شناسهٔ خبر: 57470780 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چالش‌های پیش روی توسعه گلخانه‌ها

حداقل سرمایه مورد نیاز برای کشت یک هکتار گلخانه ۲۰‌میلیارد تومان

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

گرچه مدیریت و بهره‌وری آب در شرایط کم‌آبی کنونی یک ضرورت به شمار می‌رود، اما برای ایجاد گلخانه در سطح یک هکتار حداقل ۲۰‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که این حجم سرمایه‌گذاری از عهده کشاورز خارج است. با توجه به ضرورت توسعه گلخانه ناشی از شرایط خشکسالی و کم‌آبی انتظار می‌رود چالش‌های پیش روی کشاورزان در این خصوص برداشته شود.
بنا بر آمار سطح گلخانه‌های کشور حدود ۲۵‌هزار هکتار است که به دلیل محدودیت منابع آبی، توسعه گلخانه و انتقال کشت سبزی و صیفی به فضای گلخانه از سیاست‌های مهم وزارت جهاد به شمار می‌رود.
ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: سطح گلخانه‌های کشور باید به ۱۰۰‌هزار هکتار برسد چراکه رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات اساسی اولویت است. به گفته ساداتی‌نژاد، یکی از برنامه‌ها و پروژه‌های وزارتخانه در سال آینده توسعه گلخانه‌هاست، بر این اساس در اعتبارات بودجه۱۴۰۲، توسعه گلخانه‌های کشور در مقیاس صنعتی را در برنامه‌های خود داریم. بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی بر این باورند گلخانه‌های کشور به منظور بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب باید توسعه یابد، در این راستا باید از سرمایه‌گذاران بخش حمایت شود.
افزایش ۱۰برابری تولید در محیط گلخانه نسبت به فضای باز
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جبرئیل برادری، رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: یکی از رویکرد‌های اصلی ما در استان تهران، توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای است که این موضوع منجر به استفاده بهینه از منابع آب و خاک می‌شود. به گفته او، با توجه به آنکه محصولات سبزی و صیفی نیاز بالایی به آب دارند، بنابراین کشت از محیط باز به سمت گلخانه و محیط‌های کنترل شده باید منتقل شود. برادری با بیان اینکه توسعه گلخانه با دو رویکرد افزایش عملکرد در واحد سطح و ایجاد اشتغال دنبال می‌شود، گفت: بنا بر آمار ۲۵‌درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است، از این رو توسعه گلخانه یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در حوزه امنیت غذایی است که در سطح استان انجام می‌دهیم. رئیس جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: طبق آمار ۴‌هزارو۶۰۰ هکتار گلخانه با تولید حدود یک‌میلیون تن محصول کشاورزی در سطح استان تهران داریم که بر این اساس رتبه نخست کشوری از لحاظ گلخانه را دارا هستیم. او افزایش ۱۰برابری تولید در فضای گلخانه نسبت به کشت در فضای باز و کاهش مصرف و بهره‌وری آب را از مزایای توسعه کشت در گلخانه اعلام کرد و گفت: به ازای هرمتر مکعب آب ۵/۲ کیلو محصول تولید می‌شود که بر این اساس صرفه‌جویی بالای ۶۰ تا ۷۰‌درصد است. آمار‌ها حاکی از آن است که با مصرف ۵‌هزار مترمکعب آب در فضای گلخانه ۲۰۰تن محصول تولید می‌شود، در حالی که میزان تولید در فضای باز با همین میزان آب مصرفی ۲۰تن است.
پرداخت تسهیلات کم‌بهره به گلخانه امری ضروری است
سیدجعفر حسینی، مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد که به دلیل پدیده تغییر اقلیم با کاهش بارش و کمبود آب مواجه هستیم. او انتقال کشت از فضای باز به بسته را یکی از راهکار‌های مدیریت تولید اعلام کرد و گفت: انتقال کشت به فضای گلخانه در ارتقای راندمان تولید و کاهش مصرف آب تأثیر بسزایی دارد. در فضای گلخانه نسبت به محیط باز به سبب امکان کنترل آفات و بیماری، محصول سالم‌تری تولید می‌شود. مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: اگر چالش‌های پیش روی کشاورزان در خصوص توسعه گلخانه‌ها مرتفع نشود، برنامه وزارت جهاد در حد شعار باقی می‌ماند. او با اشاره به چالش‌های پیش روی توسعه گلخانه‌ها گفت: اولین چالش بحث مجوزهاست، هر چند روند صدور مجوز نسبت به قبل تسهیل شده است، اما همچنان از دیدگاه ما باید تسهیل‌گری صورت گیرد تا کشاورزان به سمت فضای گلخانه بروند. این مقام مسئول ادامه داد: افزایش قیمت سازه‌های گلخانه‌ای و سرمایه‌گذاری اولیه کشاورزان از دیگر چالش‌های توسعه گلخانه است، بنابراین مجلس باید به این موضوع ورود کند و همانند توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، یارانه بلاعوض در نظر گرفته شود، به طوری که همه ساله این موضوع را در بودجه بیاورند. حسینی ثبات بازار محصولات کشاورزی را از دیگر چالش‌های توسعه گلخانه اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش بهره‌وری تولید در واحد سطح نیاز است بازار برای محصولات گلخانه‌ای ساماندهی شود چراکه به رغم سرمایه‌گذاری هنگفت، کشاورزان دغدغه دارند بازار دچار چالش شود. او پرداخت تسهیلات کم‌بهره، ایجاد زنجیره پایدار در گلخانه و برنامه‌ریزی بلندمدت را از دیگر ضرورت‌های توسعه گلخانه اعلام کرد.
قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی ناشی از تغییر اقلیم چاره‌ای جز توسعه گلخانه و تولید محصولات کشاورزی به ویژه صیفیجات در فضای گلخانه نداریم. به گفته او، تخصیص زمین برای کشت صیفی در فضای گلخانه یک‌دهم فضای باز است، ضمن آنکه مدیریت صفر تا صد کنترل آب، سموم، گرما و سرما دست بهره‌بردار است. پیشه‌ور می‌گوید: گرچه مدیریت و بهره‌وری آب در شرایط کم‌آبی کنونی یک ضرورت به شمار می‌رود، اما برای ایجاد گلخانه در سطح یک هکتار حداقل ۲۰‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که این حجم سرمایه‌گذاری از عهده کشاورز خارج است. رئیس نظام صنفی کشاورزی با تأکید بر تخصیص اعتبار بانکی بدون بهره به ایجاد گلخانه گفت: با تولید در محیط باز، دولت مجبور به واردات و تخصیص ارز است، در حالی که با تخصیص اعتبار به کشاورزان جهت توسعه گلخانه و انتقال محصولات آب‌بر به فضای گلخانه، امکان خودکفایی و کاهش واردات در گندم، جو و علوفه‌های دامی به جهت افزایش کشت در فضای باز وجود دارد. با توجه به تغییر اقلیم و ورود به سومین سال از خشکسالی‌های پی‌در‌پی، توسعه گلخانه و انتقال کشت از فضای باز به محیط کنترل‌شده جزو سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، اما برای تحقق این امر نیاز است اعتبارات لازم با سود بانکی مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا ضمن صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب، بهره‌وری تولید افزایش یابد تا از این حیث بتوانیم ارزآوری مناسبی نصیب کشور کنیم چراکه کشور‌های اطراف خواهان بسیاری از محصولات ما هستند.

نظر شما