شناسهٔ خبر: 57456945 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جام جهانی ۲۰۲۲| موشکافی رقابت‌های دور گروهی؛ از ناکامی مطلق میزبان تا تراژدی ژرمن‌ها

شگفتی واژه آشنای جام جهانی 2022 بود؛ جایی که تیم‌های بزرگ جای خود را به تیم‌هایی دادند که شاید کمتر کسی فکر صعود آن‌ها به ذهنشان خطور می‌کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – سرانجام بعد از ۱۲ روز دور گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به پایان رسید و جدول ۱۶ تیم برتر بیست و دومین دوره بزرگ ترین رویداد ورزشی دنیا مشخص شد. شگفتی واژه آشنای این دوره بود؛ جایی که تیم‌های بزرگ جای خود را به تیم‌هایی دادند که شاید کمتر کسی فکر صعود آن‌ها به ذهنشان خطور می‌کرد.

*در ادامه مروری خواهیم داشت به تیم‌های صعود کرده و حذف شده جام جهانی ۲۰۲۲ تا پایان مرحله گروهی:

گروه A: صعود هلند و سنگال؛ حذف اکوادور و قطر

تیم ملی هلند به عنوان سرگروه با ۲ برد و یک تساوی و کسب ۷ امتیاز صعود کرد. سنگال با کسب ۲ برد و یک باخت با ۶ امتیاز به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شد. اکوادور نیز با یک برد، یک تساوی و یک شکست از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. تیم ملی قطر میزبان رقابت‌ها نیز با ۳ شکست و بدون امتیاز قعرنشین شد و از صعود بازماند.

تیم ملی هلند در یک هشتم نهایی مقابل آمریکا از گروه B قرار خواهد گرفت و تیم ملی سنگال مقابل انگلیس صف‌آرایی خواهد کرد.

گروه B: صعود انگلیس و آمریکا؛ حذف ایران به همراه ولز

تیم ملی انگلیس به عنوان سرگروه با ۲ برد و یک تساوی و کسب ۷ امتیاز به دور بعد راه یافت. آمریکا نیز با کسب ۲ تساوی و یک برد با ۵ امتیاز صعود کرد. ایران با ۲ شکست و یک پیروزی و کسب ۳ امتیاز از دور بعد محروم ماند و تیم ملی ولز نیز با ۲ شکست و یک تساوی در قعر جدول ماند.

سه‌شیر در مرحله یک هشتم باید به مصاف سنگال برود و در سوی دیگر تیم ملی آمریکا به مصاف لاله‌های نارنجی خواهد کرد.

گروه C: صعود آرژانتین و لهستان؛ حذف مکزیک و عربستان

تیم ملی آرژانتین با کسب ۲ پیروزی و یک شکست با ۶ امتیاز به عنوان تیم نخست به دور بعد راه یافت. همراه آن‌ها تیم ملی لهستان با یک برد، یک تساوی و یک شکست و کسب ۴ امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کرد. مکزیک با ۴ امتیاز و تیم ملی عربستان با ۳ امتیاز به ترتیب سوم و چهارم شدند و از صعود بازماندند.

آرژانتین در دور بعد باید با تیم استرالیا دیدار کند و در سوی دیگر لهستان مقابل فرانسه قرار خواهد گرفت.

گروه D: فرانسه و استرالیا به دور بعد راه یافتند؛ تونس و دانمارک حذف شدند

تیم‌های ملی فرانسه و دانمارک با کسب ۲ پیروزی و یک شکست به عنوان تیم‌های اول و دوم صعود کردند. تفاضل گل خوب فرانسه باعث شد تا آن‌ها به عنوان تیم نخست صعود کنند. تونس نیز با کسب یک تساوی، یک برد و یک باخت سوم شد و از صعود بازماند. دانمارک نیز با یک امتیاز قعرنشین شد.

خروس‌ها در دور بعدی باید مقابل لهستان، تیم دوم گروه C قرار بگیرند و در سوی دیگر استرالیا مقابل یاران مسی صف‌آرایی خواهند کرد.

گروه E: صعود ژاپن و اسپانیا؛ حذف آلمان و کاستاریکا

تیم ملی ژاپن پس از شگفتی در جام جهانی و شکست آلمان و اسپانیا و شکست مقابل کاستاریکا به عنوان تیم نخست صعود کرد. اسپانیا هم با کسب یک برد، یک تساوی و یک شکست به عنوان تیم دوم با ۴ امتیاز صعود کردند. آلمان ۴ امتیازی شد، اما با توجه به تفاضل گل خوب اسپانیا، ژرمن‌ها سوم شدند و از صعود بازماندند. کاستاریکا با ۳ امتیاز قعرنشین شد.

اسپانیا مرحله یک هشتم باید به مصاف مراکش صدرنشین گروه F برود و در سوی دیگر ژاپن مقابل کرواسی صف‌آرایی خواهد کرد.

گروه F: صعود مراکش و کرواسی؛ حذف بلژیک و کانادا

تیم ملی مراکش با دو برد و یک تساوی با کسب ۷ امتیاز به عنوان تیم نخست صعود کرد. کرواسی نیز با کسب ۲ تساوی و یک برد با ۵ امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کردند. بلژیک نیز در کمال ناباوری ۴ امتیاز کسب کرد و در رده سوم قرار گرفت تا به این صورت از صعود جا بماند. کانادا بدون کسب امتیاز قعرنشین شد.

تیم ملی مراکش در دور یک هشتم باید مقابل اسپانیا بازی کند و در سوی مقابل کرواسی مقابل سامورایی‌ها قرار خواهد گرفت.

گروه G: صعود برزیل و سوئیس؛ کامرون و صربستان حذف شدند

تیم ملی برزیل مدعی اصلی قهرمانی در این جام در دور گروهی با کسب ۲ پیروزی و یک شکست با ۶ امتیاز به عنوان صدرنشین صعود کرد. سوئیس هم با کسب ۲ برد و یک شکست ۶ امتیازی شد، اما برزیل به دلیل تفاضل بهتر به عنوان تیم نخست به دور بعد راه یافت. صربستان با ۲ شکست و یک تساوی و یک یک امتیاز قعرنشین شد.

سلسائو باید در دور یک هشتم مقابل کره جنوبی قرار بگیرد و تیم ملی سوئیس نیز به عنوان تیم دوم باید به مصاف صدرنشین گروه H یعنی پرتغال برود.

گروه H: صعود پرتغال و کره جنوبی؛ حذف اروگوئه و غنا

تیم ملی پرتغال با ۲ پیروزی و یک شکست به عنوان تیم نخست به دور بعد راه یافت. کره جنوبی شگفتی‌ساز این گروه با پیروزی برابر پرتغال ۴ امتیازی شد و با یک برد، یک تساوی و یک شکست با ۴ امتیاز دوم شدند و راهی مرحله حذفی شدند. اروگوئه نیز با ۴ امتیاز هم امتیاز کره جنوبی شدند، اما به دلیل تفاضل گل خوب کره جنوبی، تیم ملی اروگوئه سوم شد و از صعود بازماند. غنا هم با ۳ امتیاز قعرنشین شد.

یاران رونالدو به عنوان صدرنشین در دور یک هشتم نهایی جام جهانی مقابل سوئیس قرار خواهند گرفت و در سوی دیگر کره جنوبی مقابل برزیل صف آرایی خواهند کرد.

*جدول مراحل جام جهانی ۲۰۲۲ به شکل زیر است:

*در ادامه گزارش آمار و ارقام مرحله گروهی جام جهانی را مرور خواهیم کرد:

در پایان مسابقات مرحله گروهی جام جهانی، ۱۵برد، ۱۰ تساوی و ۱۴ شکست حاصل تلاش تیم های اروپایی حاضر در جام جهانی بوده است. تیم‌هایی چون فرانسه، انگلیس، پرتغال، هلند، اسپانیا، سوئیس، لهستان و کرواسی ۸ تیم اروپایی راه یافته به دور یک هشتم هستند و ۵ تیم بلژیک، ولز، دانمارک، آلمان و صربستان از اروپا در دور گروهی حذف شدند.

آمریکای جنوبی با حضور چهار تیم در این تورنمنت ۶ برد، ۲ تساوی و ۴ شکست کسب کرده است. تیم‌هایی مانند برزیل و آرژانتین از آمریکای جنوبی به دور یک هشتم صعود کردند و اروگوئه و اکوادور ۲ تیم حذف شده در دور گروهی هستند.

برای قاره‌ی آفریقا با حضور ۵ تیم در جام جهانی، ۷ پیروزی، ۳ تساوی و ۵ شکست ثبت شده است. مراکش و سنگال ۲ نماینده آفریقا برای صعود به مرحله یک هشتم هستند و ۳ تیم تونس، کامرون و غنا در دور گروهی حذف شدند.

۷ پیروزی، یک تساوی و ۱۰ شکست برای ۶ نماینده قاره آسیا ثبت شده و این در حالیست که منطقه کونکاکاف با حضور آمریکا، کانادا، کاستاریکا و مکزیک، ۳ پیروزی، ۳ تساوی و ۶ شکست را کسب کرده‌اند. از آسیا ۳ نماینده ژپن، کره جنوبی و استرالیا به مرحله یک هشتم صعود کردند و ۳ تیم ایران، عربستان و قطر از دور مسابقات کنار رفتند. در منطقه کونکاکاف هم آمریکا تنها نماینده حاضر در جمع ۱۶ تیم برتر است و تیم‌هایی چون مکزیک، کانادا و کاستاریکا حذف شدند.

*آمار گل‌ زده در ۸ ورزشگاه فعال در قطر

ورزشگاه البیت محل برگزاری دیدار افتتاحیه و ۵ دیدار دیگر است. در این ورزشگاه مجموعا ۱۲ گل به ثمر رسیده است.

ورزشگاه خلیفه الریان میزبان ۶ دیدار از جام جهانی بود که مسابقه ایران و انگلیس را نیز برگزار کرد. در این ورزشگاه ۲۴ گل به ثمر رسید که در این تورنمنت تا به اینجا رکورددار است.

استادیوم الثمامه میزبان ۶ دیدار از جمله بازی ایران و آمریکا بود. در این ورزشگاه ۱۹ گل به ثمر رسید.

ورزشگاه احمد بن علی میزبان ۶ دیدار جام جهانی و همچنین بازی ایران مقابل ولز بود. این استادیوم ۹ گل را به خود دید و فعلا کم گل ترین ورزشگاه قطر است.

استادیوم لوسیل یکی از ورزشگاه‌های مدرن قطر و میزبان فینال جام جهانی است. در این ورزشگاه تا به اینجا ۱۳ گل به ثمر رسیده است.

ورزشگاه اجوکیشن سیتی دیگر ورزشگاهی است که در این دوره از رقابت‌ها تا به اینجا میزبان ۶ دیدار بوده است. در این ورزشگاه ۱۱ گل به ثمر رسیده است.

استادیوم ۹۷۴ که ساحته شده از ۹۷۴ کانکس است یکی دیگر از ورزشگاه‌های جذاب قطر است که تا پایان دور گروهی ۶ بازی را میزبانی کرد. در این ورزششگاه ۱۶ گل به ثمر رسید.

و در آخر ورزشگاه الجنوب نیز ۶ دیدار از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ را میزبانی که. در این استادیم نیز ۱۶ گل به ثمر رسید.

تیم ملی اسپانیا در بازی مقابل کاستاریکا در ورزشگاه الثمامه با ۷ گل برنده دیدار شد که از این رو پر گل ترین بازی دور گروهی لقب گرفته است.

*جدول گلزنان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تا پایان دور گروهی به شرح زیر است:

آلوارو موراتا (اسپانیا)، گودی گاکپو (هلند)، کیلیان امباپه (فرانسه)، مارکوس رشفورد (انگلیس)، انر والنسیا (اکوادور) به ترتیب با ۳ گل زده در رده اول تا پنجم جدول گلزنان جام جهانی هستند. لیونل مسی (آرژانتین) نیز با ثبت ۲ گل و یک پاس گل در رده ۱۶ قرار گرفته است.

هری کین (انگلیس) با ثبت ۳ پاس گل در رتبه نخست آقای پاس گلی قرار دارد. جوردی آلبا (اسپانیا)، تئو هرناندز (فرانسه)، پرشیچ (کرواسی)، کلاسن (هلند) و وینیسیوس جونیور با ثبت ۲ پاس گل در رده دوم تا پنجم قرار دارند.

انتهای پیام/

نظر شما