شناسهٔ خبر: 57444201 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ۲۸ آذر برگزار می‌شود

ایرنا

نشست دوره ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام قرار است ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) برگزار شود.

صاحب‌خبر -

 "روچیرا کامبوج" سفیر و نماینده دائم هند در سازمان ملل که از اول دسامبر به وقت محلی، کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را در آخرین ماه حضور در این شورا، برعهده گرفته است، این مطلب را در نشست خبری خود با خبرنگاران بیان کرد.

به گزارش ایرنا، مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند.

نشست دوره ای و عادی شورای امنیت در ۲۸ آذر ماه ، برای بررسی چهاردهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام برگزار خواهد شد.

نشست دوره ای قبلی ۹ تیرماه امسال برگزار شده بود که دبیر کل سازمان ملل متحد پیش از برگزاری این نشست، گزارش خود را از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ارائه داد.

گوترش در سیزدهمین گزارش خود بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرده بود.

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که تا پیش از وقوع حوادث داخلی ایران، به دلیل انتخابات میاندوره ای کنگره قادر به تصمیم گیری سیاسی درباره مذاکرات وین نبود، همزمان با شروع ناآرامی ها با دخالت در امور داخلی ایران، به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران اعلام کرد که بر این حوادث متمرکز شده است.

آمریکا همزمان با اعلام تمرکزش بر ناآرامی ها و حمایت از برهم زنندگان نظم و امنیت ایران، رویکرد دوگانه و سیاست فشار حداکثری خود را با ادعای حمایت از ملت ایران و دفاع از حقوق بشر در پیش گرفت ر حالیکه جو بایدن در دو سال ریاست جمهوری خود، هیچ اقدامی برای کاهش تحریم ها علیه ملت ایران انجام نداده است.

در آخرین تحولات در این زمینه، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایالات متحده با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی، در تداوم سیاست فشارحداکثری، قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد و با فشار سیاسی تصویب کردند که در آن بر اساس اطلاعات ساختگی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران، خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی شده است.

ادعای کشف ذرات اتمی سه سال پیش از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوری اسلامی ایران که بارها ادعاهای مطرح شده را رد و تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست با افزایش توان هسته‌ای خود به قطعنامه شورای حکام پاسخ داد.

بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، ایران تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد را برای نخستین بار در تاسیسات هسته‌ای فردو افزایش داد و روند تعویض سانتریفیوژهای نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR را در نطنز آغاز کرد.

سه کشور اروپایی عضو برجام که با اهمال و بی‌عملی خود توافق هسته‌ای را به پوسته‌ای خالی تبدیل کرده‌اند، با صدور بیانیه‌ای مشترک واکنش ایران را «غیرقابل قبول» دانسته و ادعا کردند که اقدامات صورت گرفته فراتر از محدودیت‌های برجام است و آن را تهی‌تر می‌کند. ادعایی که با واکنش سفیر روسیه مواجه شد و وی با انتشار توئیتی تصریح کرد که وضع کنونی ناشی از بی‌مسئولیتی طرف‌های غربی در اجرای تعهدات برجامی است.

برچسب‌ها:

نظر شما