شناسهٔ خبر: 57459398 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مدیرعامل انجمن معلولان ایران مطرح کرد؛

ردپای دلالان تجهیزات پزشکی بر گلوی شرکت‌های فناور حوزه معلولان

مدیرعامل انجمن معلولان ایران اعلام کرد: دلالان به شرکت‌های دانش بنیان اجازه ورود در نوآوری حوزه معلولان را نمی‌دهند، به همین دلیل در این حوزه به فناوری کمترتوجه شده است.

صاحب‌خبر -

کامران عاروان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا  با اشاره به دوازدهم آذرماه و روز جهانی «معلولان» گفت: روز جهانی معلولان از سوی سازمان ملل به منظوررفع مشکلات و تعیین وظایف دولت‌ها در مقابل این قشر از جامعه نامگذاری شده است. چرا که با توجه به شرایط و نیاز‌های معلولان، باید خدمات ذهنی و فرهنگی به این افراد ارائه شود تا آن‌ها بتوانند هم پای سایر افراد جامعه از زندگی لذت ببرند.

وی شعار امسال روز جهانی معلولان را «راه حل‌های تحول آفرین برای توسعه فراگیر؛ نقش نوآوری در ایجاد جهانی قابل دسترسی و برابر» عنوان کرد و افزود: معلولان در کشور از مشکلاتی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، درمانی، دارویی، توانبخشی و وسایل سخت افزاری رنج می‌برند و به دلیل غیر ماشینی بودن بسیاری ازموارد، برخی فعالیت‌ها را خودشان انجام می‌دهند که شرکت‌های دانش بنیان باید در این عرصه‌ها ورود پیدا کنند.

مدیرعامل انجمن معلولان ایران به فناوری‌های دانشگاه امیرکبیر و شریف در حوزه معلولان اشاره کرد و گفت: این دانشگاه‌ها موفق به ایجاد فناوری دستگاه وصل به عصب برای قطع عضوی ها، حوزه نابینایان و ناشنوایان شده اند. اما این فناوری‌ها به دلیل مشکلات در بازار، هنوز گستردگی لازم را ندارد که نیاز به حمایت‌های سازمان‌های ذیربط است.

عاروان واسطه گری و وجود دلالان را از موانع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معلولان عنوان کرد و افزود: دلالان اجازه ورود به این شرکت‌ها برای ایجاد نوآوری نمی‌دهند؛ بنابراین کمتر شرکت‌هایی به فناوری این حوزه پرداخته اند.

وی بر ضرورت استفاده از توانمندی‌های بالقوه معلولان در توسعه کشور تاکید کرد و گفت: اگر از توانایی معلولان نخبه، موفق و توانمند و کارآفرین در راستای توسعه کشور استفاده نکنیم در واقع خودمان را از یک توان محروم کرده‌ایم.

مدیرعامل انجمن معلولان ایران با اشاره به بیکاری، هزینه‌های بالای توانبخشی، تورم و قیمت روزافزون وسایل بهداشتی برای معلولان، اظهارکرد: هزینه‌های زندگی به قدری برای معلولان بالاست که مستمری‌های اندک بهزیستی و کمک‌های موردی دولت نمی‌تواند دردی از معلولان دوا سازد. این کمک‌ها فقط مُسکنی موقت هستند و باید برای این مشکلات که روز به روز به آن افزوده هم می‌شود، فکری اساسی و درمانی دائم پیدا کرد که این امر از دست بهزیستی خارج است و دولتمردان باید با همه توانشان دست به کار شوند.

عاروان مشکلات معلولان را شامل چند وجه اعلام کرد و افزود: این مشکلات حول یک محور نمی‌چرخد. معلولی که در گذشته می‌توانست با ۵۰۰ تا یک میلیون تومان صاحب ویلچر شود، در حال حاضر باید برای آن بیش از سه میلیون تومان هزینه کند که با کمک هزینه‌های بهزیستی هم نمی‌تواند این هزینه را متقبل شود.

به گزارش آنا، افراد معلول به دلیل ناتوانی خود، از پیشرفت هر روزه جامعه عقب مانده اند. اما فناوری اطلاعات می‌تواند این خلأ را بر طرف کند. فناوری اطلاعات همانند معجونی معجزه آساست که به افراد ناتوان کمک می‌کند تا با روشی مناسب و دقیق، گامی بزرگ رو به جلو بردارند.

در اغلب اوقات استفاده از فناوری‌ها در پیشبرد امور روزمره، برای عموم افراد جامعه یک گزینه محسوب می‌شود؛ بدان معنا که افراد ممی توانند تصمیم بگیرند که فلان کار روزمره‌شان را با یا بدون کمک فناوری‌ها انجام دهند؛ و برای قشر معلولان کشورازکشور، توسل به فناوری‌ها تنها گزینه‌ای ست که به آن‌ها امکان انجام برخی کار‌ها را می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما