شناسهٔ خبر: 57456433 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

پارک‌های تهران دوستدار معلولین می‌شود؟

مناسب‌سازی ۱۵۰ بوستان در دستور کار شهرداری قرار دارد و تاکنون ۸۸ بوستان به طور کامل مناسب‌سازی شده است. اما مدیرعامل جامعه معلولین ایران می‌گوید: هنوز بخشی از فرهنگ جامعه برای در اختیار قرار دادن امکانات ویژه‌ برای معلولان ضعیف است.

صاحب‌خبر -

گروه جامعه خبرگزاری آنا،‌ میثم نامنی: اوایل قرن بیست و یکم بود که طراحی شهر‌ها به سمت خودرو محوری حرکت کرد و کمتر انسان‌ها مورد توجه قرار گرفتند. در این بین، افراد دارای معلولیت بیش از سایرین در طراحی شهر‌ها نادیده گرفته شده‌اند به طوری که در اغلب شهر‌های جهان، تردد آن‌ها در داخل شهر بدون وجود دیگری امکان‌پذیر نیست. اما با تغییر نگرش، انسان‌ها بیشتر در سطح شهر‌ها دیده شدند و در این میان افراد دارای معلولیت نیز مورد توجه قرار گرفتند چرا که این روز‌ها اعتقاد بر این است که این گروه باید بتوانند با ایمنی کامل و بدون نیاز به حضور دیگری در داخل شهر‌ها تردد کنند و به همین دلیل عنوانی با نام شهر دوستدار معلولین شکل گرفت؛ شهری که می‌خواهد روز‌های سخت معلولین را تغییر دهد تا معلولین دیگر خانه نشین نشوند و بتوانند در سطح شهر تردد و از امکانات رفاهی نیز استفاده کنند.

بر اساس طرح حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب سال ۹۶ شورای اسلامی شهر تهران، وظایف شهرداری‌ها در مناسب سازی معابر اعلام شده است؛ براین اساس «شهرداری مکلف است در انجام پروژه‌های عمرانی و شهرسازی تمهیدات لازم را برای بهبود امکان حضور افراد دارای معلولیت در سطح شهر از جمله آماده‌سازی و مناسب‌سازی معابر عمومی، تفرجگاه‌ها، بوستان‌ها، فضا‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، نصب نشانه‌ها و علائم فیزیکی لازم با اولویت میادین و معابر اصلی و نزدیک به تقاطع‌ها، تجهیز چراغ‌های راهنمایی معابر به علائم صوتی و نیز برجسته کردن سطح پیاده‌رو‌های نزدیک به تقاطع‌ها برای استفاده نابینایان و انجام تمهیدات لازم در توقفگاه‌های عمومی با هدف در نظر گرفتن محل‌های ویژه برای توقف وسایل نقلیه افراد دارای معلولیت پیش‌بینی کند.»، اما همه وظایف به عهده شهرداری‌ها نیست و سازمان بهزیستی و سایر ارگان‌ها نیز باید به وظایف خود عمل کند.

طبق گزارش شهرداری تهران در ابتدای سال‌جاری «مناسب‌سازی ۱۵۰ بوستان در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۸۸ بوستان به طور کامل مناسب‌سازی شده است. در مجموع دو هزار و ۳۰۰ بوستان در شهر تهران وجود دارد، که از این تعداد، حدود یک‌هزار مورد تا حدودی مناسب‌سازی شده‌اند، اما پروژه مناسب‌سازی آن‌ها کامل نیست. البته شرایط ورود افراد توان‌یاب و معلول به این هزار بوستان نیز فراهم شده، اما مناسب‌سازی کامل در آن‌ها رخ نداده است.» مکان‌هایی مانند پارک‌ها و بوستان‌ها که یکی از نقاط کلیدی و دائمی برای استفاده شهروندان محسوب می‌شود و امکان استفاده آسان معلولان و سالمندان از این فضا‌ها از الزامات اصول شهرسازی به شمار می‌رود.

در این میان شهرداری تهران به عنوان پیش قدم بنا دارد تا پارک‌های مناسب سازی شده را به پایتخت اضافه کند. اما جزئیات این اقدام چیست؟

**جزئیاتی از پانزدهمین شنبه از شنبه‌های امید و افتخار؛ افتتاحیه‌هایی برای افراد دارای معلولیت

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به شنبه‌های امید و افتخار گفت: بنا است تا از حدود ۲۰۰ کیلومتر معبر مناسب سازی شده و تعدادی بوستان و ساختمان‌های عمومی شهر تهران در شنبه امید و افتخار مورد بهره برداری قرار گیرد.

او با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح گفت: در همه مناطق تهران اقداماتی انجام می‌شود. بنا است حدود ۱۰ بوستان در ده منطقه پایتخت افتتاح شود. همچنین چند سرای محله و چند خیابان هم به این مجموعه اضافه می‌شود.

این مقام مسئول شهرداری تهران با اشاره به بهره برداری از دو بوستان منطقه ۱۰ و ۱۷ عنوان کرد: بسیاری از بوستان‌هایی که بنا است افتتاح شود و همچنین دو بوستان منطقه ۱۰ و ۱۷ برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده و دسترس پذیر است.

محمدخانی ضمن تاکید به پانزدهمین شنبه از شنبه‌های امید و افتخار گفت: بوستان منطقه ۱۷ در محله بهاران واقع شده است و این بوستان شامل ایستگاه تندرستی، زمین بازی کودکان، ۲ آبنما که با یک آبراه به یکدیگر متصل شده است. همچنین امکاناتی نظیر آبخوری و مسیری جهت رفاه حال افراد کم توان در این پارک دیده شده است.

او در پاسخ به این سوال که مساحت پارک مناسب سازی شده منطقه ۱۷ چقدر است، عنوان کرد: مساحت این بوستان ۱۴ هزار متر مربع است و بهره برداری از آن سرانه فضای سبز و ورزشی منطقه ۱۷ را افزایش خواهد داد.

محمدخانی افزود: این پروژه از سوی معاونت فنی و عمرانی انجام شده است.

او با اشاره به افتتاح بوستان دیگری در منطقه ۱۰ افزود: این بوستان به همت سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران انجام شده و دارای امکانات بسیاری به خصوص برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص امکانات این بوستان گفت: این بوستان دارای ایستگاه تندرستی بزرگسالان، ایستگاه تندرستی ویژه افراد دارای معلولیت، اتاق مادر و کودک، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی، نمازخانه، سفره انداز و مسیر تندرستی است.

**عملکرد شهرداری درباره مناسب‌سازی و پرداختن به آن را مثبت ارزیابی می‌کنم

کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولین ایران در واکنش به پانزدهمین شنبه امید و افتخار گفت: عملکرد شهرداری درباره مناسب‌سازی و پرداختن به آن را مثبت ارزیابی می‌کنم و شهرداری به همراه راهنمایی و رانندگی کلی فضای پارکینگ برای افراد معلول تهیه دیده‌اند.

او افزود: اما از طرفی هنوز بخشی از مردم و فرهنگ جامعه برای در اختیار قرار دادن امکانات ویژه‌ای که برای معلولان در نظر گرفته شده تا حدودی ضعیف است.

**اقدامی خوب برای دسترس پذیر کردن پارک‌ها

ابوذر سمیعی؛ عضو انجمن حمایت از معلولین با اشاره به درخواست افراد دارای معلولیت برای دسترس پذیری پارک‌ها گفت: همه قسمت‌های پارک که برای افراد دسترس پذیر است باید برای معلولین هم دسترسی داشته باشد.

او افزود: افراد دارای معلولیت از همان ورودی پارک برای تردد مشکل دارند. ممکن است حصار یا اختلاف سطح با پیاده رو داشته باشند که برای معلولین حرکتی مشکل ایجاد می کند و دسترسی ها محدود می شود.

به گفته این فعال حوزه معلولین دسترس پذیر کردن پارک ها اقدام خیلی خوبی است.

**تهران شهر دوستدار معلولان

شهرداری تهران علاوه بر مناسب سازی نقطه ای شهر تهران حالا در پی مناسب سازی پارک ها و فضای سبز است و با انجام این اقدامات محیط مناسب برای تردد افراد دارای معلولیت ایجاد می کند که علاوه بر تردد، فضای تفریحی خوبی نیز داشته باشند و بتوانند به تنهایی تردد کنند اما به نظر می رسد شهرداری تهران در قدم بعدی می تواند به سمت حمل و نقل عمومی دسترس پذیر حرکت کند. البته برخی از اتوبوس هایی که طی هفته‌های گذشته رونمایی شد برای معلولین قابل استفاده است و با توسعه آسانسورهای مترو نیز این اقدامات در حال افزایش است.

انتهای پیام/

نظر شما