شناسهٔ خبر: 57462014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد:

کنش‌های شورشگرایانه جوانان متأثر از سبک زندگی غربی است

دکتر محمدمهدی طهرانچی با توجه به ناآرامی‌های اخیر در کشور، کنش‌های شورشگرایانه جوانان را متأثر از سبک زندگی غربی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از رودهن، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشستی با اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن که در راستای سلسله نشست‌های «تحلیل اجتماعی ناآرامی‌های اخیر» برگزار شد، گفت: در همه جای دنیا دانشگاه‌ها رویکرد حل مسئله دارند و هیچگاه خود دانشگاه تبدیل به مسئله نمی‌شود. به همین دلیل اکنون شاهد آن هستیم که مقالاتی که در پایگاه اطلاعاتی web of science منتشر شده از سوی نیروی دریایی آمریکا و یا ناتو حمایت می‌شود.

وی افزود: به‌عنوان نمونه دانشگاه MIT آمریکا سال ۲۰۱۵ پژوهشی درباره راهپیمایی اربعین انجام داد که این تحقیق به سفارش نیروی دریایی آمریکا و توسط دانشکده مدیریت این دانشگاه صورت گرفت. این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه غرب کاملاً در بستر قوام توسعه نظام غرب حرکت می‌کند. واقعیت این بوده که در هیچ یک از جوامع غربی مأموریت علم برای علم را برای دانشگاه قائل نیستند. از دوره جنگ سرد همواره مأموریت دانشگاه‌ها قوام توسعه بوده و بیش از ۴۰۰ سال نقش این دانشگاه‌ها با توسعه غرب عجین شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آنچه در فضای مجازی و تزریق فردگرایی، ترویج جنسیت به زوجیت و خانواده مدرن مطرح می‌شود در دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد و ... تئوریزه و پیگیری شده است، تشریح کرد: همان‌طور که بمب اتمی محصول دانشگاه غرب است در جنگ نرم و جهان شبکه‌ای نیز موضوعاتی ازجمله حملات بیولوژیکی، جنگ جهانی علیه تروریسم، بیوتروریسم و ... نیز منشأ در دانشگاه‌های غربی دارد از این‌رو باید در مقابله و مواجه با تهدیدات به دنبال حل مسئله و ارائه راهکار از سوی دانشگاه‌هایمان باشیم.

طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید بخشی از نظام حل مسئله در کشور باشد، افزود: واقعیت این است که آنچه در ۷۰ روز گذشته با عنوان اغتشاش و ناآرامی با آن مواجه بودیم در ظاهر مربوط به حجاب و سبک زندگی بوده؛ اما در واقع نزاع تمدنی است که تمدن ۳۵۰ ساله غرب در مقابل سرزمین ما که نماینده تمدن چند هزارساله است، برخاسته و دال مرکزی این نزاع تمدنی سبک زندگی بوده و به همین دلیل کنش‌های شورشگرایانه جوانان متأثر از سبک زندگی غربی است.

وی بیان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کردند «تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملت ما زده است؛ مقابله با آن جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که با چشم امید در آن به شما جوان‌هاست.» با توجه به اهمیت پرداختن به موضوع سبک زندگی، نیازمند این هستیم که دانشگاه از منظر علم و پژوهش نسبت به این موضوع مهم، آسیب‌شناسی و حل مسئله داشته باشد.

به گزارش آنا، در این نشست اعضای هیئت علمی گروه مشاوره و روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به بیان تحلیل و نظرات خود در رابطه با حوادث اخیر پرداختند. محمدرضا کاشفی نیشابوری سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و تحول دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، فریده دوکانه‌ای‌فرد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، فاطمه حمیدی فر مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما