شناسهٔ خبر: 57442367 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مسمومیت حاملگی یا پره‌اکلامپسی چیست؟

مسمومیت حاملگی، بیماری خطرناکی است که بعضی از مادران طی حاملگی به آن دچار می‌شوند. این بیماری معمولا در نیمه دوم بارداری یعنی بعد از هفته ۲۰یا پنج‌ماهگی اتفاق می‌افتد. البته ممکن است گاهی در زمان زایمان یعنی وقتی مادر برای زایمان بستری می‌شود یا حتی بعد از این‌که نوزاد متولد شد، اتفاق بیفتد. مادران با مسمومیت حاملگی اغلب دارای فشار خون بالا هستند که این فشار خون بالا طی حاملگی اتفاق می‌افتد. خیلی از این مادران ابتدای حاملگی فشار خون طبیعی دارند.

صاحب‌خبر -

علائم مسمومیت حاملگی

مادرانی که دچار مسومیت حاملگی می‌شوند، دارای احساسی متفاوت از سایر مادران نیستند. در اغلب مواقع، مسمومیت حاملگی خیلی علامت‌دار نیست و مادر خودش باید هوشیار و بادقت باشد. درمسمومیت‌های شدید ممکن است با نشانه‌ها و علائم مختلفی همراه باشد:
سردرد بسیار شدید که مادر قبلا آن را تجربه نکرده است. اغلب این سردرد‌ها با مسکن آرام نمی‌شود.
تغییرات بینایی مثل تاری‌دید یا ایجاد فلش نورانی یا جرقه نورانی در مقابل چشمان مادر
درد شکم که معمولا در سر دل است و مادر فکر می‌کند درد مربوط به معده می‌شود.
تهوع و استفراغ و احساس نبض زدن در سر هم ممکن است از علائم مسمومیت حاملگی باشد.

اگر مادر هریک از علامت‌های بالا را داشته باشد، باید سریع به پزشک خود اطلاع دهد یا به بیمارستان مراجعه کند.
گاهی ممکن است مادر بر اثر مسمومیت حاملگی دچار کندگی جفت و علائمی مثل خونریزی شود. همچنین در برخی موارد، مادر ابتدا فشار خون عادی دارد، ولی دچار افزایش شدید وزن و ورم شدید ساق پا و روی پا‌ها و صورت و دست می‌شود.

آیا مسمومیت حاملگی می‌تواند روی جنین تاثیر بگذارد و آسیب‌زا باشد؟

جواب سؤال این است که امکان دارد تاثیر بگذارد. مسمومیت حاملگی می‌تواند باعث کاهش رشد جنین و کاهش مایع اطراف جنین شود. مایع اطراف جنین از جنین حفاظت می‌کند. اگر جنین شما تحرک کافی ندارد و مثل همیشه حرکت آن را احساس نمی‌کنید، باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا جنین از نظر مشکلات احتمالی که ممکن است وجود داشته باشد، بررسی شود. خیلی نگران نشوید! همیشه تست‌هایی وجود دارد تا بتوان بیماری‌ها را زودتر از وقتی خطرناک می‌شوند، تشخیص داد.

آیا تستی برای تشخیص مسمومیت حاملگی وجود دارد؟

برای این که بتوانیم مسمومیت حاملگی را تشخیص دهیم، می‌توان فشار خون را به صورت مکرر اندازه‌گیری کرد. همچنین می‌توان نمونه ادرار را از نظر وجود پروتئین در آن، طی حاملگی بررسی کرد. ممکن است پزشک، نمونه خون را از نظر سلامت کبد و کلیه و تاثیر مسمومیت حاملگی روی آن‌ها مورد بررسی قرار دهد. وقتی فشار خون مادر بالاتر از ۱۴ روی ۹ باشد ممکن است دچار مسمومیت حاملگی باشد. وقتی مادر فشار خون بالا همراه با وجود پروتئین در ادرار داشته باشد یا این‌که در تست‌های کبدی خود مشکل پیدا کند، احتمال مسمومیت حاملگی وجود دارد. ممکن است شما فقط فشار خون بالا داشته باشید، ولی هنوز بیماری روی کبد و کلیه شما تاثیر نگذاشته باشد و دفع پروتئین نداشته باشید؛ بنابراین باید دقیقا تحت نظر باشید تا هرکاری که لازم است پزشک انجام دهد.

این بیماری قابل درمان است؟

واقعیت این است که اگر مادری دچار مسومیت حاملگی شود و تشخیص این بیماری قطعی باشد، تنها راه درمان، در حال حاضر زایمان است. این‌که چقدر بتوان به مادر فرصت داد و زایمان را به تاخیر انداخت، بسته به نظر پزشک و شرایط حاملگی دارد. اگر قرار باشد به مادر فرصت داده شود، معمولا باید در بیمارستان بستری شود و تحت نظر قرار گیرد و هر زمانی که پزشک احساس کند خطر مادر را تهدید می‌کند، حاملگی را خاتمه دهد. اگر نوع مسمومیت حاملگی شدید باشد، زایمان باید هرچه زودتر انجام شود. مادرانی که دچار مسمومیت حاملگی می‌شوند ممکن است دچار تشنج شوند و به همین علت ممکن است از دارو‌هایی برای کاهش فشار خون استفاده شود که از تشنج پیشگیری می‌کند.

روزنامه جام جم 

نظر شما