شناسهٔ خبر: 57464031 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

نکاتی که باید در طراحی و ساخت آلاچیق بدانیم

صاحب‌خبر -

آلاچیق سازه ای میباشد که در بیشتر موارد در محیط های باز مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا در بوستان ها یا مراکز تفریحی می توانید این نوع سازه را ببینید. ولی اکنون طراحی آلاچیق در دکوراسیون منازل و آپارتمان ها نیز به چشم می خورد. به طوری که در بیشتر محوطه ها شاهد آن هستیم که با استفاده از این سازه، سعی در افزایش زیبایی محیط دارند.

البته نباید به اشتباه تصور کنید که آلاچیق تنها به لحاظ ظاهری مورداستفاده قرار می گیرد. چرا که این سازه کاربردهای دیگری نیز دارد. این گونه در نظر بگیرید که در یک هوای بهاری هوس می کنید در محوطه ساختمان بنشینید و از این فرصت برای استراحت بهره ببرید. ولی باران به شما اجازه چنین کاری را نمی دهد. در این مواقع آلاچیق می تواند در نقش یک سرپناه ظاهر گردد و مانع از خیس شدن تان بگردد. چه چیزی از این بهتر که لذت هوای بهاری با بارش باران چند برابر گردد؟

یا در سمت دیگر، روزهای آفتابی را در نظر بگیرید. استفاده از آلاچیق از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری می نماید و به شما اجازه می دهد در فضای باز بنشینید و استراحت کنید.

گروه ساختمانی آبان، مجری و طراح باسابقه حوزه معماری و ساختمان، با شماره تماس 02126208252 آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه مشاوره رایگان در مورد نحوه انتخاب و تخمین هزینه های اجرا، میباشد.

انواع آلاچیق

اما انواع آلاچیق را معمولا بر اساس متریال و جنس به کار رفته در ساخت آن دسته بندی می نمایند. با این حساب شاید اولین نوع آلاچیق که به فکر مان می رسد، آلاچیق چوبی باشد. آلاچیق های چوبی حس طبیعت را به خوبی منتقل می نمایند و این مسئله باعث می گردد بسیاری از افراد به سراغ این مدل ها بروند. اما انواع دیگر آلاچیق از این قرار است:

  • آلاچیق فلزی
  • آلاچیق پارچه ای
  • آلاچیق سیمانی
  • آلاچیق upvc

البته به لحاظ ظاهری نیز می توان آلاچیق ها را به شکلی دیگر دسته بندی کرد. این دسته بندی به توضیح زیر است:

  • آلاچیق مدرن
  • آلاچیق سنتی
  • آلاچیق قابل حمل
  • آلاچیق پرگولا

آشنایی با انواع سقف آلاچیق

اما سقف آلاچیق را می توان با پوشش های مختلفی طراحی کرد. هر یک از این پوشش ها مزایا و معایبی دارند که موجب می شوند بعضی بر دیگری فزونی داشته باشند یا در اولویت باشند. در این خصوص می توان به پوشش های سفالی اشاره نمود که از رایج ترین پوشش های سقف آلاچیق به شمار می روند.

گروه ساختمانی آبان، سقف های چوبی را نیز که در میان مردم بسیار پرطرفدار هستند اجرا میکند. به علاوه این امکان نیز وجود دارد که سقف آلاچیق را با ورق های فایبرگلاس بپوشانند.

سنگ و سایر سازه های مصنوعی نیز موارد دیگری هستند که می توان در ساخت سقف آلاچیق از آن ها بهره برد. اجرای سقف آلاچیق با ورق گالوانیزه هم به علت وزن کم و قیمت پایین تر در مقایسه با سایر متریال ها، هواداران خاص خود را دارد. در این میان بعضی از افراد از سقف های فلزی بیشتر استقبال می نمایند. حتی در بعضی از موارد، سقف آلاچیق را با پوشال و یا سایر گیاهان می پوشانند که نمای زیبایی داشته باشد. با این تفاسیر تعیین است که سقف آلاچیق می تواند انواع مختلفی داشته باشد و در این میان، سلیقه افراد و بودجه موردنظر برای این کار، نقش موثری در انتخاب دارد.

اجرای آلاچیق را حتی با ورق های اکرولیک یا پلی کربنات هم انجام می دهند. هم چنین با استفاده از پارچه ها و پوشش های ضد آب و اشعه ماورای بنفش، آلاچیق هایی طراحی می نماید که می توان از آن ها با خیالی آسوده در فضای باز استفاده کرد. مشتریان می توانند با توجه به میزان بودجه موردنظر، آلاچیق دلخواه خود را سفارش دهند.

در طراحی آلاچیق به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

طراحی آلاچیق فرایندی است که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند. در این بخش سعی داریم هشت نکته مهم را در این خصوص بیان کنیم.

  1. پیش از آن که به فکر استفاده از آلاچیق بیفتید، مکان دقیق آن را تعیین کنید. چرا که ضروری است پیش از طراحی، هم از موقعیت مکانی آن آگاه باشید و هم ابعاد را در نظر بگیرید.
  2. متریال به کار رفته در آلاچیق علاوه بر سلیقه افراد، به عوامل دیگری نیز مربوط است. مثلا اگر در مناطقی زندگی می کنید که بارندگی در آن جا فراوان است، استفاده از آلاچیق های روباز یا آلاچیق هایی که سقف آن ها با پوشال پوشیده شده است، گزینه چندان مناسبی به شمار نمی رود.
  3. پیش از طراحی، باید بودجه موردنظر خود را تعیین کنید.
  4. آلاچیق می تواند محصور یا پوشیده باشد و یا این که باز باشد. به همین علت ضروری است کاربری آن را تعیین کنید تا بتوانید با توجه به احتیاجتان، سازه ای مناسب را انتخاب کنید.
  5. بعضی از سازه ها قابلیت باز و بسته شدن و جابجایی دارند. پیش از طراحی آلاچیق باید این مسئله را در نظر بگیرید.
  6. نگهداری انواع آلاچیق به علت تفاوت در متریال به کاررفته، فرق دارد. به همین علت ضروری است از همان ابتدا به فکر نظافت و نگهداری آلاچیق باشید تا بعدها با مشکل روبرو نشوید.
  7. بهتر است هنگام طراحی آلاچیق، نمای خانه و سبک معماری را نیز در نظر بگیرید. یکی از مهم ترین اصولی که در طراحی دکوراسیون همواره حرف اول را می زند، هماهنگی المان‌های به کار رفته در محیط است.
  8. در طراحی آلاچیق باید به این مسئله دقت کنید که «معمولا چند نفر از این سازه استفاده می نمایند؟» اگر جمعیت تان کم است، احتیاج نیست که یک آلاچیق بزرگ طراحی کنید که بخش عمده آن چندان قابل استفاده نخواهد بود.
  9. اگر شخصی مدنظر دارد که در برخی از فصول از آلاچیق به صورت باز و در برخی دیگر به شکل محصور استفاده کند، دیوار های آکاردئونی برای آلاچیق او بهتر خواهند بود.
  10. برای صرفه جویی در هزینه ساخت باید تعداد اضلاع را در نظر داشت، آلاچیق های چند ضلعی در مقایسه با چهار ضلعی و دایره هزینه بردارتر خواهند بود.
  11. اگر شخص آلاچیقی با دید کامل اما محصور می خواهد، دیوار های شیشه ای گزینه مناسب او خواهند بود.
  12. اگر آلاچیق فلزی انتخاب کردید توجه به رنگ آمیزی هرچند وقت یکبار آن را برای عدم زنگ زدگی جدی بگیرید.
  13. اگر علاقه دارید آلاچیق شما متحرک باشد، این نکته را در محل کف سازی آن انجام دهید تا قابلیت جابه جایی داشته باشد.

 

نظر شما