شناسهٔ خبر: 57460664 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

لزوم پوشش تحصیلی حداکثری و مناسب‌سازی جهت تردد کودکان دارای معلولیت در محیط‌های آموزشی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پیامی فرا رسیدن روز جهانی معلولان را به جامعه معلولان کشور به ویژه دانش آموزان دارای معلولیت، خانواده‎هایشان و معلمان این قشر از جامعه تبریک گفت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حميد طریفی حسینی، در پیامی فرا رسیدن روز جهانی معلولان را به جامعه معلولان کشور به ویژه دانش آموزان دارای معلولیت، خانواده‎هایشان و معلمان این قشر از جامعه تبریک گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

سلام خالصانه و خاضعانه به وجود پرمهر تمامی معلولین به‌ویژه دانش‌آموزان عزیز دارای معلولیت
روز جهانی افراد دارای معلولیت، فرصت مغتنمی برای افزایش آگاهی عمومی در خصوص درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از ظرفیت‌ها، استعدادها و دستاوردهای آنان؛ و تلاش عملی برای افزایش به زیستی و کیفیت حیات و حضور فعال و اثربخش معلولین در جامعه و بسترسازی برای نقش‌آفرینی آنان در فرایند رشد و پیشرفت همه‌جانبه کشور است. بااین‌حال ﺭﺷــﺪ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﻲ انسان و ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺣﻴﺎﺕ او، ﺑﺪﻭﻥ ﮐﺴــﺐ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺁﻥ ﻣﻤﮑﻦ ﻧﻴﺴﺖ. از این منظر، تعلیم‌وتربیت را می‌توان مهم‌ترین لازمه کسب صفات و توانمندی‌های اساسی و ضروری جهت حضور فعال و بانشاط آحاد جامعه در حیات فردی و اجتماعی خود دانست.

براین‌اساس ما در نظام تعلیم‌وتربیت، مبتنی بر آموزه‌های نظام معیار اسلامی، برای چنین روزی در امسال، شعار «عدالت تربیتی و توجه به تفاوت‌های فردی» را برگزیده‌ایم. چه اینکه، مقوله عدالت یکی از مهم‌ترین ارکان حیات اجتماعی است، به‌طوری‌که بر اساس بیان قرآن یکی از اهداف اساسی ارسال پیامبران به‌پاداشتن مردم و هدایت آنان برای برپایی قسط و جامعه عادلانه بوده است. بی شک تربیت، درصورتی‌که مبتنی بر مبانی و جهت‌گیری الهی و توحیدی باشد در هدایت عموم مردم در برپایی قسط و عدالت، نقشی اساسی خواهد داشت.

براین‌اساس یکی از مهم‌ترین ساحت‌های عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی و برخورداری برابر مردم از امکانات تربیتی و یکی از مهم‌ترین خصوصیات الگوی مطلوب نظام تعلیم‌وتربیت کشور نیز عدالت‌محوری و برخورداری آحاد جامعه از حق تربیت است. عدالت تربیتی که در یک سطح برابر مساوات و در سطحی مستلزم رعایت تفاوت‌ها است، مفهومی ذو مراتب بوده که تحقق کامل آن مشروط به تحقق همه مراتب آن همچون اصل وجود و به رسمیت شناخت حق تربیت و بهره‌مندی آحاد جامعه از این حق، قابلیت دسترسی برابر برای همگان، کیفیت مطلوب و قابل‌قبول خدمات تربیتی، اعتدال و توازن در جریان تربیت و توجه به ساحت‌های مختلف تربیتی و در نهایت انطباق جریان تربیت با خصوصیات و ویژگی‌های فردی و مشترک افراد است. در این مرتبه اخیر از عدالت تربیتی است که تربیت باید با نیازهای ویژه آحاد اجتماع همخوانی داشته باشد و گروه‌های مختلف جامعه از جمله گروه‌های مختلف معلولین در هر سطح و شدتی از معلولیت را تحت پوشش قرار دهد. براین‌اساس ما در نظام تعلیم‌وتربیت متعهد به فراهم نمودن فرصت‌های برابر و باکیفیت تربیتی در جهت بسترسازی برای رشد و کمال و تحقق مراتب حیات طیبه برای تمامی دانش‌آموزان از جمله دانش‌آموزان دارای معلولیت متناسب با تفاوت‌های فردی و نوع و سطح استعدادها، توانمندی‌ها و نیازهایشان بوده و خواهیم بود.

در این راستا، توسعه و در دسترس‌پذیرکردن فضاهای آموزشی استاندارد، جذب و پوشش تحصیلی حداکثری گروه‌های مختلف کودکان دارای معلولیت، مناسب‌سازی و رفع موانع فیزیکی جهت تردد افراد دارای معلولیت در محیط‌های آموزشی، مناسب‌سازی برنامه‌های درسی، توانمندسازی معلمان و خانواده‌ها برای نقش‌آفرینی بهتر در موقعیت‌های تربیتی دانش‌آموزان دارای معلولیت، ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی باکیفیت، به هنگام، روزآمد و کارآمد و تمهید خدمات حمایتی موردنیاز این دانش‌آموزان در جهت پیشگیری از بروز معلولیت‌های ثانویه در تعامل با دیگر نهادها و دستگاه‌ها از جمله مهم‌ترین اقداماتی هستند که سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خود را متعهد به انجام آن‌ها برای این دسته از دانش‌آموزان عزیز می‌داند.

اینجانب روز جهانی افراد دارای معلولیت را به‌تمامی معلولین، به‌خصوص دانش‌آموزان عزیز دارای معلولیت و خانواده‌های صبور آنان و همچنین معلمان بزرگواری که توفیق خدمت به این دانش‌آموزان را پیدا کرده‌اند تبریک عرض نموده و در سایه الطاف خداوند متعال برای تمامی این عزیزان و دست‌اندرکاران خدمت‌رسانی به آنان آرزوی توفیق، عزت و سربلندی دارم.

انتهای پیام/

نظر شما