شناسهٔ خبر: 57460397 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

هشدار سناتورهای آمریکایی به چین

نیمی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای خطاب به سفیر چین در واشنگتن اعلام کردند اگر پکن علیه اعتراضات اخیر محدودیت‌های کرونایی از خشونت استفاده کند، با پیامدهای جدی و تخریب فوق‌العاده روابط بین دو کشور روبرو می‌شود.

صاحب‌خبر -

این نامه خطاب به "کین گانگ" سفیر چین در واشنگتن به امضای ۴۲ سناتور از دو حزب آمریکا رسیده و در آن آمده است: کنگره آمریکا از نزدیک تظاهرات صلح آمیز در چین را رصد می‌کند و هشدار می‌دهد که حزب کمونیست چین نباید خشونت اعمال شده در جریان قتل عامل ۱۹۸۹ میدان تیان آمن من را تکرار کند.

این سناتورها ادامه می‌دهند: ما اعتراضات صلح آمیز در چین را که علیه محدودیت‌های جدید کرونایی و قرنطینه صورت گرفته، رصد می‌کنیم و زیر نظر داریم. ما همچنین از نزدیک واکنش حزب کمونیست چین را نسبت به این اعتراضات دنبال می‌کنیم.

در سال ۱۹۸۹، حزب حاکم کمونیست چین و ارتش آزادی بخش خلق این کشور سرکوبی خشونت آمیز علیه اعتراضات صلح آمیز دانشجویان چینی انجام دادند که در جریان آن صدها یا شاید هزاران نفر کشته شدند.

این سناتورها در ادامه نامه خود به سفیر چین در واشنگتن نوشتند: ما به حزب کمونیست چین با شدیدترین عبارات ممکن هشدار می‌دهیم که یک بار دیگر به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان صلح‌ طلب چینی که صرفا خواهان آزادی بیشتر هستند، اقدام نکنند. اگر این اتفاق بیفتد، ما بر این باوریم که عواقب سنگینی برای روابط آمریکا و چین در پی خواهد داشت و آسیب‌های فوق‌العاده‌ای به آن وارد می‌کند.

این نامه به امضای سناتورها "تاد یونگ"، "دن سولیوان" و "جف مرکلی" و همچنین میچ مک‌کانل و ۳۸ تن دیگر از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا رسیده است.

شهروندان چینی در سراسر این کشور خسته از سیاستگذاری‌های سرسختانه حزب کمونیست دست به اعتراض زدند. فعالان همچنین خواهان برکناری شی جینپینگ، رئیس جمهوری و حزب حاکم کمونیست چین شده‌اند.

هشدار سناتورهای آمریکایی به چین

شهروندان چینی پس از آن به خیابان‌ها آمدند که در پی آتش سوزی یک آپارتمان در اورومچی، سین‌کیانگ ۱۰ تن کشته شدند چون به دلیل وضع محدودیت‌های کرونایی، این افراد نتوانستند از آپارتمان خارج شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، مقام‌های چین از اسپری فلفل برای متفرق کردن صدها معترض استفاده کرده و در برخی موارد هم درگیری فیزیکی بین معترضان و نیروهای امنیتی مشاهده و گزارش شده است.

قانونگذاران و کارشناسان گفته‌اند که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا احتمالا رویکرد محتاطانه‌ای را برای ابراز حمایت از معترضان اتخاذ می‌کند تا از اتهامات و تبلیغاتی که در رسانه‌های چین منتشر می‌شود مبنی بر تحریک نیروهای خارجی به ناآرامی‌ها اجتناب کند.

 

نظر شما