شناسهٔ خبر: 57469993 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست بررسی مشکلات خواف و رشتخوار

احمدپور: مردم خواف و رشتخوار از معادن شهرستان بهره‌ای نبرده‌اند/ عباسپور: جوانان به اشتغالزایی در بخش کشاورزی ترغیب شده‌اند

طی نشستی با حضور نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان (گفتگوی مجازی) مشکلات این شهرستان از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکز بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، طی نشستی با حضور حجت الاسلام احمد پور، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی و عباسپور پور، فرماندار این شهرستان (گفتگوی مجازی) مشکلات این شهرستان از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکز بررسی شد.

حجت الاسلام احمدپور، نماینده مردم خواف و رشتخوار در این نشست، گفت: خواف و رشتخوار از مناطق کم برخوردار کشور هستند و این در حالی که معادن سنگان را داریم که نام خواف را در سطح کشور و منطقه بلند آوازه کرده، ولی مردم از این معادن از بعد اقتصاد، عمرانی و آبادانی خیلی بهره چندانی نبرده اند.

وی با بیان یکی از مشکلات اصلی ما در منطقه خواف و رشتخوار بحث جاده است، افزود: بخش اندکی از جاده سنگان به تربیت حیدریه که مصافت آن ۱۵۱ کیلومتر است دو بانده شده و بخش عمده‌ای از آن باقی مانده است. این جاده قرار است در ۱۰ قطعه و با تامین اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی و معادن دو بانده شود؛ اما کار در قطعه اول و دهم متوقف شده است

احمدپور تصریح کرد: یکی از مشکلات ما برای دو بانده کردن جاده سنگان به تربیت حیدریه عدم تامین اعتبار از سوی معادن است و این در حالی است که مسئولان امر در معادن هر بار در هر جلسه‌ای می‌گویند این هزینه را می‌پردازند؛ البته در جلسه‌ای که دو هفته پیش در تهران و در حضور قائم مقاوم وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد سایرسرمایه گذاران معادن خواف اعلام کردند که بدهی ۲۰ میلیارد تومانی خود را برای تکمیل دو بانده سمنگان به تربیت حیدریه می‌پردازند، اما تاکنون ۹ تا ۱۰ میلیارد پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اراده جدی در بین مسئولان کشور وجود ندارد تا معادن خواف و رشتخوار سهم خود را برای تکمیل دو بانده سمنگان به تربیت حیدریه بپردازند، اضافه کرد: مشکلات جاده‌های فرعی خواف و رشتخوار چند برابر جاده سمنگان به تربیت حیدریه است. البته کار ارزشمندی که انجام شده زیرسازی یکی از جاده‌ها است که توسط نیروی زمینی ارتش و لشکر خراسان رضوی انجام شده و سازمان راهداری نیز پنج میلیارد تومان برای آسفالت آن اختصاص داده است.

احمدپور با اشاره به اینکه ۷۰۰ میلیارد تومان برای روکش جاده‌های خواف و رشتخوار طی سه سال اختصاص یافته با این وجود انتظار داریم که با توجه به مشکلات شهرستان بخش قابل توجهی از این اعتبار اختصاص یابد، تصریح کرد: با توجه به قراردادی که بین شرکت زیرساخت، معادن و وزارت راه منعقد شده قرار است باند دوم جاده سنگان و تربیت حیدریه از سوی معادن و وزارت را تامین اعتبار می‌شود و پیمانکاران هم مشخص شده اند. با این اوصاف پیشنهاد بنده این بود که پروژه به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شود، چون هم متعهد هستند و هم پول و امکانات دارند و می‌توانند بخشی از مشکلات را برطرف کنند.

وی افزود: جاده خواف و قاین نیز یک جاده پرتردد است و ما در این جاده نیز همان مشکلات جاده سنگان به تربیت حیدریه را داریم. به زعم بنده اگر این جاده در اختیار یک کنسرسیوم از جمله بانک ملی قرار بگیرد بانک می‌تواند این محور را بازسازی و از عوارضی که دریافت می‌کند اعتبارات تخصیص یافته را جبران سازد.

احمدپور با بیان اینکه نیروی قابل توجهی در معادن خواف و رشتخوار جذب شده اند، اما مقرر شده جذب در معادن سازماندهی شود و تاکنون نیز ۱۰۰۰ نفر برای فعالیت در معادن ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: در هر فازی از معادن که واگذار می‌شوند شرکت‌ها موظف شده اند تا نیروی کار خود را از طریق ساکنین منطقه جذب کنند و این در حالی است که زمینه چند هزار نفر در معادن وجود دارد و بنده آینده را روشن می‌بینم به گونه‌ای که اگر برنامه‌ها به درستی پیش برود امیدواریم تا پایان سال بیکار در منطقه خواف نباشد.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده که ۴۵ کلاس درس را فولاد سنگان، ۱۲ کلاس را فولاد خوزستان و ۲۵ کلاس را خیرین در منطقه خواف بسازند تصریح کرد: دو سوم کلاس‌های مورد نیاز خواف در حال ساخت هستند و امیدواریم ساخت دیگر کلاس‌ها نیز به معادنی که تاکنون اقدامی نکرده اند واگذار شود؛ البته رشد جمعیت در خواف به گونه‌ای است که اگر این کلاس‌ها نیز ساخته شوند بازهم کمبود خواهیم داشت.

عباسپور، فرماندار خواف نیز طی یک گفتگوی تصویری با دانشجویان جهادی دانشگاه آزاد تهران مرکز گفت: اتفاقات خوبی در حوزه عمرانی در خواف افتاده است؛ اما با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای امیدواریم سال آینده اتفاقات خوبی برای تخصیص اعتبارات بیفتد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش مسئولان از ساخت مدرسه غافل شده اند، تصریح کرد: در خرداد ماه و پس از انتصاب مدیر جدید آموزش و پرورش خواف ما متوجه شدیم که ۱۵۳ باب کلاس و ۷۴۲ معلم کمبود داریم که با ساخت و تعمیر کلاس‌ها این وضعیت به صورت اورژانسی حل شد و این در حالی است که نرخ رشد جمعیت در کشور به زیر ۲ کاهش یافته، اما ترخ رشد جمعیت در برخی روستا‌های خواف ۵.۷ است به گونه‌ای که فقط در یک روستای خواف فقط ۲۵۰ نفر کلاس اولی وجود دارند.

عباسپور با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در خواف در سال ۹۵، ۱۳.۹ و سال گذشته به ۶.۸ کاهش یافته است، افزود: در برخی از محدوده‌های معدنی مجوز‌های مازادی به بهره برداران داده شده تا با اضافه تولید بتوانند در منطقه اشتغال ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در روستا‌ها این است که جوانان حاضر نیستند کار کشاورزی را در کنار پدران خود ادامه دهند و این در حالی است که ما در حوزه کشاورزی با کمبود کارگر مواجه هستیم، تصریح کرد: اتفاقات خوبی در روستا‌ها افتاده تا بتوانیم جوانان را به سمت انجام فعالیت در حوزه کشاورزی نوین، احداث گلخانه، اصلاح نژاد دام، صنایع تبدیلی و صنایع دستی سوق بدهیم.

عباسپور با اشاره به اینکه فرصت‌های شغلی و درآمدی خوبی که در بخش صنایع و معادن خواف وجود دارد موجب شده که از دیگر ظرفیت‌های اشتغالزایی شهرستان غفلت شود، افزود: در سفر فروردین ماه دولت به استان خراسان رضوی مرمت ۳۷ رشته قنات مصوب شده است.

گفتنی است؛ پیش از این اردوی جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در مناطق محروم شهرستان خواف و رشتخوار برگزار شده است.

 

نظر شما