شناسهٔ خبر: 57453645 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

آغاز برخورد حذفی

با پایان‌یافتن مرحله گروهی جام‌جهانی2022 و حذف نیمی از تیم‌ها، از امشب مرحله حذفی این رقابت‌ها با نخستین و دومین بازی دور یک‌هشتم آغاز می‌شود. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

با پایان‌یافتن مرحله گروهی جام‌جهانی2022 و حذف نیمی از تیم‌ها، از امشب مرحله حذفی این رقابت‌ها با نخستین و دومین بازی دور یک‌هشتم آغاز می‌شود. 2تیم برنده امشب در دور یک‌چهارم با هم روبه‌رو می‌شوند تا برای رسیدن به نیمه‌نهایی مبارزه کنند. شاید در مرحله یک‌چهارم شاهد دیدار جذاب هلند - آرژانتین باشیم؛ البته اگر آمریکا و استرالیا هوس شگفتی‌سازی به سرشان نزند و بلای آلمان و بلژیک بر سر هلند و آرژانتین نیاید.

  هلند - آمریکا
ما امشب می‌توانستیم در این مرحله حاضر باشیم و بار دیگر با هلند بازی کنیم، البته اگر کی‌روش نیمه اول بازی با آمریکا را به این تیم هدیه نمی‌داد و ما می‌توانستیم یک برد یا مساوی مقابل این تیم به‌دست آوریم. به هر حال، حسرت بازی امشب تا ابد بر دل ما خواهد ماند. این بار نخست است که 2تیم آمریکا و هلند در یک دیدار رسمی به مصاف هم می‌روند. در 5دیدار دوستانه بین 2تیم 4برد اول سهم نارنجی‌ها شده و آخری را سال2015 یانکی‌ها برده‌اند؛ با کام‌بک از باخت 3 بر یک به پیروزی 4 بر 3 لحظه آخری. این بازی ساعت18:30 امشب در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه برگزار می‌شود.

19
از زمان شکست 3 بر 2 از برزیل در یک دیدار تاریخی در جام‌جهانی1994 تاکنون هلندی‌ها به هیچ حریف غیراروپایی نباخته‌اند. در 19بازی آخر در این رقابت‌ها مقابل تیم‌های غیرقاره‌ای، هلند 13برد و 6تساوی به‌دست آورده که البته در 2تساوی در ضربات پنالتی حذف شده‌اند؛ سال1998 مقابل برزیل و سال2014 مقابل آرژانتین. درصورت شکست‌نخوردن در بازی امشب تعداد بازی‌های بدون شکست مقابل تیم‌های غیراروپایی به عدد20 می‌رسد.

11
وضعیت آمریکا برعکس است. آنها مقابل تیم‌های اروپایی معمولا برنده نمی‌شوند. این تیم در 11بازی آخر مقابل تیم‌های این قاره بدون برد بوده؛ 6تساوی و 5شکست. آخرین‌بار سال2002 موفق شده بودند پرتغال را ببرند. فقط 2برد دیگر مقابل اروپایی‌ها داشتند که به عهد دقیانوس برمی‌گردد؛ سال‌های 1930‌ مقابل بلژیک و 1950 مقابل انگلستان. در 22بازی مقابل تیم‌های قاره سبز 3برد، 6تساوی و 13شکست برای این تیم به‌دست آمده است.

10
هلند با لوئیس فان‌خال در جام‌جهانی شکستی تجربه نکرده است. این سرمربی تاکنون 10بار در این رقابت‌ها هدایت نارنجی‌ها را در دست داشته که 7برد و 3تساوی به‌دست آورده ازجمله 5مسابقه بدون گل خورده در 6مسابقه آخر. البته شکست در ضربات پنالتی در این آمار محاسبه نشده است. فان‌خال که با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند، پس از پایان جام‌جهانی جای خود را به رونالد کومان خواهد داد.

18
هلند از زمان حذف خود در یورو2020 به‌دست جمهوری چک، 18بازی بدون شکست را در تمامی رقابت‌ها پشت‌سر گذاشته است. اگر فان‌خال امشب نبازد، با رکورد زاگالو (برزیل) در 11بازی پیاپی بدون شکست در جام‌جهانی برابری می‌کند. آنگاه تنها یک بازی از صاحب بهترین رکورد یعنی اسکولاری (برزیل) فاصله خواهد داشت.

04
هلندی‌ها غیر از دوره قبلی که اصلا به جام‌جهانی راه نیافته بودند، در 4دوره از 5دوره آخر حضورشان در این مسابقات نه‌تنها به یک‌هشتم رسیده‌اند بلکه با پیروزی در این مرحله به دور یک‌چهارم پایانی هم راه یافته‌اند. فقط سال2006 نتوانستند از این مرحله به‌سلامت عبور کنند و در سد پرتغال یک بر صفر متوقف شدند. در مجموع هلند فقط 2بار در مرحله یک‌هشتم شکست خورده؛ 2006 و 1990.

03
کودی گاکپو، بازیکن مورد علاقه منچستریونایتد که هم‌اکنون در آیندهوون بازی می‌کند، در کنار موراتا تنها بازیکنی است که در هر 3بازی مرحله گروهی این دوره موفق به گلزنی شده. فقط ۳بازیکن هلند موفق شده‌اند در ۳دیدار پیاپی جام‌های جهانی گل بزنند؛ یوهان نیسکنس (۱۹۷۴)، دنیس برگکمپ (۱۹۹۴)، وسلی اسنایدر (۲۰۱۰). 3ضربه نخست داخل چارچوب گاکپو در هر دیدار جام‌جهانی به گل تبدیل شده؛ گل با ضربه سر به سنگال، گل با پای چپ به اکوادور و گل با پای راست به قطر.

غایبان
فریمپونگ، مدافع راست هلند مصدوم است. دلیخت و آکه اگر در این بازی کارت بگیرند، دیدار مرحله بعدی را از دست می‌دهند. در اردوی آمریکا هم اوضاع عادی است. پولیسیچ که پس از گلزنی به ایران راهی بیمارستان شده بود، پیغام داده و گفته برای بازی شنبه آماده است. جاش سارجنت اما همچنان مصدوم است و درد دارد. مک‌کنی هم هنوز مشخص نیست می‌تواند بازی کند یا نه.

پیروزی بر ایران نخستین برد آمریکا در 6بازی آخر در همه رقابت‌ها بود. این تیم فقط 3بار به مرحله یک‌هشتم صعود کرده که سال‌های 2010 و 2014 حذف شد و سال2002 تا یک‌چهارم هم پیش رفت.

  آرژانتین - استرالیا
مکزیکی‌ها که به‌خاطر خوردن پای مسی در رختکن به پرچم کشورشان از این بازیکن عصبانی‌اند، باز هم او را متهم کرده‌اند که در بازی با لهستان کم‌کاری کرده تا مکزیک حذف شود. او حتی یک پنالتی هم از دست داد. برای آرژانتین پیروزی با هرنتیجه‌ای منجر به صدرنشینی و فرار از رویارویی با فرانسه در مرحله بعدی می‌شد اما زدن گل‌های بیشتر به لهستان می‌توانست مکزیک را به‌جای این تیم اروپایی راهی مرحله بعدی کند. به هر حال آرژانتین به همراه لهستان صعود کرد و باید در مرحله حذفی بازی کنند. آرژانتین در این مرحله باید با استرالیا روبه‌رو شود. این بازی نخستین دیدار 2تیم در جام‌جهانی است اما آنها در رقابت‌های دیگر با هم روبه‌رو شده‌اند. تنها برد استرالیا در 7بازی (یک تساوی و 5باخت) به سال 1988 و دویستمین سالگرد تاسیس این کشور برمی‌گردد. گراهام آرنولد در آن بازی در ترکیب استرالیا بازی می‌کرد.

25
استرالیا که جام را با شکست 4 بر یک از فرانسه آغاز کرده بود، نزدیک بود به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شود و برای اول‌شدن تنها یک گل کم آورد. گراهام آرنولد 25سال پیش به‌عنوان بازیکن استرالیا در مرحله مقدماتی مقابل ایران تن به تساوی داد و به جام‌جهانی1998 صعود نکرد. درست یک روز بعد از سالگرد همان بازی تاریخی درحالی‌که سرمربی این تیم بود، به یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی قطر صعود کرد.

02
این دومین باری است که کانگوروها به مرحله حذفی راه می‌یابند. عملکرد استرالیا در مراحل گروهی ادوار جام‌جهانی؛ ۱۹۷۴ یک امتیاز گرفت، 2006 با 4امتیاز صعود کرد، 2010 با 4امتیاز در مرحله گروهی حذف شد. آنها 2014 بدون امتیاز و 2018 با یک امتیاز به مرحله حذفی نرسید. این تیم 2022 با 6امتیاز به‌عنوان تیم دوم صعود کرد.

22
مسی بالاتر از مارادونا با 22بازی در جام‌جهانی رکورددار آرژانتین است. او امشب به بازی شماره23 می‌رسد و اگر تا فینال یا نیمه‌نهایی برود با رکورد لوتار ماتئوس برابر می‌شود. او ابتدا باید از رکورد 23بازی مالدینی و 24بازی میروسلاو کلوزه عبور کند.

08
ستاره آرژانتینی با 168بازی ملی از مارادونا پیشی گرفته و رکوردهای دیگری هم ثبت کرده است و می‌خواهد به رکورد 10گل باتیستوتا برسد. بیشترین گل در جام‌جهانی؛ مسی 8 و باتیستوتا 10. بیشترین پاس‌گل در جام‌جهانی؛ مسی 6 و مارادونا 8. مسن‌ترین گلزن؛ مسی 35سال و 159روز ‌‌و پالرمو 36سال و 227روز.

03
در بازی سوم آرژانتین در جام‌های جهانی هیچ بازیکنی نباید پشت ضربه پنالتی بایستد چون توپ گل نمی‌شود. جام‌جهانی‌۱۹۷۸: ماریو کمپس در دیدار سوم آرژانتین پنالتی خود را از دست داد و قهرمان شدند، جام‌جهانی۱۹۸۶: دیه‌گو مارادونا در سومین دیدار آرژانتین پنالتی خود را از دست داد و قهرمان شدند و حالا مسی در سومین بازی آرژانتین پنالتی خراب کرده، قهرمان می‌شوند؟

05
لیونل مسی با ۳۵سال و ۱۵۹روز سن بدل به مسن‌ترین بازیکن جام‌جهانی (از ۱۹۶۶ و جمع‌آوری اطلاعات داده‌ای) شد که در یک بازی حداقل ۵موقعیت گل برای هم‌تیمی‌هایش ایجاد می‌کند و حداقل ۵دریبل موفق را به ثبت می‌رساند. پیش از این دیگو مارادونا (پس از بازی مقابل نیجریه در جام‌جهانی۱۹۹۴) رکورددار به‌حساب می‌آمد.

02
از سال1986که جام‌جهانی با فرمت جدید برگزار شد و مرحله یک‌هشتم داشت، آرژانتین فقط یک‌بار آن هم در دوره قبلی مقابل فرانسه شکست خورد و در مواقع دیگر به یک‌چهارم صعود کرد. تا به‌حال پس از مرحله گروهی آرژانتین 2بار پیاپی حذف نشده. آنها سال‌های 1958 و 1962 در دور دوم گروهی از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

مسی، پنالتی‌خراب‌کن‌ترین بازیکن تاریخ است. او در کل دوران فوتبال حرفه‌ای‌اش ۱۳۷بار پشت ضربه پنالتی ایستاده که 106بار توپ را گل کرده و 31پنالتی از دست داده.

آخرین باری که مراکش به‌عنوان صدرنشین به یک‌هشتم رفت، به سال1986 برمی‌گردد که آرژانتین قهرمان جام‌جهانی شد.

لیونل مسی بدل به نخستین بازیکن جام‌های جهانی شد که 2پنالتی‌اش توسط سنگربانان حریف مهار شده است.

استرالیا تاکنون حریفی از آمریکای جنوبی را در جام‌جهانی شکست نداده و در 4بازی قبلی یک تساوی و 3شکست مقابل آنها داشته.

 

نظر شما