شناسهٔ خبر: 57445169 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اعتراضات در چین و سردرگمی دولت پکن

چین مهمترین سیگنال خود را تاکنون داده است مبنی بر اینکه این کشور ممکن است به دنبال تعدیل سیاست سختگیرانه خود در برابر کووید صفر باشد که زندگی روزمره را متحول کرده، اقتصاد آن را متحول کرده و - در روزهای اخیر - موجی از اعتراضات را در سراسر کشور برانگیخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان رسانه دولتی شین هوا گزارش داد، بلندپایه ترین مقام چینی که مسئول پاسخ  به کووید است، به مقامات بهداشتی روز چهارشنبه گفت که این کشور با "مرحله و ماموریت جدیدی" در کنترل همه گیر مواجه است - که احتمالاً نشان دهنده تعدیل استراتژی "صفر کووید" پکن است که جرقه از اعتراضات سراسری را  چند روزی  برانگیخته است.

به گزارش شینهوا، سان چونلان، معاون نخست وزیر چین، چهارشنبه گفت: با کاهش شیوع سویه اومیکرون، افزایش نرخ واکسیناسیون و انباشته شدن تجربه کنترل و پیشگیری از شیوع، مهار بیماری همه گیر چین با مرحله و ماموریت جدیدی روبرو است.

همانطور که شین هوا گزارش داد، اظهارات او بدون اشاره به " کووید صفر " یک روز پس از آن بیان شد که کمیسیون ملی بهداشت چین (NHC) اعلام کرد اصلاح اقدامات فعلی همه گیر در حال انجام است و دولت های محلی باید "به خواسته های منطقی پاسخ دهند و توده ها  راحل و فصل کنند. »

در جلسه ای با NHC در روز چهارشنبه، سان همچنین اظهار داشت که باید یک "رویکرد انسان محور" اتخاذ شود و چین باید اقدامات "تشخیص، آزمایش، درمان و قرنطینه" خود را افزایش دهد و به افزایش نرخ واکسیناسیون - به ویژه در میان افراد مسن ادامه دهد. - و منابع دارویی و پزشکی را تقویت کنید.

این لفاظی‌های ملایم‌تر زمانی بیان می‌شود که مقامات گوانگژو بعد از اینکه عصر سه‌شنبه شاهد درگیری معترضان با پلیس در این کلانشهر جنوبی بود، به کاهش اقدامات مهار کووید-19 اشاره کردند.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز چهارشنبه، ژانگ یی، سخنگوی کمیسیون بهداشت گوانگژو، گفت که شهر تعیین سطوح خطر و اقدامات مهار بیماری همه گیر را - به میزان متفاوت - در تمام یازده منطقه خود تنظیم کرده است.

قرنطینه در چهار منطقه - یعنی لیوان، بایون، تیانهه و هایژو - برداشته شده است، در حالی که قرنطینه در مناطقی که به عنوان پرخطر تعیین شده‌اند همچنان ادامه دارد.

ژانگ گفت که گوانگژو ارسال تمام تماس‌های نزدیک بیماران کووید-19 به مراکز قرنطینه مرکزی را متوقف می‌کند و به برخی از آنها اجازه می‌دهد در صورت رعایت شرایط، در خانه منزوی شوند.

این شهر همچنین دیگر آزمایش کووید-19 را در سطح منطقه راه اندازی نخواهد کرد. ژانگ افزود: «تمام مناطق باید آزمایش را به روش علمی انجام دهند.

چین به سرعت برای سرکوب تظاهراتی که در سراسر کشور علیه سیاست دولت در برابر کووید صفر طی چند روز گذشته به راه افتاده بود، با استقرار نیروهای پلیس در سایت‌های کلیدی اعتراض و تشدید سانسور آنلاین اقدام کرده است.

این اعتراضات به دلیل آتش‌سوزی مرگبار پنجشنبه گذشته در ارومچی، پایتخت منطقه غربی سین‌کیانگ آغاز شد. این آتش سوزی حداقل 10 نفر را در یک ساختمان آپارتمانی کشته و 9 نفر را مجروح کرد - پس از اینکه فیلم هایی از این حادثه به نظر می رسید که نشان می دهد اقدامات قرنطینه مانع رسیدن آتش نشانان به قربانیان شده است، خشم عمومی را به دنبال داشت.

اعتراض عمومی در چین بسیار نادر است، جایی که حزب کمونیست کنترل خود را بر تمام جنبه های زندگی سخت تر کرده است، سرکوب گسترده مخالفان را آغاز کرده، بسیاری از جامعه مدنی را از بین برده و یک دولت نظارتی با فناوری پیشرفته ایجاد کرده است.

طبق گزارش سلینا وانگ از سى ان ان ، کارگران به رفتار ناعادلانه، شرایط زندگی کثیف و قوانین آشفته کووید اعتراض دارند.

بیانیه‌های سطح بالا - در کنار تعدیل‌های جزئی قوانین و کاهش برخی اقدامات قرنطینه در شهرهای بزرگ چین در روزهای اخیر - نشان می‌دهد که چین به شدت به سیاست خود نگاه می‌کند، سیاستی که در تلاش برای مقابله با کروناویروس بسیار قابل انتقال، به طور فزاینده‌ای مخل تبدیل شده است.

اما تغییر لحن با هیچ نقشه راهی برای رسیدن به یک هدف نهایی یا اشاره به گذار از سیاست کووید صفر همراه نشده است و مشخص نیست که چگونه بر واقعیت‌های موجود در زمین تأثیر می‌گذارد یا ناامیدی عمومی را کاهش می‌دهد.

هزاران ساختمان و مجتع های مسکونی در 32 شهر چین به دلیل طبقه بندی آنها به عنوان "پرخطر" از روز پنجشنبه تحت محدودیت های قرنطینه باقی مانده اند.

مقامات محلی ممکن است از ترس انتقام از سوی دولت مرکزی که مدت‌ها به موضع خود در برابر کووید صفر افتخار می‌کند، اجازه ندهند پرونده‌ها افزایش یابد. در همین حال، کارشناسان می گویند، کشور همچنان در زمینه های کلیدی آمادگی برای شیوع گسترده عقب مانده است.

شایان ذکر است پس از ادامه اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف چین، شهرهای گوانگژو و چونگ کینگ کاهش محدودیت‌های مربوط به جلوگیری از شیوع کووید۱۹ را اعلام کردند.

این اعلام عمومی پس از آن صورت می‌گیرد که تظاهرکنندگان در جنوب گوانگژو با نیروهای پلیس درگیر شدند. این تظاهرات که در پایان هفته قبل در شانگهای، پکن و دیگر شهرهای چین هم گسترش یافت به نمایشی از نافرمانی عمومی تبدیل شده است. اتفاقاتی که از زمان روی کار آمدن شی جین پینگ، رئیس جمهوری جدید این کشور در سال ۲۰۱۲ بی‌سابقه بوده است.

بر اساس اعلام مقام‌های شهری در چونگ کینگ، افراد مبتلا به کووید ۱۹ اجازه دارند در خانه قرنطینه شوند. گوانگژو در نزدیکی هنگ کنگ نیز کاهش محدودیت‌ها را اعلام کرده است.

این در حالیست که پیش از این، اقدامات سخت‌گیرانه دولت که در راستای سیاست «کووید صفر» تعریف و اجرا شده موجبات نارضایتی و خستگی بسیاری از مردم این کشور را به همراه داشته است.

برخی از معترضان و کارشناسان مسائل چین بر این باورند که مرگ روز چهارشنبه جیانگ زمین، رئیس‌جمهور پیشین، که در سال ۱۹۸۹ و پس از سرکوب میدان تیان‌آنمن قدرت را در این کشور در دست گرفت به شدت‌گیری جریان اعتراضی مردم چین تبدیل شود.

مقام‌های شهر گوانگژو بدون این که اشاره‌ای به افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها در این شهر کنند، سیاست‌های جدید در خصوص لغو قرنطینه و کاهش محدودیت‌های کرونایی را اجرایی کردند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که در ویدیوهایی که از تظاهرات‌ها و درگیری‌ها میان مردم و نیروهای پلیس منتشر شده، در آنها مردم معترض به سمت پلیس اشیایی را پرتاب می‌کنند. همچنین در ویدیو دیگری نیروهای امنیتی یک کپسول گاز اشک آور را در میان جمعیت شلیک می‌کنند.

نهادهای حقوق بشری که وضعیت چین را رصد می‌کنند تخمین می‌زنند که دست‌کم ۲۷ تظاهرات از روز شنبه تا دوشنبه در سراسر چین برگزار شده است.

علاوه بر کاهش محدودیت ها در گوانگژو و چونگ کینگ، مقامات ژنگژو، که کارخانه‌های بزرگی مانند تولید محصولات اپل در آنجاست اعلام کرده‌اند که کسب و کارها، سوپرمارکت‌ها، سالن‌های ورزشی و رستوران‌ها می‌توانند دوباره به صورت منظم فعالیت خود را از سر بگیرند.

پیش از این مقام‌های بهداشتی چین گفته بودند که دولت به «نگرانی‌های فوری» مطرح شده توسط مردم پاسخ خواهند داد و قوانین کنترل کننده کووید۱۹ با انعطاف‌پذیری بیشتری و مطابق با شرایط هر منطقه اجرایی خواهد شد.

در حالی که به نظر می‌رسد کاهش برخی اقدامات تلاشی برای جلب رضایت مردم باشد، مقامات نیز شروع به جستجوی کسانی کرده‌اند که در اعتراضات شرکت داشته‌اند.

یکی از ساکنان پکن که نخواست نامش فاش شود، روز چهارشنبه به رویترز گفت: «پلیس جلوی در خانه من آمد تا در مورد همه چیز از من بپرسد و از من بخواهد یک پرونده کتبی را تکمیل کنم.»

یکی دیگر از اهالی گفت که برخی از دوستانی که فیلم‌های اعتراضی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده بودند به ایستگاه پلیس برده شدند و از آنها خواسته شد تا تعهدی را امضا کنند که دیگر این کار را انجام نخواهند داد. گزارش‌های دیگری در خصوص افرادی از این دست که تجربیات مشابهی داشته‌اند نیز به دست رویترز رسیده است.

مشخص نیست که مقامات چگونه این افراد را شناسایی کرده‌اند و همچنین مشخص نیست که مقامات با چند نفر از این افراد تماس گرفتند.

در بیشتر جنبش‌های اعتراضی عنصری تبدیل به نماد و نشانه می‌شود. در چین این نماد یک برگ کاغذ سفید ساده است.

روز یکشنبه با غروب آفتاب در شانگهای گروهی از مردم که به یادبود قربانیان آتش‌سوزی مرگبار شهر اورومچی جمع شده بودند کاغذ‌های سفیدی در دست داشتند. این آتش‌سوزی جرقهٔ شروع اعتراضات در چین بوده است.

همچنین در پکن هم تظاهر‌کنندگان با ورق‌های کاغذ سفید در تظاهرات دانشگاه چینهوا از دانشگاه‌های برتر چین، حضور پیدا کردند. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در همین دانشگاه تحصیل کرده است.

در ویدئوی قابل‌توجه دیگری زن جوانی را در حال راهپیمایی در یکی از خیابان‌های ووژن، شهری در استان شرقی چه‌چیانگ می‌بینیم در حالی که زنجیری دور مچ دست‌هایش دارد و با نوار‌چسب دهان خود را بسته است و یک برگ کاغذ سفید در دست دارد.

این روش ریشه در تظاهرات سال ۲۰۲۰ هنگ‌کنگ دارد زمانی که مردم این کشور برای اعتراض قوانین امنیتی دولتی ظالمانه تظاهرات کردند.

پس از آنکه دولت در اعتراضات عمومی سال ۲۰۱۹ که باعث توقف امور عادی شهر و سرکوب گستردهٔ معترضان شد، استفاده از هرگونه شعار مربوط به جنبش را ممنوع اعلام کرد، فعالان جنبش از کاغذ‌های سفید استفاده کردند.

برخی استدلال می‌کنند که این روش نمادین فقط اعتراض به خفه کردن مخالفت‌ها و اعتراضات نیست بلکه چالشی پیش روی مقامات دولتی است «آیا می‌خواهید مرا برای در دست داشتن کاغذی که هیچ‌چیز بر آن نوشته نشده است دستگیر کنید؟»

زنی که در تظاهرات شانگهای شرکت داشت به بی‌بی‌سی گفت: «معلوم است که چیزی روی کاغذ نوشته نشده است اما همهٔ ما خوب می‌دانیم چه چیزی باید روی این کاغذ‌‌های نوشته شده باشد».

جانی، معترض ۲۶ ساله در پکن به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «کاغذ سفید نماد و نشانهٔ تمام گفتنی‌هایی است که نمی‌توان گفت.»

کری آلن، تحلیلگر بی‌بی‌سی در چین مشاهده کرده است که مسئولان سانسور در چین فشار شدید بر شبکه‌های اجتماعی این کشور اعمال می‌کنند. ‌

او می‌گوید: «حدود ده‌ها میلیون مطلب از شبکه‌های جستجوی اینترنتی حذف شده است. در جستجوی «کاغذ سفید» و «ورق کاغذ خالی» هم فقط مطالب محدود و اندکی به دست می‌آید.

سانسور شبکه‌های اجتماعی باعث خشم کاربران اینترنت شده است، یکی از کاربران نوشته است: «اگر از یک ورق کاغذ سفید اینقدر می‌ترسید بدانید که ضعیف و پوشالی هستید».

هم‌چنین شرکت نوشت‌افزار ام‌اند‌جی در شانگهای مجبور به انکار شایعات دربارهٔ جمع کردن بسته‌های کاغذ A4 از قفسه‌های فروشگاه به دلایل امنیتی شد.

مسئولان این شرکت می‌گویند تولید و پخش محصول به روال معمول ادامه دارد و ما پلیس را از سند جعلی که در اینترنت منتشر شده و باعث شروع این شایعه بوده است، مطلع کرده‌ایم.

اما کاغذ سفید به نمادی برای سو‌ء‌استفادهٔ افرادی که هنوز به دولت مرکزی وفادارند و از موج تظاهرات در کشور خشمگین هستند هم شده است.

استفاده از معادلات فریدمان نوعی بازی زبانی با نام این دانشمند Friedmann و “انسان آزاد” یا “Free man“ بوده است. کاغذ سفید گسترده‌ترین نماد در تظاهرات چین بوده در ادامه مجموعه‌ای از نماد‌های اعتراضات نوین که پیش از این به کار رفته بوده است مانند چتر (هنگ‌کنگ)، اردک‌های پلاستیکی (تایلند) و گل (بلاروس).

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما