شناسهٔ خبر: 57460865 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

روسیه: تعیین سقف قیمت، نفت را از ۱۰۰ دلار فراتر می‌برد

ایرنا

 رئیس مرکز توسعه انرژی روسیه در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا برای تعیین سقف ۶۰ دلاری برای نفت مسکو هشدار داد این اقدام بهای جهانی نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «کریل ملنیکوف» رئیس مرکز توسعه انرژی روسیه گفت: احتمالا درماه های دسامبر و ژانویه (آذر و دی) صادرات نفت روسیه ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.

رئیس مرکز توسعه انرژی روسیه افزود: بهای جهانی نفت احتمالا به دلیل اعمال تعیین سقف ۶۰ دلاری از سوی اتحادیه اروپا از ۱۰۰ دلار فراتر می رود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیروز جمعه بر سر اعمال سقف قیمت ۶۰ دلاری نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود، توافق کردند و اکنون این تصمیم باید به تصویب شورای اروپایی برسد. این توافق مستلزم ایجاد یک مکانیسم اصلاحی است که براساس آن بهای واردات نفت روسیه دستکم ۵ درصد کمتر از قیمت بازار خواهد بود.

ملنیکوف در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد: سقف قیمت تعیین شده از سوی اروپا به خودی خود بی ربط است، زیرا شرکت های روسی به هر حال زیر قیمت نفت نمی فروشند. وی در عین حال تاکید کرد: بر این اساس، عرضه نفت روسیه از طریق شرکت های کشتیرانی و بیمه اروپایی قطع خواهد شد که همین امر منجر به کاهش صادرات نفت روسیه به میزان ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز در ماه های دسامبر و ژانویه می شود. این مقام روس بر این اساس نتیجه گرفت که همین امر در نهایت بهای جهانی نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه می رساند.

از سوی دیگر، «الکساندر پوتاوین» تحلیلگر ارشد "شرکت خدمات مالی فینام" مستقر در مسکو گفت: سقف قیمت نفت مورد مذاکره تضمین می‌کند که "نفت اورال" سهمی جدی در بازار جهانی خواهد داشت. به گفته این تحلیلگر روسی، سقف قیمت به طور کلی نزدیک به قیمت کنونی است و مکانیسم نظارتی امکان حفظ صادرات بخش عمده نفت روسیه را فراهم می کند.

پوتاوین تاکید کرد: این ما را به حفظ نقش مهم نفت اورال در بازار جهانی امیدوار می کند.

پیش از این، روسیه اعلام کرده بود که نفت خود را به کشورهایی که سقف قیمتی را اجرا می کنند، عرضه نمی کند و این محدودیت قیمت را غیرقابل قبول می داند و تنها در شرایط بازار آزاد به فعالیت ادامه می دهد.

نظر شما