شناسهٔ خبر: 57442911 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

علائم اولیه سرطان تخمدان

خانم‌ها اغلب اولین علائم سرطان تخمدان را نادیده می‌گیرند یا فکر می‌کنند علائم فقط مربوط به بالا رفتن سن، افزایش وزن یا دیگر عوارض‌اند. به همین دلیل، سرطان تخمدان به سختی در مرحله اول و زود که قابل درمان‌ترین مرحله بیماری است تشخیص داده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه چالش‌برانگیز است؛ زیرا تخمدان‌ها کوچک‌اند و در عمق شکم قرار گرفته‌اند. بنابراین پزشک به سختی می‌تواند هرگونه توموری را روی آن‌ها شناسایی کند. ضمنا تشخیص سرطان تخمدان به دلیل تشابه علائم آن با خیلی دیگر از بیماری‌ها دشوار است. تنها ۲۰ درصد از موارد سرطان تخمدان زود تشخیص داده می‌شوند و این بیماری معمولا زمانی تشخیص داده می‌شود که در داخل شکم و لگن پخش شده است. در این مرحله، سرطان تخمدان به سختی قابل درمان است اما غیرممکن نیست. سرطان تخمدانی که فقط تخمدان را درگیر کرده، شانس خیلی بیشتری برای درمان دارد.

بیشتر بخوانید:

ورزش و فواید آن برای مبتلایان به سرطان سینه

نفخ

بیشتر خانم‌ها نفخ را تجربه می‌کنند؛ یک احساس ناراحت کننده از تورم شکم. نفخ به طور کلی بسیار شایع است، خصوصا حدود زمان پریود اما هر روز نفخ کردن که تا سه هفته ادامه‌دار شده، طبیعی نیست و نیاز به بررسی دارد.

نفخ یکی از شایع‌ترین علامت‌های اولیه سرطان تخمدان می‌باشد. اگر تمام مدت احساس نفخ می‌کنید و شکمتان متورم شده، ممکن است نشان‌دهنده‌ی این باشد که مشکلی در سلامتی‌تان وجود دارد.

یبوست

یبوست یکی از علامت‌های گوارشی سرطان تخمدان است. شما باید همیشه نسبت به تغییرات در شیوه‌ی اجابت مزاجتان دقیق باشید. اگر احساس می‌کنید یبوست دارید و با داروهای معمولی یا هر راهکار دیگری برطرف نمی‌شود، به پزشک مراجعه کنید.

کمردرد طول‌کشیده

اگر بیشتر از یک تا سه هفته است که پایین کمرتان درد می‌کند و درد شدیدی در ناحیه شکم و لگن دارید باید آن را جدی بگیرید. هرچند خیلی از عوارض می‌توانند باعث این درد شوند اما برای این که ببینید این درد جدید و مداوم چه دلیلی دارد باید برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در عملکرد مثانه

اغلب خانم‌ها وقتی دچار مشکلات ادراری مانند سخت ادرارکردن یا تکرر ادرار می‌شوند تصور می‌کنند دچار عفونت ادراری شده‌اند. درست است که گاهی مشکل همین است و در خانم‌ها نیز شایع می‌باشد، اما نه همیشه! اگر اغلب دچار مشکلات ادراری می‌شوید، حتما برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. خصوصا در صورت مشاهده علائم زیر:

. تکرر ادرار
. احساس نیاز و فشار ناگهانی برای ادرارکردن
. احساس فشار یا درد در مثانه

از دست دادن اشتها

یکی از اولین علامت‌های سرطان تخمدان از دست دادن اشتهاست که هرچند می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد؛ اما اگر بی‌اشتهایی‌تان با شکم‌درد و گرفتگی‌های شکم همراه است می‌تواند به علت سرطان تخمدان باشد. علائم اولیه سرطان تخمدان در ارتباط با اشتها شامل از دست دادن اشتها، خیلی زود احساس پُری و سیری کردن و عدم توانایی در تمام کردن حیت مقدار کمی غذا می‌شود.

خستگی بی‌دلیل

فشار یا درد در کمر یا لگن می‌تواند ناشی از تجمع مایع در لگن یا پخش شدن تومور در شکم یا لگن باشد که بافت پایین کمر را آزار می‌دهد.

اگر بیشتر از یک تا سه هفته است که پایین کمرتان درد می‌کند و درد شدیدی در ناحیه شکم و لگن دارید باید آن را جدی بگیرید. هرچند خیلی از عوارض می‌توانند باعث این درد شوند اما برای این که ببینید این درد جدید و مداوم چه دلیلی دارد باید برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید

درد بی‌دلیل حین رابطه جنسی

درد غیرقابل توضیح هنگام رابطه جنسی می‌تواند یک علامت هشدار دهنده سرطان تخمدان باشد.

تغییرات قاعدگی

تغییرات در قاعدگی، مثلا خونریزی‌های بیش از حد نرمال یا خونریزی‌های نامنظم می‌توانند از علائم سرطان تخمدان باشند. علاوه بر سن، عوامل دیگری هم وجود دارند که می‌توانند باعث پریودهای بیشتر شوند و بنابراین خطر سرطان تخمدان را افزایش دهند. بعضی از این عوامل شامل یائسگی بعد از ۵۰ سالگی، پریود شدن قبل از ۱۲ سالگی و نداشتن سابقه‌ی بارداری یا برای اولین بار بعد از ۳۰ سالگی باردارشدن می‌شوند.

کاهش وزن

کاهش وزن ناگهانی در شرایطی که تحت رژیم کاهش وزن نیستید یا عادت‌های ورزشی‌تان را تغییر نداده‌اید می‌تواند علامتی از سرطان تخمدان باشد.

یادتان باشد که هر یک از علامت‌های گفته شده می‌توانند ناشی از انواع عوارض و بیماری‌های دیگر باشند. پس لازم است برای بررسی‌های دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما