شناسهٔ خبر: 57443266 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

قاتلان شهید مظلوم کرجی پای میز محاکمه رفتند

دادگاه 15 متهم به «افساد فی‌الارض»

صاحب‌خبر -
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده 15 نفر از عوامل دخیل در به شهادت رساندن سید روح‌الله عجمیان صبح دیروز برگزار شد. این شهید بسیجی در جریان اغتشاشات پنجشنبه سیاه کرج (۱۲ آبان‌ماه) پس از ضرب و جرح با چاقو از سوی جمعی از آشوبگران، به شهادت رسید. شناسایی و دستگیری کلیه عوامل دخیل در شهادت این نیروی حافظ امنیت از سوی سربازان گمنام امام زمان(عج)، کمتر از 48 ساعت پس از ساعت جنایت رقم خورد و سپس این افراد تحویل مراجع قضایی شدند.
اسامی متهمان
محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، آرین فرزام‌نیا، امین‌مهدی شکراللهی، رضا آریا، مهدی محمدی، شایان چارانی، محمد‌امین اخلاقی، حمید قره‌حسنلو، امیر‌مهدی جعفری، رضا شاکر‌ زواردهی، فرزانه قره‌حسنلو، جواد زرگران، بهراد علی کناری و علی معظمی‌گودرزی 15 متهم این دادگاه بودند که اسامی‌شان از سوی نماینده دادستان قرائت شد. «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم متعدد علیه امنیت کشور، حمله به مأموران نیروی مقاومت بسیج و فراجا، جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت شد» از جمله اتهامات مطرح شده در کیفرخواست متهمان است.
تقاضای اشد مجازات
در این جلسه که به ریاست قاضی آصف‌الحسینی و با حضور مستشاران دادگاه، وکلای متهمان، متهمان و همچنین اولیای‌دم شهید سید روح‌الله عجمیان در دادگاه انقلاب استان البرز برگزار شد، نماینده دادستان در بخشی از کیفرخواست قرائت شده در صحن علنی دادگاه گفت: با توجه به شکایت اولیای‌دم شهید سید روح‌الله عجمیان، گواهی پزشکی قانونی، بازسازی صحنه جرم، اظهارات و‌ اقاریر صریح متهمان مبنی بر ارتکاب جرایم، کشف آلات و ادوات جرم از متهمان، بازبینی تلفن همراه متهمان و‌ کشف مطالب مجرمانه در آنها وتصاویر منتشره مبنی بر به شهادت رساندن بسیجی شهید سید روح‌الله عجمیان، از ریاست دادگاه تقاضای اعمال اشد مجازات برای متهمان و صدور احکام متناسب با جرایم متهمان را دارم.
تشریح ابعاد پرونده و دفاعیات متهمان و وکلای آنها به جلسات بعدی دادگاه موکول شد
۳ نفر از این افراد بالغ اما زیر سن قانونی هستند (هر سه نفر 17 ساله) که براساس اعلام دادگاه تمام تشریفات قانونی برای رسیدگی به اتهامات آنها مطابق قوانین متهمان زیر ۱۸ سال رعایت شده و این متهمان از تمام امتیازاتی که قانون برای آنها در نظر گرفته است (از جمله همراهی مددکار) برخوردار هستند.
پس از طرح شکایات از سوی پدر شهید عجمیان به عنوان ولی‌دم، در ادامه متهم ردیف اول محمد‌مهدی کرمی فرزند ماشاالله در جایگاه قرار گرفت و در بخشی از توضیحات خود درباره حادثه گفت: شهید عجمیان زیر سه دقیقه به شهادت رسید. من دست چپم  را روی شانه شهید انداختم و با یک سنگ به سرش ضربه زدم. سنگ وقتی به سرش خورد خرد شد. بعد از اینکه سنگی به سر شهید زدم، سه ضربه با مشت به سرش کوبیدم و دیدم که با چاقو و سنگ شهید را می‌زنند و در ادامه دیدم شهید روی زمین افتاده است.
وی افزود: همچنین در صحنه حادثه مشاهده کردم فردی روی پهلو و شکم شهید عجمیان می‌پرید. من هم وقتی وضعیت خلوت شد یک ضربه به شهید زدم و فرد دیگری با چاقو به دنده چپش ضربه وارد کرد.
در ادامه قاضی از متهم پرسید: چه کسی با چاقو به دنده شهید ضربه زد؟ متهم در ادامه گفت: سید محمد حسینی (از دیگر متهمان پرونده) سه ضربه چاقو به ناحیه شکم و پهلوی شهید وارد کرد. متهم در ادامه گفت: من بعد از مشاهده این صحنه شهید را روی زمین کشیدم و بعد یک ضربه به سر و صورت شهید وارد کردم.
در ادامه سید محمد حسینی فرزند سید حسن در جایگاه دفاع قرار گرفت و با بیان اینکه برخی از اتهامات منتسب به خود را قبول ندارم، اظهار داشت: نیت داشتم به سر مزار پدر و مادرم بروم و چاقوی همراه من به دلیل کندن حریم اطراف مزارشان برای گلکاری و کاشتن گل بود. من جزو آخرین نفراتی بودم که به بالای سر شهید عجمیان آمدم... به اندازه دو بند انگشت دو مرتبه چاقوی خود را به بدن شهید عجمیان فشار دادم و در مرتبه سوم کمی به داخل بدن وی وارد کردم.
پس از این دفاعیات، وکیل مدافع متهم گفت: موکلم از اقدامات خود نادم است، اگر مصلحت می‌دانید در هنگام صدور حکم مجازات با رأفت و مصلحت اسلامی با وی برخورد شود.
در ادامه جلسه دادگاه، متهم ردیف سوم مهدی محمدی در دفاعیات خود گفت: پنجه بوکسی که حمل کرده بودم همیشه در ماشینم وجود دارد و از آن استفاده نمی‌کنم و فقط برای کاهش استرس آن را  حمل می‌کنم. در این حادثه وقتی از ماشین پیاده شدم رفتم جلو و به صورت شهید نگاه کردم. در ادامه یک تکانی با پایم به بدن شهید زدم تا بدانم زنده هست یا نه. در جریان این موضوع هیچ ضربه‌ای به شهید وارد نکردم. البته نه سنگی پرتاب کردم و نه شعار دادم و فقط می‌خواستم ببینم شهید زنده هست یا نه.
قاضی در ادامه  سؤال از متهم، گفت: آیا شما می‌خواستید با پنجه بوکس بدن شهید را تکان بدهید؟
متهم در پاسخ گفت: من اصلاً با شهید کاری نداشتم.
در ادامه متهم آرین فرزام‌نیا برای دفاع از خود به جایگاه فراخوانده شد. متهم آرین فرزام‌نیا به دلیل اینکه به سن ۱۸ سال نرسیده و ۱۷ سال‌ونیم است، محاکمه وی با حضور پدرش و مددکار اجتماعی و همچنین وکیل تسخیری وی برگزار شد.
وی توضیح داد: دو ضربه چاقو به پیکر شهید از ناحیه پشت کتف راستش وارد کردم، یکی از ضربات به بدن وی وارد شد و ضربه دوم هم به دست کسی که پیکر شهید را بر زمین می‌کشید اصابت کرد.
وی افزود: پس از وارد کردن ضربات چاقو فرار کردم.
قاضی آصف‌الحسینی پس از اینکه از پدر متهم آرین فرزام‌نیا خواست تا در جایگاه قرار بگیرد، از وی سؤال کرد آیا با اقدامات انجام شده پسرت موافق هستید یا مخالف؟
پدر متهم فرزام‌نیا گفت: مخالف هستم؛ مجازاتی  که در قانون برای اقدامات پسرم آمده، اعمال کنید. با در نظر گرفتن رأفت اسلامی، قانون را در خصوص پسرم اعمال کنید.
امین‌محمد شکراللهی، امیرمحمد جعفری، رضا شاکر‌زواردهی و شایان چارانی از دیگر متهمان این پرونده به همراه وکلای خود روز گذشته به ارائه دفاعیات پرداختند.

نظر شما