شناسهٔ خبر: 57470869 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اسلامی:

فناوری هسته‌ای راه را برای رسیدن به قله‌های دانش باز می‌کند

محمد مهاجرانی

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فناوری هسته‌ای مسیر علوم و فنون دیگر را باز می‌کند و راه را برای رسیدن به قله‌های دانش و فناوری جدید باز می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه گفتگوی ویژه‌ی خبری با اشاره به آغاز عملیات احداث نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی «کارون» گفت: نیروگاه اتمی «کارون» از نوع آب سبک تحت فشار (PWR) با ظرفیت تولید برق ۳۰۰ مگاوات در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار در مجاورت رود کارون در نزدیکی شهر دارخوین از توابع شهرستان شادگان واقع در استان خوزستان احداث خواهد شد و در بخش پزشکی از آب سنگین استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه‌های آب سبک تحت فشار، رایج‌ترین نیروگاه‌های اتمی در سطح جهان هستند که از آب سبک به عنوان خنک‌کننده و کند کننده بهره می‌گیرند و سوخت این نوع راکتورها از نوع اکسید اورانیوم و با غنای حدود ۴ درصد است.

اسلامی افزود: احداث این نیروگاه در راستای مأموریت سازمان انرژی اتمی برای تولید برق هسته‌ای از طریق احداث نیروگاه‌های اتمی بومی بوده و زمان تقریبی اجرای این طرح ۸ سال پیش‌بینی شده است که با استفاده از حداکثر توانمندی داخلی کشور در حوزه‌های طراحی، تأمین تجهیزات و احداث نیروگاه‌های اتمی اجرا می‌شود و به‌بهره‌برداری می‌رسد.‌

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فناوری هسته‌ای مسیر علوم و فنون دیگر را باز می‌کند و راه را برای رسیدن به قله‌های دانش و فناوری جدید باز می‌کنند اما چون غرب نمی‌تواند این مسائل را توجیه کند، این اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به دروغگویی کشورهای غربی و آمریکا نسبت به کشورمان گفت: اگر شما سند استراتژی امنیت ملی آمریکا را که امسال در آبان منتشر شد نگاه کنید، نشان می‌دهد چقدر علیه امور داخلی ایران تلاش می‌کنند و برنامه دارند و در همان سند یک جمله به صراحت نوشته شده است که ایران برنامه‌ای برای بمب اتم ندارد اما نباید ایران هسته‌ای شود.

اسلامی تصریح کرد: ۲۰ سال است که اسم این موارد اتهامی را که پادمانی گذاشتند، علیه ایران مطرح می‌کنند. اصلاً مذاکراتی که کشور انجام داد و به سند برجام رسیدیم برای رفع همین اتهامات بود.

وی افزود: غربی‌ها نه تنها تحریم‌ها را لغو نکردند بلکه مانع همکاری دیگران نیز شدند. حالا نیز که می‌خواهند به برجام برگردند مجدداً این اتهامات را مطرح می‌کنند. در حقیقت یک حرکت شیادانه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: رنگ و بوی متنی که علیه ایران در شورای حکام به تصویب رساندند ساخته و پرداخته رژیم صهیونیستی بود که ابتدا تبدیل به بیانیه سه کشور اروپایی شد و در نهایت تبدیل به بیانیه آژانس گردید.

اسلامی در پایان گفت: نکته حائز اهمیت این است که برجام به عنوان یک سند با هر شرح و وصلی که دارد یک معامله است. طرفین معامله نیز تعهداتی دارد؛ ایران صادقانه در اجرای تعهدات خود پیشگام بوده است. اما آن‌ها تعهداتشان را انجام نداده‌اند و مزاحمت ایجاد کردند.

نظر شما