شناسهٔ خبر: 57459921 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

صدای زنان در سینمای عربی؛ مشکلات زنان چگونه تصویر میشود؟

در سال 2020 «وعد الخطیب» کارگردان زن سوری برای ساخت فیلم «به خاطر سَما» نامزد دریافت جایزه بین‌المللی «اسکار» شد. این فیلم زندگی وعد الخطیب را طی پنج سال مبارزه در شهر حلب سوریه نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مساله زنان و حقوق زنان یکی از مسائلی است که همینک به صدر مسائل کشورهای مختلف دنیا تبدیل شده که کشورهای اسلامی نیز از این مساله مستثنا نیستند. در این میان هنر و سینما به طور خاص، بخش زیادی از این مساله را بر دوش گرفته و مشکلات زنان در کشورهای اسلامی به یکی از موضوعات پرطرفدار فیلم­سازان تبدیل شده است. ناگفته نماند که به حقوق زن در این نظرگاه از زاویه غربی نظر می­شود که فارغ از سنجش میزان فراگیری آن در کشورهای اسلامی، موضوعی یکسان را در کشورهای مختلف رقم زده است.

در سالهای اخیر یک مستند و یک فیلم از دو کارگردان زن از غربی ها جایزه گرفته‌اند. در سال 2020 «وعد الخطیب» کارگردان زن سوری برای ساخت فیلم «به خاطر سَما» نامزد دریافت جایزه بین‌المللی «اسکار» شد. این فیلم زندگی وعد الخطیب را طی پنج سال مبارزه در شهر حلب سوریه نشان می‌دهد.

«نادین لبکی» کارگردان زن لبنانی برای ساخت فیلم «کفرناحوم» در سال 2019 نامزد دریافت جایزه «اسکار» شد. این فیلم لبنانی، حکایت پسری‌ست نوجوان از یک خانواده فقیر که برای امرار معاش و حمایت برادر و خواهرانش، هر روز در خیابان ها کار می کند. در این فیلم تعاملات و نقش‌های اعضای خانواده در کنار معضلات اجتماعی بویژه برای خانواده‌های محروم، نمایش داده می‌شود و از طرفی به نقض حقوق اولیه دختران و زنان نیز اشاره می‌کند.

منبع: نوشته سعید غفاری کارشناس امور شامات

نظر شما