شناسهٔ خبر: 57460405 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اولین سفیر وزیر اقتصاد آلمان به آفریقا در جستجوی منابع جدید انرژی

وزیر اقتصاد آلمان در راستای تلاش‌ها برای صرفه جویی در مصرف گاز و تامین انرژی کشورش برای اولین بار در دوره کاری خود به آفریقا سفر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در گزارشی نوشت: رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان برای اولین بار به قاره آفریقا سفر می کند. وی در نامیبیا، به کمک برای تغییر شرایط اقتصاد آلمان امیدوار است.

در ادامه این گزارش آمده است: رابرت هابک با ورود به نامیبیا چیز زیادی نخواهد دید. اما امید وزیر اقتصاد به یک منطقه محروم بزرگ در بیابانی در جنوب نامیبیا نهفته است. ذخایر الماس اینجاست. اما این مقام آلمانی به دنبال چیز دیگری که حتی برای او ارزشمندتر است و آن هیدروژن است.

هابک که معاون صدراعظم نیز هست برای اولین بار در دوره عهده داری این مسئولیت آخر هفته جاری عازم آفریقا می‌شود. او به مدت پنج روز در جاده‌های نامیبیا و آفریقای جنوبی خواهد بود. برخلاف سفرهای قبلی هابک که وظیفه اصلی او یافتن گاز جدید بود، این سفر برای هابک در راستای دگرگونی انرژی سازگار با آب و هوا در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

راینر باکه، سیاستمدار حزب سبز و نماینده ویژه نامیبیا در این باره می‌گوید: احتمالاً هیچ جای بهتری در جهان برای تولید برق از منابع تجدیدپذیر مانند نامیبیا وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تقریبا همیشه باد، خورشید و فضای زیادی در اینجا وجود دارد. از ژوئن، باکه نماینده ویژه همکاری‌های آب و هوا و انرژی آلمان-نامیبیا است که به طور رسمی از ماه مارس وجود داشته است.

آلمان در درجه اول به یک پروژه بزرگ علاقه مند است. کنسرسیوم آلمانی-آفریقایی جنوبی Hyphen می خواهد هیدروژن سبز را در مقیاس وسیع در سواحل جنوب غربی تولید کند که سپس می‌تواند به عنوان آمونیاک در سراسر جهان حمل شود. قرار است 15000 شغل برای ساخت و ساز ایجاد شود که حجم این سرمایه گذاری تقریباً با تولید ناخالص ملی فعلی نامیبیا مطابقت دارد. یک پایانه بندری برای صادرات و یک کارخانه شیرین سازی آب دریا نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته راینر باکه این یک پروژه برد-برد است. برق سبز باید نامیبیا را از واردات زغال سنگ کثیف از آفریقای جنوبی رها کند و آن را به اولین کشور آفریقایی با 100 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کند. از سوی دیگر، آلمان، بزرگترین مصرف کننده آمونیاک اروپایی، می‌تواند نیمی از نیاز خود را از نامیبیا تامین کند و همچنین در مصرف گاز صرفه جویی کند.

هابک می‌خواهد تا جایی که ممکن است هیدروژن را از نامیبیا تامین کند و این مشارکت باید با برخی توافقات عمیق تر شود. با این حال، روسای شرکت‌های انرژی همراه هابک باید درباره قراردادها مذاکره کنند. وعده هابک مبنی بر رونق آب و هوایی خنثی تنها زمانی محقق می‌شود که صنعت بتواند هیدروژن سبز را در اختیار بگیرد.

به گفته راینر باکه، این واقعیت که آینده آلمان در نامیبیا در جاهایی که حاکمان استعمارگر آلمان در آغاز قرن بیستم نسل کشی بومی ناما و هررو را مرتکب شدند، مورد مذاکره قرار می‌گیرد، مشکلی نیست. او می‌گوید: این مسئله تاکنون نقشی نداشته است. به گفته باکه، آلمان به طور جدی می خواهد در منطقه دخالت کند.

انتهای پیام/

نظر شما