شناسهٔ خبر: 57444049 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هشدار مدیرکل محیط زیست استان سمنان درباره معضل کیسه‌های پلاستیکی

کیسه‌های پلاستیکی امروز یکی از معضلات زیست محیطی در ایران و سایر کشورها است و مردم دغدغه مشکلات ناشی از آن را دارند و باید این مهم به گوش مسئولان برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، برای تولید حدود 5 کیلوگرم پلاستیک 100 لیتر آب مصرف می‌شود، این میزان مساوی با آب مورد نیاز 50 نفر در یک روز است.

بر اساس آنچه کارشناسان امر اعلام کرده‌اند، مصرف پلاستیک در ایران سالانه حدود نیم میلیون تن است و بیشتر این پلاستیک‌ها بادوام هستند و صدها سال طول می‌کشد تا به خودی خود تجزیه شوند و دیگر اثری از آن‌ها باقی نماند.

بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در خصوص معضل زیست‌محیطی کیسه‌های پلاستیکی و راهکارهای جایگزینی آن با کیسه‌های پارچه‌ای عنوان کرد: معضل پلاستیک معضل کل جهان است و این موضوع تنها معضل کشور ما نیست.

وی عنوان کرد: روی آوردن جهان به سمت استفاده از پلاستیک از نیم‌قرن پیش آغاز و در جامعه به‌گونه‌ای تزریق شد و حالا بعد از گذشت نیم‌قرن این موضوع به‌عنوان یک معضل جهانی تبدیل شده است، چرا که مدت زمان زیادی که برای تجزیه‌پذیری و بازگشت به طبیعت نیاز است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به درگیر شدن جهان با معضل زیست‌محیطی کیسه‌های پلاستیکی گفت: در اروپا سوم جولای میلادی برابر با 12 تیرماه به نام روز بدون پلاستیک نام‌گذاری شده است و این به معنای اهمیت این موضوع است.

ظاهری با اشاره به اینکه در برخی مقالات علمی تجزیه‌پذیری کیسه‌های پلاستیکی را 700 سال و در برخی دیگر بیش از سه هزار سال اعلام کرده‌اند، گفت: پلاستیک در مقابل تجزیه‌پذیری بسیار مقاوم است و از این حیث بسیار آسیب‌زا و آلایندگی بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به دوریخت‌های بی‌ضابطه و نازیبای پلاستیک در دامان طبیعت، گفت: این موضوعی بسیار رنج‌آور و مضر به حال سلامت طبیعت و هر موجود زنده از گیاهان و حیات‌وحش و انسان‌ها است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به ایجاد آلودگی‌ها و مسمومیت‌های ناشی از استفاده از کیسه‌های پلاستیکی که به‌ تدریج صورت می‌گیرد و به‌ یک‌ باره خود را نشان می‌دهد، عنوان کرد: تولید پلاستیک از این‌ جهت که تولید آن با نرخ پایین و سود فراوان انجام می‌شود، بسیار زیاد است و این موضوعی است که مسئولان امر باید به آن بپردازند.

ظاهری تصریح کرد: هیئت‌ وزیران آیین‌نامه اجرایی برای کاهش مصرف پلاستیک مهرماه امسال مصوب کرده است و بر اساس آن وظایف دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله وزارت صمت، جهاد کشاورزی، مراکز علمی و دانشگاهی و آموزش‌ و پرورش را مشخص کرده است، از جمله این که وزارت صمت باید منع تولید پلاستیک‌های کمتر از 25 میکرون را ایجاد کند و فوری باید برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوعیت عرضه پلاستیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را عملیاتی کند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل و شیوه‌های اجرایی این آیین‌نامه هنوز ابلاغ نشده است، گفت: البته باید گفت مردم نیز در این خصوص دغدغه‌مند شده‌اند و همین دغدغه مردمی به گوش مسئولان رسیده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان تأکید کرد: یکی از دستگاه‌های مسئول در خصوص آگاهی بخشی به مردم برای بیان مضرات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی صدا و سیما و رسانه است و باید مضرات هر گونه ظروف پلاستیکی در جامعه بیان و به گوش مردم رسانده شود.

انتهای پیام/361/

نظر شما