملی بود تعداد کشته شدگان آبان 98 را 230 نفر اعلام کرد.اگر آمار کشته های رسمی 200 نفر را با آمار کشته های 3روزه آبان 98 مقایسه کنیم نشان می دهد در 70 روز گذشته تعداد کمتری نسبت به سال 98 در تظاهرات کشته شده اند. این موضوع خویشتنداری نیروهایی امنیتی را نشان می دهد.البته سردار حاجی زاده گفته است که در ناآرامی های کشور حدود 300 نفر کشته شده اند که با آمار شورای امنیت کشور 100 نفر اختلاف دارد.در بخشی از بیانیه شورای امنیت وزارت کشور آمده است: اعتراضات مسالمت‌آمیز، به سرعت با فضاسازی منفی رسانه های تروریستی (بی.بی.سی و سعودی اینترنشنال) به سمت روند غیرقانونی و آشوب های خیابانی سوق داده شد. ظرف مدت کوتاهی با ورود شبکه آشوبگران حرفه‌ای و سازمان یافته با رهبری فضای رسانه‌ای انگلیسی-سعودی تبدیل به اغتشاش و اقدامات تروریستی شد.

صاحب‌خبر -

حمله مستقیم به مراکز امنیتی، نظامی و انتظامی، کشته سازی در میان جمعیت معترض، تخریب مراکز درمانی و آمبولانس‌­ها، و همچنین تخریب گسترده اماکن عمومی مانند: شهرداری‌­ها، خودروهای آتش نشانی، مساجد، بانک ها و اموال خصوصی مردم در دستورکار قرار گرفت.
دشمن همچنین از طریق اجماع سازی میان گروه های ضدانقلاب و نیز تهییج برخی از سلبریتی­‌ها قصد داشت با جنگ روانی گسترده و کشته سازی های دروغین، بهانه ای برای سلب آسایش مردم و گسترش اغتشاش در کف خیابان ایجاد کند. لذا آنچه امروز در برابر دیدگان مردم قرار دارد: نه اعتراض مدنی، بلکه تخریب، خشونت و ناامنی از سوی اقلیتی اغتشاش­گر است که زمینه را جهت ورود و سوءاستفاده گروهک های تجزیه طلب و تروریسم داعشی برای انجام حملات ددمنشانه به هموطنان بیگناه و مظلوم نظیر آنچه در سومین حرم اهل بیت شاهچراغ(سلام اله علیه) یا حمله تروریستی ایذه رخ داد، فراهم کرد. بررسی های مراجع ذی ربط نشان می دهد: در نتیجه مجموع آشوب­گری­‌های یاد شده تاکنون بالغ بر ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند که می توان آنها را به اقسام: شهدای امنیت، شهدای مردمی در اقدامات تروریستی، افراد بی گناه قربانی پروژه کشته سازی گروهک­‌ها، مردم بی­گناهی که در شرایط بهم­ ریختگی امنیتی جان باخته‌­اند، اغتشاشگران و نیز عناصر ضدانقلاب مسلح عضو گروهک‌­های تجزیه طلب، تفکیک کرد. همچنین در این حوادث، هزاران میلیارد تومان خسارت به مراکز دولتی، عمومی و خصوصی وارد شده است که کمیته تحقیق وزارت کشور، موظف به برآورد دقیق و به تفکیک خسارات و همچنین تعیین تکلیف شیوه جبران مادی و معنوی آسیب های وارده، شده است.
اقوام غیور و اصیل ایرانی در استان‌­های مرزی کشور، در مدت اخیر آماج طراحی های دشمن برای کشاندن موضوع اعتراضات به نزاع قومی و مذهبی بوده اند. طراحی اغتشاشات با ورود گروه­های تجزیه‌­طلب در استان­‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی به هدف ایجاد چرخه­‌ای از خشونت و چند دستگی در صفوف ملت صورت گرفت. در مقابل تمجید مقام معظم رهبری درباره قومیت های کرد و بلوچ و نیز تدابیر ویژه ایشان برای مدیریت میدانی حوادث زاهدان در تفکیک جان باختگان بیگناه، دلجویی و شهید قلمداد کردن آنان، ثبات و آرامش را تحقق بخشیده است. لازم به تاکید است که: تداوم این رویکرد ایجابی و اصلاحی، به دور از هرگونه فشار و سهم خواهی سیاسی، اراده قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران در مدیریت وضعیت قومی-مذهبی نقاط مختلف کشور می باشد.

نظر شما