شناسهٔ خبر: 57472102 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

بولتن مهمترین اخبار و گزارش های بخش معادن و صنایع معدنی ایران در بولتن نیوز

فولاد خوزستان در بومی سازی قطعات و تجهیزات پیشرو بوده است

بولتن نیوز قصد دارد به صورت روزانه مهمترین تحولات بخش معدن و صنایع معدنی کشور را از طریق بولتن خبری به اطلاع مخاطبان خود برساند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: بولتن نیوز قصد دارد به صورت روزانه مهمترین تحولات بخش معدن و صنایع معدنی کشور را از طریق بولتن خبری به اطلاع مخاطبان خود برساند. همچنین در گزارش های تحلیلی، مهمترین موضوعات مدیریتی و صنعتی بخش معدن مورد بررسی کارشناسان قرار خواهد گرفت.

خسارت ۵۰۰‌میلیارد تومانی در تولید آلومینیوم

فولاد خوزستان در بومی سازی قطعات و تجهیزات پیشرو بوده است

به گزارش بولتن نیوز ، در این بازدید که با حضور نقدی، سرپرست معاونت بهره‌‌‌برداری ایرالکو، عزیز محمدی مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی شرکت، مدیران کارگاه‌‌‌های مختلف تولید ایرالکو، رئیس و کارشناسان روابط‌عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از خبرنگاران و رسانه‌‌‌های تخصصی و تحلیلی بازار سرمایه و بورس، پایگاه‌های خبری و روزنامه‌‌‌های اقتصادی به عمل آمد، بازدیدکنندگان پس از بازدید از نمایشگاه دائمی محصولات ایرالکو، از کارگاه‌‌‌های احیای یک و دو، آندسازی، میله‌‌‌گذاری، اتاق کنترل و توزیع برق بازدید کرده و با توضیحات کارشناسان هر واحد در جریان فرآیند تولید شمش آلومینیوم در شرکت قرار گرفتند.

پس از بازدید، نشست خبری سیدمحمدرضا میری لواسانی، مدیرعامل ایرالکو با اصحاب رسانه که با همراهی زاوشی، عضو هیات‌مدیره ایرالکو، رضایی قائم‌‌‌مقام اجرایی ایرالکو و عزیز محمدی مدیر ارتباطات و اطلاع‌‌‌رسانی همراه بود، اصحاب رسانه پرسش‌‌‌ها و دیدگاه‌‌‌های خود را درباره مشکلات و مسائل روز صنعت آلومینیوم کشور و همچنین فعالیت‌های بورسی ایرالکو مطرح کردند.

مدیرعامل ایرالکو ضمن تقدیر و تشکر از حضور خبرنگاران تخصصی حوزه بورس با اشاره به پنج دهه فعالیت ایرالکو به عنوان نخستین تولیدکننده شمش آلومینیوم در خاورمیانه، در خصوص فعالیت ۶ماه ابتدایی شرکت در سال ۱۴۰۱ اعم از آمار تولید در کارگاه‌‌‌های مختلف، تاثیرپذیری میزان تولید کارخانه به منظور اجرای مصوبه کاهش آمپر برق مصرفی و تعداد دیگ‌‌‌های خارج شده از مدار، تقسیم سود و سهام ایرالکو در بورس، وضعیت نیروی انسانی و مسائل زیست‌محیطی در شرکت و طرح‌‌‌های در حال اجرا توضیحات جامع و مبسوطی ارائه کرد.

[300 * 250 توپ]

لواسانی از برنامه‌‌‌ها و سیاست‌های ایرالکو برای مقابله و چاره‌‌‌اندیشی با مشکلات به وجود آمده در خصوص مصوبه کاهش آمپر برق مصرفی در ابتدای تابستان سال‌جاری و چالش‌های به وجود آمده در پی آن و نیز پیش‌بینی‌‌‌های آینده به منظور فائق آمدن بر این مشکلات خبر داد و با اشاره به هزینه هنگفت و گزاف چند‌میلیاردی برای بازسازی دیگ‌های از مدار خارج شده، اظهار کرد: با توجه به مصوبه اجرایی هیات دولت قرار بود ۱۰۰ مگاوات کاهش آمپر داشته باشیم که با مکاتبات و رایزنی‌‌‌های مختلف صورت گرفته و مساعدت مقامات استانی و دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری این میزان به ۵۰ مگاوات کاهش پیدا کرد. در نهایت ۷۰ دیگ از خط احیای یک و ۱۶ دیگ از خط احیای دو از مدار خارج شد که فرآیند بازسازی و در مدار تولید قرار گرفتن دوباره این دیگ‌ها مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برای ایرالکو در برداشت و این کاهش میزان بار مصرفی برق حدود ۵۴۰۰ تن از تولید ایرالکو در ۶ ماه نخست سال را کاهش داد.

وی افزود: این تبعاتی است که برای صنعت آلومینیوم به سبب قطعی برق وجود دارد و با سایر صنایع متفاوت است. از این رو داشتن یک نیروگاه اختصاصی جزء لاینفک این شرکت است.

وی با اشاره به نیاز مبرم صنایع آلومینیومی به داشتن نیروگاه برق، اظهار کرد: تحقیقات و مطالعات فنی و مهندسی در این زمینه به طور کامل صورت گرفته که در حال مذاکره با مقامات استان درباره جانمایی این نیروگاه و تاسیس آن هستیم.

لواسانی با اشاره به شرایط فروش شمش در بورس کالا گفت: برای نخستین بار از ابتدای امسال بین کارخانه‌‌‌های آلومینیومی کشور، فروش صادراتی توسط ایرالکو در رینگ صادراتی صورت گرفته که شرکت‌های دیگر نیز پس از ایرالکو مبادرت به انجام این کار کردند که البته پیامدهای مثبتی نیز برای ما به همراه داشته است. همچنین عرضه داخلی شمش تولیدی با فرمول مخصوص خود و بر اساس رقابت موجود در حال انجام است که عرضه داخلی ما در سال حدود ۱۱۰‌هزار تن است که با توجه به افت تولید در تابستان امسال به رقم پایین‌‌‌تری خواهد رسید.

وی به تامین مواد اولیه به‌ویژه پودر آلومینا از شرکت آلومینای ایران و منابع مختلف در سراسر دنیا با توجه به نیاز ۳۶۰‌هزار تنی ایرالکو استرالیا گفت تلاش می‌کنیم ۲ کشتی پودر را با توجه به کیفیت بالای آلومینای این کشور در سال‌جاری وارد کنیم.

لواسانی سود عملیاتی ۶ ماه اول امسال نسبت به ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ را با ۵/ ۷‌درصد افزایش اعلام و اظهار کرد: این افزایش سود در شرایطی رخ داده که ایرالکو نسبت به سال گذشته افت تولید و فروش داشته و همچنین میانگین قیمت L.M.E در بازار جهانی طی همین محدوده زمانی ۲۸‌درصد کاهش داشته است که از لحاظ اقتصادی دارای تعابیر مهمی است.

مدیرعامل ایرالکو کاهش قیمتL.M.E و نوسان فراوان آن در بازار جهانی در سال‌جاری را یکی از عوامل مهم در عدم‌پیش‌بینی دقیق میزان سودآوری شرکت در ۶ ماه دوم دانست و اظهار امیدواری کرد: با توجه به هزینه ۵۰۰‌میلیاردی که برای بازسازی دیگ‌‌‌های از مدار خارج شده صورت گرفته، امید است بتوانیم میزان سود سال گذشته را تکرار کنیم.

وی برق مصرفی کارخانه را یکی از عوامل اصلی تولید شرکت دانست و افزود: ایرالکو متعهد به راه‌‌‌اندازی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی است که اقداماتی در جهت EPC آن صورت گرفته و شرکت مشاور از یک سال گذشته در حال اخذ مجوزهای آن است.

میری لواسانی میزان برق مصرفی استان را ۱۱۰۰ مگاوات اعلام کرد که از این مقدار حدود ۴۸۰ مگاوات در بخش صنایع مصرف می‌شود و شرکت آلومینیوم ایران به تنهایی حدود ۳۴۰ مگاوات آن را مصرف می‌کند.

وی کاهش برق مصرفی در تابستان سال آینده را حتمی دانست و یکی از بخش‌‌‌هایی که قطعا مورد هدف این موضوع خواهد بود را صنایع آلومینیومی اعلام کرد.

مدیرعامل ایرالکو بخشنامه کاهش مصرف برق را ناعادلانه دانست و اظهار کرد: باید کاهش برق بر اساس میزان مصرف برق باشد و عددی یکسان برای همه در نظر گرفته نشود. وی با اشاره به بستن قرارداد سه ساله کارکنان با شرکت در ابتدای تابستان سال‌جاری برای اطمینان خاطر پرسنل از امنیت شغلی در پی تخریب و خارج کردن دیگ‌‌‌ها از مدار را کار بزرگ هیات‌مدیره دانست و گفت: ما توانستیم با برنامه‌‌‌ریزی و مساعدت هیات‌مدیره و همت، غیرت و تلاش کارکنان گرانقدر زودتر از موعد مقرر تمام دیگ‌‌‌های از مدار خارج شده را وارد مدار کنیم در حالی که برخی شرکت‌های دیگر با توجه به تکنولوژی به روزتر هنوز با این چالش روبه‌رو هستند.

وی از تاسیس نیروگاه مولد ۱۳۲ مگاواتی در ایرالکو خبر داد که بر اساس پیش‌بینی‌‌‌ها در نیمه خرداد سال ۱۴۰۲، ۵۰ مگاوات آن وارد مدار تولید خواهد شد که در مرحله عقد قرارداد آن هستیم.

مدیرعامل ایرالکو طرح کارخانه آندسازی را یک طرح ۱۸ ساله دانست که اکنون حدود ۴۶‌درصد پیشرفت داشته که امسال روند پیشرفت آن بسیار چشمگیر بوده که در نهایت پس از افتتاح آن، حدود ۴۰‌میلیون دلار در سال از خروج ارز در کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

لواسانی از طرح‌‌‌های مطالعاتی ایرالکو نیز خبر داد که شامل یک طرح ۳۶۰‌هزار تنی تولید شمش و طرح تولید آلومینا با ۵۰۰‌هزار تن در مرحله نخست که مصوبه هیات‌مدیره را نیز دارد، می‌شود. همچنین طرح جایگزینی ۱۱۰‌هزار تنی به جای خطوط قدیم کارخانه نیز در حال بررسی و انجام است.

وی با اشاره به بررسی واردات بوکسیت از کشورهای آفریقایی گینه و سیرالئون، گفت: طرحی نیز در این زمینه در حال بررسی و اقدام است که در نهایت بتوانیم با واردات بوکسیت، نیاز مصرفی کارخانه به پودر آلومینا را خودمان تامین کنیم. همچنین طرحی درباره صنعت رینگ‌‌‌سازی نیز در حال بررسی است تا بتوانیم از خام‌‌‌فروشی در بخشی از تولید مذاب جلوگیری کنیم.

لواسانی ایرالکو را یکی از موفق‌‌‌ترین شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی بر اساس اصل۴۴ دانست و گفت: این شرکت تا سال ۱۳۹۶ دارای زیان انباشته بوده و بعد از ورود بخش‌خصوصی به ایرالکو علاوه بر افزایش سود‌آوری هر ساله، توانسته در بخش نیروی انسانی حدود ۱۹۰۰ نفر از پرسنل پیمانکار شرکت را هم، قرارداد شرکت کند که در نوع خود کم‌‌‌نظیر است.

مدیرعامل ایرالکو سهم این شرکت را در بحث عوارض آلودگی یک‌درصد اعلام و اظهار کرد: در مسیر طرح جامع زیست‌‌‌محیطی شرکت در قالب ۹ کارگروه که به تایید محیط‌‌‌زیست استان نیز رسیده، قدم برمی‌‌‌داریم و دانشگاه صنعتی شریف را به عنوان مجری این طرح معرفی کرده که در نهایت سند زیست محیطی ایرالکو پیاده‌سازی می‌شود.

وی افزود: عوارض آلایندگی اتخاذ شده برای ما صحیح نیست. متاسفانه برای تمام کارگاه‌‌‌هایمان عوارض آلودگی پرداخت می‌‌‌کنیم که در حال پیگیری موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط هستیم که البته این موضوع در سنوات گذشته مغفول مانده و پیگیری نشده است.

زاوشی، عضو هیات‌مدیره و رئیس هیات‌مدیره کربن صنعت امیرکبیر نیز در این نشست توضیحاتی درباره کارخانه ۱۰۰‌هزار تنی آندسازی کربن صنعت امیر کبیر در ۳۰ کیلومتری شهر اراک، به خبرنگاران داد و گفت: ظرفیت اولیه این طرح ۶۵‌هزار تن بود که به میزان مصرف داخل شرکت بود که در نهایت طرح بازطراحی شد و ظرفیت آن به ۱۰۰‌هزار تن رسید که می‌توان ظرفیت آن را به ۱۵۰‌هزار تن نیز رساند.

وی پیش‌بینی سرمایه‌گذاری طرح را بیش از ۴‌هزار‌میلیارد تومان اعلام کرد.

در این نشست عزیز محمدی، مدیر ارتباطات و اطلاع‌‌‌رسانی شرکت نیز افزود: ایرالکو محور توسعه صنعت آلومینیوم کشور است و تولیدات با کیفیت محصولات آن با درجه خلوص ۸۵/ ۹۹ حاکی از تجربه و تخصص تمامی همکاران در طول بیش از پنج دهه فعالیت تولید شمش آلومینیوم در این بنگاه اقتصادی، استراتژیک و مادرتخصصی است.

انتشار کتاب «200 اقدام جهادی در شرکت فولاد خوزستان»

فولاد خوزستان در بومی سازی قطعات و تجهیزات پیشرو بوده است

کتاب «200 اقدام جهادی در شرکت فولاد خوزستان از فروردین 1400 تا شهریور 1401» در 10 بخش شامل تولید، اقدامات زیست محیطی، فروش و بازاریابی، توسعه، بومی سازی، فن آوری، خرید، کمیته عالی منابع انسانی، منابع انسانی و امور اجتماعی و نیز مسئولیت های اجتماعی است.

بخشی از مهمترین اقدامات جهادی انجام شده در این مجتمع فولادی شامل ثبت رکورد جدید تولید روزانه و ماهانه در واحدها، رشد فروش و صادرات، اتمام اجرا و عملیات راه اندازی 54 پروژه با سرمایه گذاری 526 میلیارد تومان از جمله 13 طرح زیست محیطی و پیشرفت 73 طرح با سرمایه گذاری 13 میلیارد تومان است.

همچنین از دیگر اقدامات جهادی صورت گرفته در این مجتمع مشتمل بر بومی سازی تجهیزات و قطعات مهم (از جمله دستگاه پودرپاش و موتور 275 اسب بخار، کمرشکن 4 محوره، پاتیل سرباره، مجموعه کامل تاپزون نوع B براساس اسلب و ...)، اجرای 17 طرح پژوهش کاربردی نیازمحور، مطالعات امکان سنجی و ارزیابی فنی- اقتصادی حدود 30 طرح اقتصادی (مانند ورق عریض، نیروگاه 520 مگاواتی سیکل ترکیبی و ...) تامین اکسیژن بیمارستان های خوزستان و تامین تجهیزات بیمارستانی و راه اندازی مراکز تجمیعی از از زمان شیوع کرونا تاکنون، راه اندازی سیستم فاضلاب شهرستان شادگان، تصفیه پساب شهری و غیره است.

این کتاب برای نخستین بار در سمپوزیوم فولاد 1401 رونمایی و با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.

کارگران هپکو: خوشحالیم که ابلاغ خرید ماشین آلات داخلی صادر شد

فولاد خوزستان در بومی سازی قطعات و تجهیزات پیشرو بوده است

کارگران شرکت هپکو اراک در تماس، از ابلاغیه اخیر وزارت صمت ابراز خشنودی کردند.

کارگران می گویند: این ابلاغیه حاصل تلاش و مطالبه گری کارگران و مدیران هپکو در ماه های گذشته است؛ واردات بی امان و بدون قید و شرط ماشین آلات معدنی، آن هم ماشین الات مستعمل و دست دوم چینی، تولید در شرکت هپکو را زمین زده است و امیدواریم با ابلاغیه ی جدید، فصلی تازه از رونق و شکوفایی این واحد تولیدی در راه باشد.

در ابلاغیه ی جدید وزارت صمت «واردات تراک های معدنی با ظرفیت بارگیری تا 70 تن، با شرط خرید از داخل معادل تعداد وارداتی، مجوز ترخیض از گمرک خواهند گرفت.»

کارگران هپکو می گویند: با این حساب، برای هر واردات ماشین آلات، باید خرید از داخل یعنی از شرکت هپکو اراک انجام شود و این به معنای انعقاد قراردادهای ساخت با هپکو است؛ آن ها ابراز امیدواری کردند که به زودی تولید با ظرفیت کامل در مجموعه ی هپکو اراک محقق شود.

در افق ۱۴۱۰ تولید این شرکت به ۱۳.۶ میلیون تن افزایش می یابد

فولاد خوزستان در بومی سازی قطعات و تجهیزات پیشرو بوده است

امین ابراهیمی در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی ایران در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: در صورتی که میزان تولید فولاد در شرکت فولاد خوزستان به ۱۳.۶ میلیون تن برسد، سهم تولید فولاد این شرکت در کشور به ۲۵ درصد خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت: برای تامین برق مورد نیاز این شرکت فولادی احداث نیروگاه برق ۵۲۰ مگاواتی سیکل ترکیبی را در استان خوزستان در دستور کار خود قرار داده است.

ابراهیمی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری بخش اول این نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت فولاد خوزستان وارد مدار شود.

مدیرعامل فولاد خوزستان سپس از برنامه ریزی برای سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومانی فولاد خوزستان در ۱۴۵ طرح توسعه خبر داد و افزود: ساخت نیروگاه برق، احداث کارخانه اکسیژن ۴، توسعه فعالیت های اکتشافی و طرح تولید اسلب عریض از طرح های توسعه مهم شرکت فولاد خوزستان است.

وی به مسولیت اجتماعی شرکت فولاد خوزستان در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: فولاد خوزستان در اجرای مسولیت اجتماعی خود در سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد تومان در این استان و اهواز هزینه کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: هم اکنون معادل ۱۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه حفظ محیط زیست خوزستان تعریف شده تا میزان آلاینده ها در این استان به حداقل برسد.

ابراهیمی سپس به اهمیت تامین گاز مورد نیاز واحدهای فولادی اشاره کرد و افزود: گاز یکی از مزیت های سرمایه گذاری در صنعت فولاد کشور بوده است و اگر این روال ادامه پیدا کند و فولاد سازان با کمبود گاز مواجه شوند دیگر این مساله مزیتی برای صنعت فولاد نخواهد بود.

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان در پایان تاکید کرد: صنعت فولاد کشور در حوزه تامین انرژی با چالش مواجه است و فولاد خوزستان نیز از این مستثنی نبوده و امیدواریم با برنامه ریزیهای دست اندرکاران مشکلات و چالش های صنعت در تامین برق و گاز مورد نیاز برطرف شود.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی ( ایران متافو ) که با حضور بیش از ۴۵۰ شرکت داخلی و نمایندگی شرکت های خارجی ۹ آذر ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده بود، عصر امروز بکار خود پایان می دهد.

بومی سازی 90 درصد تجهیزات فولاد مبارکه حاصل اعتماد و سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان است

فولاد خوزستان در بومی سازی قطعات و تجهیزات پیشرو بوده است

دکتر محمد یاسر طیب‌نیا مدیر عامل فولاد مبارکه روز شنبه 12 آذرماه ضمن بازدید از غرفه‌های این نمایشگاه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با تاکید بر لزوم حمایت حداکثری صنایع و سازمان‌های بزرگ از شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: بومی سازی 90 درصد تجهیزات فولاد مبارکه حاصل اعتماد و سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان است.
وی در پاسخ به این سؤال که فعالیت‌های شرکت فولادمبارکه در حوزه دانش‌بنیان و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر به چه صورت بوده است، گفت: همان‌طور که صنعت فولاد را پیشران و موتور محرکه اقتصاد می‌دانند و در همه اقتصادهای بزرگ دنیا و کشورهای توسعه‌یافته این صنعت به خوبی این نقش را ایفا می‌کند، در حوزه‌های دانش‌بنیان هم این شرکت‌های بزرگ هستند که می‌توانند نقش محوری داشته باشند. هر شرکت بزرگ می‌تواند موجب شکل‌گیری و تقویت ده‌ها و صدها شرکت دانش‌بنیان باشد و بخش مهم این روند این است که این رویکرد و تفکّر در جهت‌گیری شرکت‌های بزرگ دیده و لحاظ شود.

 وی در تشریح اقدامات و دستاورهای فولاد مبارکه در این زمینه اظهار داشت: در این راستا شرکت فولادمبارکه به عنوان بزرگترین فولادساز کشور و خاورمیانه و به عنوان شرکتی که در بسیاری از زمینه‌ها پیشرو بوده است، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در دستور کار خود قرار داده است و از سال‌ها قبل و به طور مشخص در فرایند بومی‌سازی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز شرکت، این حمایت‌ها را آغاز و همواره تقویت کرده است و به توفیقات بسیار ارزشمند و تأثیرگذاری دست یافته است. به نحوی که به صراحت هرچه تمام‌تر می‌توان اعلام کرد که بومی‌سازی و تأمین بالغ بر 90 درصد قطعات، تجهیزات و مواد مورد نیاز شرکت و سایر فولادسازان مشابه که عمدتاً از محل واردات و با مشقّت بسیار زیادی تأمین می‌شده‌اند، حاصل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در این حوزه بوده است.

مدیرعامل فولادمبارکه درباره رویکرد فولادمبارکه در ادامة این مسیر خاطر نشان کرد: دستیابی به این میزان موفقّیت پایان رسالت و رویکرد فولاد مبارکه نیست و بر این باوریم که باید در این راستا همچنان حمایت و توسعه فزاینده‌ای داشته باشیم.

ایجاد امید و رونق اقتصادی برای جامعه، با اتّکا به ظرفیت‌های داخلی

وی با اشاره به تأثیر این اقدامات ادامه داد: در حال حاضر شاهد این هستیم که علی رغم همه تحریم‌ها با همّت کارکنان صنایع فولادسازی کشور و همیاری همین شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها، کشور عزیزمان در جایگاه دهمین تولید کننده فولاد دنیا قرار دارد و این نشان می‌دهد که درهمین شرایط سخت هم می‌توان به تحریم‌ها غلبه کرد و برای کشور امید و رونق اقتصادی ایجاد کرد. به همین منظور باید با حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان و اتّکا به ظرفیت‌های داخلی که اتّفاقاً بسیار توانمند هم هستند، در جهت کاهش وابستگی‌ها، توسعه‌های در دستور کار را با قدرت و سرعت بیشتری پیش ببریم.

تکمیل زنجیره فولاد با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

وی درهمین زمینه ادامه داد: شرکت‌هایی که در زمینه فولاد فعال هستند، غالباً شرکت‌هایی هستند که هریک به سهم خود در شکل گیری و تکمیل این زنجیره نقش داشته‌اند که باید با حمایت هرچه بیشتر این زنجیره را کامل و مستحکم‌تر نمایند. این رویکرد و به عبارت بهتر این نهضت دقیقاً در فولاد مبارکه با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری گسترده‌تر با شهرک‌های علمی و تحقیقاتی با قوّت آغاز شده و در قالب طرح‌های پژوهشی و پایان نامه‌ای با نگاه تجاری سازی به دستاوردهای خوبی رسیده است.

فولاد خوزستان در بومی سازی قطعات و تجهیزات پیشرو بوده است/ خودکفایی کشور در تولید کاتالیست ها

غلامعلی منصوریان در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین افزود: با طراحی و تولید کاتالیست های ریفورمر در شرکت فولاد خوزستان، فولاد سازانی که دارای واحدهای احیاء مستقیم هستند می توانند از این کاتالیست ها استفاده کنند

مدیر دفتر فن آوری تولید بخش احیا شرکت فولاد خوزستان اظهار کرد: با تولید این کاتالیست ها در کشور صرفه جویی ارزی می شود در و صنعت فولاد نیز بسیار موثر واقع شده است.

وی بیان کرد: تولید این کاتالیست ها از سال ۸۵ در دستور کار قرار گرفت و با تلاش متخصصان شرکت فولاد خوزستان در سال ۹۰ به نتیجه رسید که این مهم، نتیجه همکاری فولاد خوزستان با شرکت های دانش بنیان بوده است که پس از تلاش متخصصان ایرانی پس از شش سال به نتیجه رسید.

منصوریان بیان کرد: شرکت فولاد خوزستان سالانه به طور متوسط بیش از ۲ میلیون دلار کاتالیست مصرف می کند که با بومی سازی این کاتالیست ها در واقع این شرکت از خروج بیش از ۲ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون شرکت های صنعتی فعال در حوزه صنایع فولاد کشور که واحدهای احیاء مستقیم دارند همواره از این کاتالیست های تولید داخل استفاده می کنند، گفت: با استفاده از این کاتالیست ها در واقع سالانه صرفه جویی های ارزی بسیار قابل توجهی در حوزه صنایع فولاد سازی کشور به وجود آمده است.

مدیر فناوری احیاء شرکت فولاد خوزستان یادآور شد: یکی دیگر از تجهیزات و قطعات فوق العاده استراتژیک در صنعت فولاد کشور تولید تیوب های ریفورمر است که هم اکنون شرکت فولاد خوزستان با برخی از شرکتهای دانش بنیان وارد مذاکره شده است و در حال حاضر با تولید نمونه و تست آن در فرایند بومی سازی قرار گرفته تا در واحدهای احیاء مستقیم صنایع فولاد کشور مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر دفتر فن آوری تولید بخش احیا شرکت فولاد خوزستان گفت: در صورت تولید این قطعه در داخل کشور از خروج ارزهای خارجی با بومی سازی آن جلوگیری خواهد شد و در طرحی دیگر برای تولید کمپرسورهای واحدهای احیاء مستقیم نیز هم اکنون شرکت فولاد خوزستان با یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان وارد مذاکره شده‌ است.

منصوریان با اشاره به برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی متافو در تهران گفت: خوشبختانه امسال نمایشگاه بسیار با استقبال خوبی مواجه شده و این می‌تواند برای تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد بسیار تاثیر گذار باشد، زیرا ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در این نمایشگاه برقرار می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما