شناسهٔ خبر: 57447053 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه هنری | لینک خبر

در سومین کنگره فخر ایران، شاعران از شهيد هسته‌اي سرودند؛ شهيد فخري‌زاده دانشمند چند بعدي بود

صاحب‌خبر -

در آستانه دومین سالگرد شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور، شهید دکتر محسن فخری زاده و به پاس تلاش‌های علمی این شخصیت بی بدیل، سومین کنگره ادبی فخر ایران با حضور شاعران نام آشنای کشور و خانواده آن شهید بزرگوار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي حوزه هنري، در این رويدادکه به همت معاونت تبلیغات و پشتیبانی و روابط عمومی  وزارت دفاع و حوزه هنری روز چهارشنبه ۹ آذر در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد آقایان علیرضا قزوه، مرتضی عبداللهی، محمدرضا طهماسبی، سورنا چوکار و حامدفخری زاده(فرزند شهید فخری زاده) سروده‌هایشان را در رثای شهید محسن فخری‌زاده ارايه کردند.

حجت الاسلام علی شیرازی، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، سردار رضا طلایی، معاون توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت دفاع، حجت الاسلام محمدباقر  ابراهیمی، معاون تبلیغات و روابط  وزارت دفاع از ديگر حاضران در اين رويداد بودند كه در حضور آنها از کتاب یادگار ماندگار، شامل اشعار برگزیده شاعران جوان کشور در محفل شعر اربعین که به همت این شهید وارسته پایه‌گذاری شده بود، رونمایی شد.

حجت الاسلام علی  شیرازی با اشاره به اینکه این محفل به پاس تلاش‌های شهید فخری زاده شکل گرفته است، به روایتی از امیر المومنین اشاره کرد و گفت: همانطور كه اميرالمونين (ع) مي‌فرمايند،  دانشمند کسی است که اعمالش بر سخنانش گواهی دهد و علم و عمل را همراه هم آمیخته است. وی ادامه داد:  ایران زادگاه تمدن نوین اسلامی است.  زمانی که اروپا و آمریکا از علم تهی بود، ایران چنین تمدنی داشت و به اذعان خودشان آنها علم را از ایرانیان دریافت کردند. دانشمندان ما چون بوعلی سینا، خواجه نصیر، فارابی و … در بیشتر رشته‌ها تبحر داشتند و صاحب حرف نو بودند. ‌اروپاییان از اوایل قرن هفتم، فرهنگ غرب را بر کشورهای اسلامی تحميل کردند كه تا قرن چهاردهم ادامه داشت. امام راحل اما ورق را برگرداند تا ایران ملجأ علمی جهان شود.

حجت الاسلام شیرازی ادامه داد: در این سال‌ها ایران یک‌بار دیگر  از لحاظ علمی درخشید و دشمن که  می ترسید ایران از لحاط علمی کشوری شود که حرف اول را در علم بزند، دست به ترور  دانشمندان ما زد. شهیدفخری زاده علاوه بر فیزیک، در فلسفه، تفسیر و شعر  رشد کرد و یک دانشمند چند بعدی بود و به همین دلیل سوژه ترور شد . به فرموده رهبر معظم انقلاب، شهید فخری زاده دانشمند علمی کم نظیر بود.

 

مهدي فخري‌زاده : خدمت خالصانه تاثيرات اجتماعي ايجاد مي‌كند

مهدی فخری زاده، فرزند شهيد بزرگوار محسن فخري‌زاده كه در اين مراسم حضور داشت، در حاشیه سومین کنگره ادبی فخر ایران در گفت‌وگو با روابط عمومي حوزه هنري گفت: شهید فخری‌زاده نشان داد كه می‌توان با خدمت خالصانه تاثیرات اجتماعی ایجاد کرد.

وي ادامه داد: این مراسم برای فردی است که مسیری را آغاز کرده که در زمان حیاتش هیچ کس از آن آگاه نیست. او با رفتنش شور و هیجانی را به پا می کند که یک هفته بعد از شهادتش، تعداد زیادی از هنرمندان و شعرا و ادیبان کشور تحت تاثیر کارش قرار می‌گیرند و در مورد فردی که تا امروز نمی‌شناختند، چنان اشعاری را می‌سرایند که گویا شناخت چندین و چند ساله پشتش است.

فرزند شهيد فخري‌زاده گفت: این شور و هیجان ایجاد شده در میان شعرا و هنرمندان، از ابعاد مختلف قابل بررسی است و شاید یکی از ابعادش این باشد که ما بدانیم حرکتی که توسط یک فرد خالصانه باشد وهیچ منیتی و توقع معروفیت، مشهوریت، محبوبیت و نگاه مادی و دنیایی در آن نباشد و صرفا برای رشد و اعتلای یک کشور انجام شود، تاثیرش این خواهد بود که بعد از رخت بستن از دنیا، تازه تاثیرگذاری اجتماعی آن جریان شروع می‌شود. وي تاکید کرد: آنچه باید به آن توجه کنیم این است که می‌توان با خدمت خالصانه به میهن و مردم، آن هم در جایی که شاید هیچ کس نه توقعش را دارد و نه شناختی از آن وجود دارد، در لایه های خیلی نهفته و پنهانی، تاثیرگذاری عمیق در زندگی و فرهنگ افراد ایجاد کرد و قله‌هایی را فتح کرد که در حوزه علم و دانش اصلا قابل تصور نیست و حاصل آن رشد جامعه باشد.

مهدي فخري‌زاده در ادامه و در پاسخ به اين سئوال كه چه اقداماتی می‌توان در راستای ادای دین به شهید فخری زاده انجام داد، تصریح کرد: من معتقد به ادای دین نیستم. ملت هیچ دینی به گردن افرادی که خدمتگزاری می‌کنند و برای رشد کشور و مردم تلاش می‌کنند، ندارند؛ بلکه این دینی بوده که آن شهید نسبت به کشور خود ادا کرده است.

وي گفت: آنچه من قائل هستم این است که با پرداختن به این مسائل  و تبیین مسیرها، بتوانیم راه را روشن کنیم تا افراد دیگر از جمله مسئولان ما و صاحبان تفکر، این مسیر را برای ادای دین به مردم بهتر بشناسند و نکته دیگر اینکه وقتی این مسیر توسط بزرگ مردان آغاز و رمزگشایی می‌شود، ما بتوانیم آن را به قشر جوان و افرادی که در زمان کنونی و آینده جامعه تاثیرگذار هستند، منتقل کنیم تا این راه برای رشد و اعتلای کشور بماند.

 

حامد فخري‌زاده: شعر دوستي شهيد، جريان ادبي را به سمت او كشانده است

حامد فخري‌زاده فرزند ديگر شهيد فخري‌زاده كه در اين مراسم حضور داشت نيز گفت: شعردوستی شهید فخری‌زاده جریان ادبی را سمت خود کشانده است.

وي ادامه داد:‌ شور و اشتیاقی که میان شاعران بوجود آمده، ریشه در شعر دوستی و حس شاعرانه و علاقه عجیب شهید به ادبیات و موسیقی دارد. از ثانیه‌های بعد از شهادت او، بسیاری از شاعران مطرح اشعارشان را برایم ارسال می‌کردند و این شور و اشتیاق نشان مي‌دهد كه شهيد فخري‌زاده با تمام گمنامی‌اش، جریان ادبی را سمت خود کشانده است.

فرزند شهيد فخري‌زاده اظهار کرد: امسال و در دومین سالگرد شهادت پدرم با شعرهای تازه‌ای روبه‌رو هستیم که مصداق بارز بیانات رهبری است که فرمودند: «زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.» اینکه جریان ادبی کشور توانسته تا امروز نقش خود را در شناساندن عارف حکیم به مردم به درستی ایفا کند، امری بسیار تاثیرگذار است.

وی درباره گمنامی شهید فخری زاده بیان کرد: علاقه شهید به گمنامی  باعث ‌شد تا در هیچ پروژه‌ای نام وی در افتتاحیه‌ها مطرح نشود؛ پروژه‌های هسته‌ای و دفاعی، بخش کوچکی از فعالیت‌های وی بود و من نیز در همه جا اعلام کرده‌ام که ترور شهید فخری‌زاده به هیچ عنوان بخاطر کارهای هسته‌ای وی نبود، بلکه شهادت وی بخاطر برنامه‌های بزرگی بود که در عرصه علم انجام داد. تحول و جریانات علمی که شهید فخری زاده در راستای فلسفه اسلامی و تمدن ایرانی ایجاد می‌کرد، اگر به وقوع می‌پیوست علم نوینی به دنیا عرضه می‌شد که بیداری اسلامی به دنبال داشت.

انتهاي پيام/

نظر شما