شناسهٔ خبر: 57458868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

هیچ‌یک از نسخه‌های فمینیستی برای حل مسائل زنان کارساز نیست

اداره کل امور بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با همکاری مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران، وزارت دادگستری، موسسه صیانت از حقوق زنان، مجمع بین‌المللی زنان پیرو ادیان توحیدی و دانشگاه الزهرا (س)، نشست تخصصی با عنوان «از جریان‌سازی برای انقلاب زنانه تا واقعیت غائلۀ زنانه» را با حضور شرکت‌کنندگانی از 9 ملیت مختلف برگزار نمود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در بخش اول نشست انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اغتشاشات اخیر را ناشی از یک جنگ سخت ترکیبی و شناختی دانستند که در آن، دشمن سعی کرد با انتشار دروغ و بهتان و با تبلیغات گسترده، در جهت مسموم‌کردن افکار اقدام نماید، اما بحمدلله زنان ما با هوشیاری در مقابل بسیاری از این توطئه‌ها ایستادند و خواهند ایستاد و با هویت و اصالتی که دارند، مکر آنها را خنثی می‌کنند. ایشان تصریح کردند دولت‌های غربی می‌خواهند با محدود کردن صدای ایران در مجامع بین‌المللی، تک‌صدایی را حاکم نمایند؛ یعنی تنها صدایی را بشنوند که همگام با آنهاست و اجازه ندهند صداهای دیگری که افشاگر ماهیت واقعی آنها و فشارهایی است که بر اثر تحریم و نادیده‌گرفتن حقوق زنان در جامعۀ بین‌المللی به وجود آمده، به گوش کسی برسد. در اینجا نیاز به جهاد تبیین داریم تا صدای زنانی را که به نام آزادی و به نام زن، مورد ظلم و جنایت واقع شدند، به گوش جهانیان برسانیم.

کریمی مدیر کل بین‌الملل معاونت زنان ریاست جمهوری ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) اسوۀ خردمندی و تدبیر، وقایع اخیر کشور را صف‌آرایی جبهۀ باطل با تمام قدرت خود در مقابل جبهۀ حق برشمردند و تأکید کردند مسألۀ زنان و شعار زنان، تنها یک دستاویز در این مصاف حق و باطل است. به بیان ایشان، کشورهایی امروز ادعای دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان را دارند که بزرگترین مصداق‌های نقض حقوق بشر را از سوی آنها شاهد بوده‌ایم.

در ادامه سخنرانانی از کشورهای استرالیا، پاکستان، آلمان، عراق، الجزایر، اندونزی، نیجریه، افغانستان و ایران، به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع نشست پرداختند.خانم دکتر شادمانی عضو هیئت علمی دانشگاه، با نگاهی به پیشینۀ حضور زنان در انقلاب مشروطه، نهضت تنباکو و انقلاب اسلامی، شرایط کنونی را چنین تبیین کردند: ما اکنون در یک جنگ ترکیبی پیچیده قرار داریم، راهبردی که شامل جنگ کلاسیک و جنگ فرهنگی و هجمۀ فرهنگی-رسانه‌ای است و تمام ابزارهای متقارن و نامتقارن را برای آسیب زدن به جمهوری اسلامی درآمیخته‌اند. آنچه امروز می‌بینیم، یک خشونتِ سازمان‌یافته است که به سمت رادیکالیسم اجتماعی پیش می‌رود. بنابراین نامی که می‌توانیم بر آن قرار دهیم، آشوب یا غائلۀ زنانه -نه انقلاب زنانه- است و عمدتاً سوءاستفاده از مسألۀ زنان است. وقتی از غائلۀ زنانه سخن می‌گوییم، به معنای آن نیست که زنان، درصد زیادی از اغتشاشگران را تشکیل داده باشند، بلکه شعارها به سمت فمینیزه‌شدن است.

پژوهشگری از استرالیا با اشاره به پژوهش‌های علمی که در خصوص بررسی رابطۀ حجاب و سلامت روانشناختی بانوان در جهان صورت گرفته، ابراز داشتند که با استناد به نتایج این‌گونه پژوهش‌ها در زمینۀ تأثیرات مثبت حجاب بر ایمنی و آرامش زنان می‌توان نه تنها زنان مسلمان، بلکه بانوان غیرمسلمان در جهان را به داشتن حجاب ترغیب نمود. به عقیدۀ ایشان، استانداردهای زیبایی که از سوی رسانه‌ها القا می‌شود، غربی است و تحمیل این استانداردها موجب شده بانوان و به‌ویژه دختران جوان، مشکلات بسیاری درخصوص تصویر ذهنی نسبت به بدن خود داشته باشند. حجاب، اهمیت کمتری را برای این استانداردهای زیبایی ایجاد می‌کند و موجب می‌شود فرد، تصویر ذهنی مثبت‌تری نسبت به بدن خود داشته باشد.

دکتر متخصصی از کشور افغانستان نیز در این نشست با بیان اینکه قدرت و اقتدار زن ناشی از حیا است، تصریح کردند: با داشتن حجاب، شما یک ملکه هستید که حصن و حصاری دارید که هر کسی حق ندارد به آن نزدیک شود. هیچ‌یک از نسخه‌های فمینیستی برای حلّ مسائل زنان، کارگر نخواهد بود. آنچه مورد نیاز جهان امروز است، حیا و پاکی است. ما در یک تقابل شدید با تمدن فرعونی-شیطانی غرب هستیم که بر اساس اسراف و استعلاست. تقابل بین ما و تمدن غربی، به خاطر یک متر یا چهار متر پارچه‌ای که بعضی‌ها برای حجاب انتخاب می‌کنند نیست، بلکه تقابل به خاطر فرهنگ توحیدی است که برای ما برنامه‌ریزی می‌کند.

پژوهشگری از الجزایر، زنان را قلب جامعه نامیدند. به گفتۀ ایشان، الجزایر 130 سال توسط فرانسه اشغال شده بود و آنها خیلی سعی کردند بمانند، اما علت عدم موفقیت آنها -به اذعان خودشان- این بود که نتوانستند به قلب الجزایر نفوذ کنند، یعنی نتوانستند بانوان الجزایری را تحت تأثیر قرار دهند.

یزدیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، هدف دشمنان را فروپاشی نظام خانواده دانستند و تصریح کردند: ما باید خانواده‌ها را آموزش می‌دادیم که چطور در دوران آموزش مجازی فرزندان به واسطۀ کرونا، ارتباط خود را با فرزندانشان حفظ نموده و آنها را بر اساس فرهنگ ایرانی-اسلامی پرورش دهند. امروز برخی رفتارهای دانشجویان، به‌هیچ‌وجه با فرهنگ ایرانی سازگار نیست.

بانوی فعال فرهنگی از کشور آلمان به این نکته اشاره کردند که در این کشور، آداب و رسوم سنتی با آموزه‌های دینی خلط شده و این امر سبب شده که جنبش فمینیستی اسلامی مورد استقبال قرار گیرد و باید زنان محجبه را آگاه سازیم تا از این جنبش‌های فمینیستی دفاع نکنند. از دیدگاه ایشان، موارد نقض حقوق بشر که در دنیا صورت می‌گیرد، در رسانه‌های ایران به ندرت بازتاب داده می‌شود و نبود اطلاعات صحیح در این خصوص موجب می‌شود جوانان یا نوجوانان ایرانی، تصور غیرواقعی و ایده‌آلی از غرب داشته باشند.

 

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما