شناسهٔ خبر: 57459267 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دولت بایدن به مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات درباره کمک‌ها به افغانستان متهم شد

علی مدنی

نماینده جمهوریخواه ارشد عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای مقامات ارشد دولت جو بایدن را به نقض قانون از طریق مانع‌تراشی برای نظارت بر کمک‌های آمریکا به افغانستان متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته وب‌سایت هیل، این نامه می‌تواند پیش‌درآمدی برای برنامه‌ریزی جمهوری‌خواهان برای انجام تحقیقات درباره نحوه اجرای برنامه خروج ارتش آمریکا از افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱ از سوی دولت جو بایدن، زمانی که در ماه ژانویه کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند، باشد.

مایکل مک‌کال، جمهوریخواه ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که احتمالا در دوره جدید این مجلس رئیس این کمیته خواهد شد، نامه‌ای را برای چند وزارتخانه شامل وزارت امور خارجه، وزارت خزانه‌داری و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا فرستاد و از این سازمان‌ها به خاطر خودداری از پایبند بودن به درخواست‌های دفتر بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) انتقاد کرد. 

مک‌کال در این نامه نوشت: خودداری وزارت امور خارجه، وزارت خزانه‌داری و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا از پایبندی به درخواست‌های نهاد "سیگار" غیرقانونی و غیرقابل قبول است. من با شدیدترین تاکید از شما درخواست دارم فورا تضمین کنید نهادهای تحت رهبری شما به این مانع‌تراشی پایان داده و قبل از آنکه برخورد کنگره ضرورت پیدا کند به پایبندی کامل به نظارت نهاد "سیگار" برگردند.

این عضو ارشد این کمیته به یک گزارش "سیگار" که در ماه اکتبر منتشر شد، اشاره کرد؛ گزارشی که در آن ابراز شد، چندین نهاد دولت آمریکا با تلاش‌های نظارتی این بازرس کل همکاری نکرده‌اند.

مک‌کال همچنین به یک نامه "سیگار" به کمیته او در ماه ژوئن، با این مضمون که آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و وزارت خزانه‌داری آمریکا "از همکاری با آن بازرسی کل به هر عنوانی خودداری کرده‌اند" استناد کرد.

نامه مک‌کال که به تاریخ اول دسامبر است، برای جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا ارسال شد.

مک‌کال به مقامات ارشد دولت بایدن دو هفته مهلت داد تا تمام مدارک مربوط به "امتناع آژانس‌ها از اجابت هرگونه درخواست نهاد "سیگار" از ۱۶ اوت ۲۰۲۱ به بعد" را ارائه کند؛ این اشاره به تاریخی دارد که دولت سابق تحت حمایت آمریکا در افغانستان در ضمن تصرف شهر کابل از سوی طالبان از این شهر فرار کرد.

نهاد "سیگار" در سال ۲۰۰۸ با هدف ارائه نظارت مستقل و عینی بر نحوه استفاده از بودجه‌های آمریکا برای بازسازی در افغانستان ایجاد شد. این دفتر نظارتی حتی پس از پایان حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان، به انتشار گزارش‌های سه ماه یک بار خود درباره نظارت‌هاش ادامه داده است.  

انتهای پیام

نظر شما