شناسهٔ خبر: 57458592 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در دیدار سرپرستاران با فرماندار مشهد چه گذشت؟

سرپرستاران بیمارستان های مشهد در دیدار با فرماندار مشهد خواستار حذف اضافه کار اجباری پرستاران وحق فوق العاده خاص و حق مسکن پرستاران شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس،هر کسی که حداقل یکبار، لحظات سخت و پرتنشِ رساندن یکی از عزیزانش به بیمارستان را تجربه کرده باشد تا به خاطر بیماری، سانحه یا دلایل دیگر، تحت مداوا قرار بگیرد، می تواند تایید کند که لحظه سررسیدن پرستاران تا چه حد با آرامش و احساس امنیت همراه است؛ وقتی سفیدپوشان ایثارگر دور تخت بیمار را می گیرند و با تخصص و تعهد خود، بر زخم های بیمار و البته زخم های روحی همراهان بیمار مرهم می گذارند.

با این حال، حتی اگر این تصویر آرامش بخش، تجربه مشترک همه مردم در همراهی بیمارانشان باشد، برای پرستاران وضع به گونه دیگری است و فشار ناشی از شیفت های پی در پی در کنار مزایا و مرخصی های محدود، کار را برایشان بیش از همیشه فرسایشی و سخت می‌کند. بر همین اساس و به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س) که به نام روز پرستار نامگذاری شده است، صبح امروز سرپرستاران بیمارستان های مشهد با محسن داوری، فرماندار مشهد دیدار کردند.

ظرفیت ذاتی پرستاران برای مشاور و راهبری درمان

حاجی آبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ابتدای این دیدار اظهارداشت: این روزها حداقل مدرک تحصیلی برای پرستاران فعال در بیمارستان ها، کارشناسی و کارشناسی ارشد است. دوره های دقیقی شامل پرستاری کودکان، پرستاری بیماری های داخلی، پرستاری های ویژه و روان پرستاری برگزار می‌شود که تنها بخشی از 12 رشته تخصصی قابل ارائه در دوره کارشناسی ارشد پرستاری است و پس از آن هم پرستاران ما در یک دوره چهار تا پنج ساله، مدرک دکترای تخصصی پرستاری را اخذ می کنند.

به گفته وی، یکی از مشکلات زیرساختی در حوزه درمان زمانی حل می شود که باور داشته باشیم فقط کسانی می توانند در جایگاه بی بدیل پرستاری ایفای نقش داشته باشند که از تجربه بالینی و دانش تخصصی آن بهره کافی را برده باشند.

وی افزود: علاوه بر این، باید از این دانش راهبردی در حوزه پیشگیری هم استفاده شود و در نتیجه دست یاری به سمت فرمانداری دراز می کنیم تا این جایگاه علمی در جامعه به درستی تبیین شود.

فاطمه حشمتی، دانشیار دانشگاه پرستاری و مامایی هم در این مراسم با بیان اینکه حدود صدسال از دانشگاهی شدن حرفه پرستاری می گذرد، گفت: در این مدت، متاسفانه فقط به جنبه های احساسی و عاطفی پرستاری پرداخته شده درحالی که دانش تخصصی و تجربه بالینی زیادی هم نیاز است تا یک فرد از مرحله علاقه‌مندی به پرستاری به مرحله بلوغ حرفه ای برسد و صلاحیت کار در مراکز درمانی را پیدا کند.

دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی تاکید داشت که پرستاران در خط مقدم دفاع از سلامت جامعه هستند و درحالی که در کشور ما، این موضوع به نقش آفرینی میدانی در بیمارستان ها انحصار پیدا کرده، در کشورهای توسعه یافته، این پرستاران هستند که علاوه بر حوزه درمان، در مقام مشاوره و راهبری درمان هم کمک حال بیماران هستند.

وی ادامه داد: به طور مثال، امروزه در حاشیه شهر مشهد و بسیاری از مناطق و محلات محروم شاهد هستیم که بیماران در اثر نبود دانش کافی از فرآیند درمان، مدت ها در انتظار مراجعه به پزشکی هستند که اساساً تخصص نامرتبط با بیماری فرد را دارد و در اثر این تأخیر و نبود دانش، گاهی اوقات شاهد تشدید علائم بیماری و حتی غیرقابل درمان شدن آن هستیم.

اضافه کار اجباری ممنوع!

سعادت، مدیر پرستاری بیمارستان قائم یکی دیگر از سخنرانان این دیدار بود. وی به نمایندگی از همکاران خود بر ضرورت پیگیری حق فوق العاده خاص و حق مسکن پرستاران تاکید کرد و گفت: بیمارستان قائم، پذیرش بیماران بسیار بدحال را در مشهد در اختیار دارد و با نیروهای تخصص و فوق تخصص خود، خدمات شایسته ای به بیماران ارائه می کند. با این حال، عمده این خدمات شایسته در انتها ختم به نارضایتی می شود؛ فقط به دلیل نبود تعداد کافی از پرسنل درمانی و این موضوعی است که در حوزه اضافه کار اجباری هم دردسرساز می شود.

آن طور که دشتبان، مدیر پرستاری بیمارستان طالقانی تاکید داشت، علاوه بر لزوم حذف اضافه کار اجباری برای پرستاران، اضافه کار موقت هم باید با نرخ عادلانه تری محاسبه شود زیرا این اضافه کار پرستاران اگر موثرتر از اضافه کار سایر کارمندان دولت نباشد، کم اثرتر نیست.

وی افزود: ارتقا کیفیت خدمات نیازمند ارتقای دانش پرستاری است و بر این اساس، در خواست داریم تا رشته تخصصی آنکولوژی در گرایش های پرستاری هم ایجاد شود زیرا حسن خلق و تعامل بالا، دو ویژگی ذاتی برای هر پرستار است اما در شرایط کنونی با وجود محرومیت ها و فشار کاری بیش از اندازه ای که بر پرستاران تحمیل می شود، انتظار نابجایی است اگر به صورت یکجانبه، مسئولیت را فقط متوجه پرستاران بدانیم. به نظر من، یک پرستار نمونه باید در ابتدا یک روان پرستار باشد و این، جز با ایجاد شرایط همسان و عادلانه با سایر مشاغل از نظر مرخصی ها و بدیهیات رفاهی قابل تحقق نیست.

کرونا، تجلی‌گاه ایثارگری پرستاران

 محسن داوری،فرماندارمشهد نیز در ابتدا ضمن تبیین فلسفه نامگذاری سالروز ولادت حضرت زینب(س) به نام روز پرستار گفت: علت نامگذاری این روز نه فقط به دلیل پرستاری کردن زینب کبری(س) از امام سجاد(ع) بلکه در اصل به این دلیل است که پیام عاشورا در وجود زینب کبری(س) نهفته بود؛ همانطور که پرستاران در دوران ما هم پیام رسان حیات، زندگی و امید هستند و زمانی که افراد پنجه در پنجه سخت ترین بیماری ها به مراکز درمانی مراجعه می کنند، با مشاهده شما نور امید بر دلهایشان تابیدن می گیرد.

داوری با بیان اینکه کرونا این مسئله را به مردم فهماند که جایگاه پرستاران تا چه حد رفیع است، تصریح کرد: تا پیش از کرونا، هرگاه قرار بود از فرهنگ ایثار و فداکاری یاد شود، کلیدواژه دفاع مقدس، تنها رویداد نزدیک به این مفاهیم بود اما کرونا که پیش آمد، ملت ما به چشم خود دید که کادر درمان، دوباره مظاهر فوق العاده ای از شجاعت، مسئولیت پذیری، تعهد، اخلاص و فداکاری را به نمایش گذاشته و «مدافعان سلامت» را در عمل محقق کرده است.

وی افزود:به طور مثال، در دوران دفاع مقدس، رزمندگان در پشت جبهه مورد تکریم عاطفی قرار می‌گرفتند اما در ایام شیوع کرونا، پرستاران به عنوان مجاهدان خط مقدم دفاع از سلامت مردم، وقتی از بیمارستان‌ها به خانه هایشان باز می‌گشتند، به خاطر ترس فراگیر مردم از ابتلا، مطرود و در حاشیه بودند. علاوه بر این، در دوران دفاع مقدس اگر رزمنده ای به شهادت می رسید، مردم با خانواده این شهید در اوج تکریم و تعظیم رفتار می‌کردند اما در دوران کرونا اگر فردی از پزشکان و پرستاران ما در اثر ابتلا به کرونا به شهادت می‌رسید، خانواده اش تا مدت‌ها در تحریم بود فقط به این دلیل که مبادا ابتلای عضوی از آن خانواده در اثر رفت و آمدها باعث تسری بیماری به سایرین شود.در این شرایط، آیا می‌توان با مادیات از پرستاران تشکر کرد؟ آیا غیر از خدا، وجود دیگری در عالم می تواند از مجاهدان عرصه سلامت قدردانی کند؟

به گفته فرماندار مشهد، این وعده صادق الهی است که پرستاران در ردیف مجاهدان فی سبیل الله از مراتب عالی پاداش ها برخوردار باشند. وی ادامه داد: شما امروز می‌توانستید از هر موضوعی صحبت کنید اما بازهم دم از کیفیت خدمت‌رسانی به بیماران زدید. می‌توانستید دغدغه معیشت و مرخصی و بیمه‌های خود را مطرح کنید اما به جای آن تاکید کردید که باید خدمات قابل ارائه به بیماران و سالمندان ارتقای کیفی داشته باشد. این‌ها جز به عنوان مظاهر اخلاص و مسئولیت پذیری تعبیر نمی شود و در نتیجه باید قدردان این روحیه بود.

حل مشکلات و دغدغه های پرستاران در گرو هم افزایی

داوری با تاکید بر ضرورت هم افزایی جریانی برای حل مشکلات و دغدغه‌های پرستاران یادآور شد: فقط در مشهدالرضا(ع) بالغ بر 400 خیریه فعال وجود دارد که می‌توانند در مقام ارائه خدمت به زائران امام هشتم، یاری‌گر پرستاران در بیمارستان‌ها باشند. این موضوع تنها یک نمونه از خلاقیت و ابتکاری است که در حل مشکلات کادر درمان به آن نیاز داریم.

وی اظهارکرد: این امکان وجود داشت که فقط در روز پرستار، بهره مندی همه پرستاران ما از خدمات رفاهی رایگان باشد. این موضوع شاید در ابتدا اهمیت چندانی در مقابل خدمات این عزیزان نداشته باشد اما در عمل ثابت می‌کند که ما برای مجاهدت های شما ارزش قائل هستیم. این موضوع قابل پیگیری است و به زودی، طرح پیشنهادی آن را به شهرداری و سایر مراکز مربوط ارسال خواهیم کرد.

انتهای پیام/282/ن

نظر شما