شناسهٔ خبر: 57460838 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش حجم ذخیره آب در سد یامچی اردبیل

فرماندار اردبیل گفت: در اثر بارش‌های اخیر حجم ذخیره آب پشت سد یامچی اردبیل ۹ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

محمد اعتماد اعجازی گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده نیاز آب شهرستان اردبیل در سال ۱۴۲۵ بالغ بر ۹۲ میلیون مترمکعب است که هم اکنون کمتر از۵۰ میلیون متر مکعب تامین می‌شود.

فرماندار اردبیل می گوید: این سد با توجه به شرایط مخزن آن قادر به تامین آب آشامیدنی و کشاورزی شهرستان نیست و برای جبران آن اقدامات توسعه‌ای در دستور کار قرار دارد.

به گفته او، هم اکنون کنترل تلفات آب ناشی از آبرسانی، مدیریت مصرف آب آشامیدنی وکشاورزی اولویت اساسی است که باید همگان در این زمینه مشارکت جدی داشته باشند.

اعتماد اعجازی گفت: مصرف آب آشامیدنی شهر اردبیل که از سد یامچی تامین می‌شود، نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته و ضروری است شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

به گفته او، حجم کل مخزن این سد ۸۲ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۲۴ میلیون مترمکعب آب در پشت سد یامچی ذخیره شده است و این در حالی است که پارسال در این موقع سال ۲۲ میلیون متر مکعب آب در این سد وجود داشت.

فرماندار اردبیل بر ضرورت جایگزین کردن طرح آبیاری نوین به جای آبیاری سنتی تاکید کرد و گفت: اجرای طرح آبیاری نوین برای جلوگیری از هدر رفت آب و مصرف بهینه آب در اردبیل مورد توجه قرار گرفته و جهاد کشاورزی شهرستان باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشد.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه چهارم قرار دارد،

نظر شما