شناسهٔ خبر: 57457639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

طرح آبرسانی به سنندج با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید

پایان 8 سال چشم انتظاری

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه در سفری یک روزه به‌منظور بهره‌برداری از طرح آبرسانی به سنندج، کام شهروندان سنندجی را شیرین کرد.
سیدابراهیم رئیسی ۱۷ تیرماه امسال اولین سفرش را به کردستان انجام داد که حاصل آن ۱۷هزار میلیارد تومان مصوبه در بخش‌های مختلف ازجمله حوزه آب، راه، زیرساخت و بهداشت و درمان بود.
کمتر از پنج ماه نگذشت که رئیس‌جمهوری برای دومین بار در سال‌جاری، دهم آذرماه به این استان سفر کرد. سفری که با بهره‌برداری از طرح انتقال آب سنندج، شیرینی آن برای مردم سنندج به یادگار خواهد ماند.
رئیس‌جمهوری بعد از ورود به فرودگاه سنندج، در محل تصفیه‌خانه آب سنندج حاضر شد و پروژه انتقال آب از سد آزاد به این شهر را افتتاح کرد. این طرح یکی از خواسته‌های اصلی شهروندان سنندج در هشت سال اخیر بوده است.
سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج که عملیات اجرایی آن بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد، بعد از هزینه ۸۵۰میلیارد تومان از سوی دولت، دیروز در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.
طرح سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج برای دو سال تعریف شده بود، اما در عرض ۲۰ ماه در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. اکنون آب گوارا در شبکه آب شهری سنندج در حال توزیع است و مردم بعد از سال‌ها، آب شرب خوش طعم و گوارا نوشیدند.
سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج ۲۸ کیلومتر طول دارد که ۱۳کیلومتر آن لوله‌ای با قطر ۱۴۰۰ و باقی آن هم با لوله ۱۲۰۰ کار و در مناطق سخت‌گذر اجرا شد.
با بهره‌برداری از این طرح، آب شرب موردنیاز شهر سنندج تا سال ۱۴۲۵ تامین شده است.
دیدار با خانواده شهدا، مدافعان امنیت و جانباختگان اخیر
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به کردستان، بعد از افتتاح سامانه انتقال آب سنندج، با جمعی از خانواده‌های شهدا و مدافعان امنیت و همچنین جمعی از خانواده‌های جانباختگان و قربانیان حوادث اخیر کردستان دیدار کرد.
رئیسی در این دیدار که با حضور نماینده ولی‌فقیه و استاندار کردستان و امام جمعه سنندج برگزار شد، گفت: «جریانی که همواره با جمهوری اسلامی دشمنی داشت و در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاش می‌کرد کردستان را ناامن کند، سعی کرد از موج هیجانات اخیر سوءاستفاده کند تا بار دیگر امنیت کردستان را که با ریختن خون‌های بسیارگرانبها به‌دست آمده است، مخدوش کند، اما مردم با ایستادگی خود باعث ناکامی او شدند.» او وحشی‌گری و بی‌رحمی‌های بانیان و عاملان اصلی اغتشاشات اخیر را یادآور رفتارهای داعشی دانست و ادامه داد: «همه باید قدردان خون شهدا و ایثار جانبازانی باشیم که اگر ازخودگذشتگی، رشادت و شهامت آنها نبود، کسی نمی‌دانست وحشی‌گری‌های اغتشاشگران چه بر سر مردم و کشور می‌آورد.» رئیس‌جمهوری خانواده‌های شهدا را مایه آبرو، افتخار و عزت جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و افزود: «شهدا و جانبازان ارزشمندترین و مهم‌ترین دارایی‌های خود، یعنی جان‌شان را در مسیر امتحان الهی به میدان آوردند و لذا در ابتلا و امتحان خود نمره قبولی گرفتند.»
دیدار با مردم سنندج
رئیسی سپس در جمع اقشار مختلف مردم سنندج در سالن آزادی این شهر حاضر شد و گفت: «توفیقی حاصل شد امروز در میان مردم باصفا، صمیمی، خونگرم، مجاهد و مقاوم استان کردستان و سنندج باشم.» او با بیان اینکه دشمنان بدانند در دل این مردم و کشور و این مرزوبوم، جایگاهی ندارند و نخواهند داشت، اضافه کرد: «وجب‌به‌وجب خاک کردستان شاهد ایستادگی‌ومقاومت مردم این خطه در برابر دشمن است.» رئیسی، کردستان را سرزمین و دیار مجاهدت‌های خاموش و رشادت‌وایستادگی در برابر دشمن توصیف کرد و یادآور شد: «کردستان از اول انقلاب شاهد ایستادگی در برابر گروه‌های ضدانقلاب و معاندین بوده است و دشمنان به دنبال آن بودند در این خطه کاری انجام دهند، به خیال اینکه بتوانند اینجا لانه کنند اما مردم بیدار و بابصیرت استان، آنان را ناکام گذاشتند.» او به وقایع و اغتشاشات اخیر اشاره و تاکید کرد: «دشمنان مثل همیشه در قضایای اخیر هم دچار اشتباه محاسباتی بسیار مفتضحی شدند و باردیگر در کارنامه عملکرد خیانتکارانه‌شان، اشتباه محاسباتی‌شان ثبت شد.»
رئیس‌جمهوری گفت: «تصور غلط دشمنان این بود که می‌توانند کاری انجام دهند و با ایجاد اغتشاش و ناامنی، اهداف پلیدشان را دنبال کنند، غافل از اینکه مردم شهیدپرور کردستان هزاران شهید داده‌اند و این درخت تناوری که ریشه‌های بسیار عمیقی دارد، با این تکانه‌ها تکان نمی‌خورد و نمی‌لرزد.»
رئیسی افزود: «دشمنان می‌خواستند بار دیگر مردم را امتحان کنند و ببینند آیا می‌توان کاری کرد، در حالیکه بارها مردم به‌ویژه در کردستان دشمن را ناکام گذاشته و خواهند گذاشت.»
آغاز عملیات اجرایی کارخانه طلای قلقله سقز
در ادامه این سفر، عملیات اجرایی کارخانه طلای قلقله سقز با سرمایه‌گذاری هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان با حضور رئیس‌جمهوری و به صورت ویدیوکنفرانس آغاز شد.
پیشتر قرار بود در نخستین سفر رئیس‌جمهوری در ۱۷تیر ماه امسال عملیات اجرای این کارخانه آغاز شود که در آن مقطع به دلیل مشخص نبودن پیمانکار به تاخیر افتاد. معدن طلای قلقله سقز یکی از طرح‌های پیشران کردستان است که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب‌غربی سقز و در اراضی روستایی به همین نام از توابع این شهرستان واقع شده است.
محصول تولیدی این کارخانه، شمش طلا خواهد بود و سالانه ۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا از آن برداشت خواهد شد.
بازدید از بازار سنندج
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که به سنندج سفر کرده است از بازار اصلی این شهر بازدید کرد. در این بازدید استاندار کردستان، فرماندار سنندج و جمعی دیگر از مسئولان استان، دکتر رئیسی را همراهی می‌کردند. رئیس‌جمهوری ضمن احوالپرسی و گفت‌وگو با بازاریان سنندج، به حرف‌ها و خواسته‌های آنان گوش داد.
بازاریان سنندج با دیدن رئیس‌جمهوری به استقبال او رفته و از او با شکلات پذیرایی کردند.
رئیس‌جمهوری همچنین در جریان بازدید از خیابان و پیاده‌راه فردوسی که مرکز اصلی بازار سنندج است از بازاریان خرید کرد.حضور سرزده رئیس‌جمهوری در بازار مرکزی سنندج و استقبال و ازدحام مردم و بازاریان از دکتر رئیسی در شرایطی است که برخی رسانه‌های معاند در اقدامی مذبوحانه اعلام کرده بودند که فضای شهر سنندج همزمان با سفر رئیس‌جمهوری، امنیتی است.
دیدار با روحانیون
رئیسی در جریان سفر به کردستان با جمعی از علما و روحانیون شیعه و اهل سنت استان کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
تلاش 600 متخصص ایرانی برای تکمیل طرح آبرسانی به سنندج
برای نهایی‌کردن این پروژه 850 میلیارد تومان بودجه هزینه شده و تمام فرآیند اجرای آن از صفر تا صد با بهره‌گیری از توان 600 نفر از مهندسان، متخصصان و کارگران بومی و در مدت کمتر از دو سال عملیاتی شده است. همچنین محمد فرهاد، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کردستان با اشاره به بهره‌برداری از طرح آبرسانی به سنندج گفت: «ازجمله مشکلات تامین آب شرب مردم سنندج از سد قشلاق، نحوه آبگیری از آن بود، به‌طوری که فقط امکان بهره‌برداری از 115میلیون مترمکعب از ذخیره سد به تصفیه‌خانه وجود داشت و چنانچه مشکلی برای تونل آبی رخ می‌داد، شهر با تنش آبی روبه‌رو می‌شد.» مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کردستان با اشاره به مشکلات و معضلات کمی‌وکیفی در تامین آب سنندج از سد قشلاق افزود: «در حوزه بهبود کیفی آب سد قشلاق، اقداماتی طی سال‌های گذشته صورت گرفت، اما بررسی‌ها برای مرتفع‌کردن معضل کیفی آب سنندج ادامه یافت که نتیجه نهایی آن تغییر منبع آبی بود؛ بر این اساس موضوع تامین آب سنندج با بهره‌مندی از سد آزاد در دستور کار قرار گرفت.»

 

نظر شما