شناسهٔ خبر: 57460741 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

اجرای طرح جهاد آب رسانی برای رفع تنش آبی در 2800 روستای سیستان و بلوچستان/پیشرفت 15 درصدی طرح انتقال آب دریای عمان

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: طرح جهاد آب رسانی برای رفع تنش آبی در 2800 روستای سیستان و بلوچستان اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

علیرضا قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت:  شهر زاهدان آب شرب خود را از سیستان و چاه‌‌های سطح شهر تأمین می‌ کند و نگرانی ما برای تامین آب شرب زاهدان و سیستان ناشی از عدم آورد رودخانه هیرمند طی چند سال اخیر است، برای رفع بخشی از کمبود آب قابل تصور، طرح‌های اضطراری تهیه و تصویب و شرکت آب و فاضلاب در حوزه کاری خودش عملیات اجرایی آن را آغاز کرده است.

وی افزود: همه شهرها و بخش اعظمی از روستاها دارای شبکه آب شرب هستند هرچند که گاهی به دلیل ارتباط مستقیم منابع تامین آب این نقاط به بارش‌های آسمانی، در بعضی از فصول سال دچار تنش می‌شوند.

وی عنوان کرد: نوار ساحلی و شهر چابهار و کنارک از آب دریا و پس از شیرین‌سازی تامین آب می‌شوند هرچند که ظرفیت آن طی چند سال اخیر افزایش نیافته و از این بابت شرکت در بعضی نقاط مجبور به جیره‌بندی آب است، اما مشکل آب شرب این شهرها نیز با اضافه شدن ۵۰ هزار متر مکعب شیرین‌سازی که مجوز آن توسط وزیر نیرو صادر شده و در حال احداث و اجرای خط انتقال جدید است، طی دو سال آینده مرتفع خواهد شد.

وی افزود: روستاهای جنوب استان نیز از سدهای احداث شده تامین آب خواهند شد. از جمله سدهای احداث شده جنوب سد زیردان، پیشین، خیرآباد و سد در حال احداث کهیر است که در حال حاضر ۳۱۰ روستا به سد زیردان متصل شده و خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع برای آنها انجام شده و برای دیگر روستاها نیز در قالب مجتمع‌های آبرسانی زیرمجموعه سد پیشین، کهیر و خیرآباد شامل ۲۹۰ روستا از طریق اجرای خطوط انتقال جدید به این سد‌ها، متصل و از آب شرب پایدار بهره‌مند خواهند شد.

 تکمیل 4 طرح مهم آبرسانی در سیستان و بلوچستان 

قاسمی عنوان کرد: برای رفع کمبود آب شرب در سطح شهرها و روستاها، طرح‌های شاخص و بزرگی در برنامه اجرایی شرکت آب و فاضلاب قرار دارد. همچنین 4 طرح مهم آبرسانی به شهرهای چابهار، کنارک، خاش، نوک‌آباد  و حوزه سیستان در حال اجرا و یا در حال تکمیل است.

وی افزود: برای روستاهای فاقد آب شرب و یا دارای تنش آبی نیز طرح جهاد آبرسانی در دستور کار وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت که در قالب این طرح آبرسانی به ۲ هزار و ۸۰۰ روستای فاقد و یا دچار تنش آبی صورت خواهد گرفت، که عملیات اجرایی آن آغاز شده است و از ابتدای سال در آبان ماه ،۶۹۰ کیلومتر لوله گذاری جدید برای روستاها انجام شده است. با تکمیل این طرح شاخص بهره‌مندی از آب شرب در سطح روستاهای استان به ۹۵ درصد خواهد رسید و دیگر شاهد کمبود آب شرب نخواهیم بود.

قاسمی در ادامه گفت: انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان نیز طرحی که قرار است کمبود بخشی از آب شرب استان را جبران کند و در سال جاری به قانون تبدیل شد. این طرح قرار است ظرف مدت ۵ سال با اولویت تامین آب شرب و صنعت اجرا شود که هم‌اکنون مسیرهای خط انتقال مشخص و عملیات احداث و خاکبرداری محل آبگیری از دریا آغاز شده است.

وی افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور با کاربری صنعتی در حال اجراست و تنها برای استان سیستان و بلوچستان، کاربری مصرف شرب نیز تعریف شده‌ است ‌.این طرح ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: برای انتخاب پیمانکار اجرای لوله گذاری در این مسیر، مناقصه در حال برگزاری است و ساخت لوله‌های مورد نیاز در کارخانه مربوطه آغاز شده است. اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور ١٠٠ هزار میلیارد تومان بود که با مهندسی ارزش و پیش بینی تونل‌های حفاری در مسیر انتقال، طول طرح از هزار و ۵۱۲ کیلومتر به هزار و ۳۵۰ کیلومتر تقلیل یافت که این موضوع منجر به کاهش هزینه‌ها تا سقف ۸۵ هزار میلیارد تومان شده است.

وی افزود:طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور از جمله طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب دالان شرقی کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

وی عنوان کرد: طرح‌های متنوع آبرسانی در استان انجام می شود. از جمله این طرح ها شیرین‌سازی آب در سطح شهر زاهدان است که هم‌اکنون ۴۰ هزار مترمکعب صورت میگیرد، انتقال آب از نقاط دور دست به شهرها و روستاها، انتقال آب با اختلاف ارتفاع بیش از ۱۶۰۰ متر و طول ۲۰۰ کیلومتر برای زاهدان، انتقال آب از سفره‌های زیرزمینی و دشت‌های مستعد آبی برای شهر و روستا‌ها هم از موارد دیگر این طرح هاست.

وی در پایان گفت: طرح‌های فاضلاب نیز به عنوان مکمل طرح‌های آب در سطح ۵ شهر استان در حال اجرا و یا در مدار بهره‌ برداری قرار دارد. برای ۵ شهر زاهدان، زابل، زهک، چابهار و کنارک، طرح‌های جمع‌آوری فاضلاب در حال تکمیل شدن است، بخش اعظمی از زابل به دلیل شرایط خاص توپوگرافی شبکه فاضلاب دارد و زاهدان در بخشی از شهر شبکه فاضلاب در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و به تصفیه‌خانه منتقل می‌شود، هرچند که هنوز تکمیل نشده است و برای استفاده از پساب آن نیز بر اساس قانون شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان برنامه‌ریزی و طراحی را در دست اجرا قرار دارد.

 

نظر شما