شناسهٔ خبر: 57440661 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رنگ و بوی انتقام در جام‌جهانی

«‌تصور می‌کردیم که برده‌ایم و دنیا دارد روی خوشش را به ما نشان می‌دهد‌». این حرف‌های ابراهیم آیو، هافبک سابق تیم‌ملی غنا در مورد شب دوم جولای ۲۰۱۰ است.

صاحب‌خبر -

صحبت او برای مرحله یک چهارم نهایی است بین غنا و اروگوئه در جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی. غنا در دقایق پایانی بازی در حال به ثمر رساندن گل بود که لوئیس سوارز با دو دست توپ را از درون دروازه بیرون کشید. «آیو» حرف‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «من در آن لحظه پشت دروازه ایستاده بودم و ناگهان به همراه بقیه بازیکنان به داخل زمین دویدیم، زیرا مطمئن بودیم که توپ از خط گذشته است.
ما در این فکر و خیال بودیم که به عنوان اولین تیم آفریقایی در حال رسیدن به نیمه نهایی جام‌جهانی هستیم.»
در آن لحظه چنین حس و حالی در تمام نقاط غنا هم حکمفرما بود. جورج آدو، خبرنگار ورزشی غنا که آن بازی را در کنار گروهی از دانشجویان در دانشگاه آکرا می‌دید، فضا را این طور توصیف می‌کند: «همه در حال خوشحالی بودیم و شادی را تجربه می‌کردیم که در زندگی‌مان سابقه نداشت». در آن لحظه دوربین‌های تلویزیونی روی صورت هانس سارپی، مدافع میانی غنا زوم کرد که به داور می‌گفت توپ از خط رد شده و باید گل اعلام شود. اما داور بازی با قاطعیت نقطه پنالتی را نشان می‌داد.
حالا صحبت از این بود که چه بازیکنی قرار است این پنالتی را بزند. قرعه به نام «آساموا جیان» زده شد که در بازی‌های قبل توانسته بود به اتریش و صربستان از روی نقطه پنالتی گل بزند. استفان آپیا توپ را جیان داد و گفت: توپ را گل کن و افتخاری برای تمام آفریقا بیاور. پنالتی جیان به تیر افقی خورد و گل نشد. همان لحظه دوربین‌های تلویزیونی گوشه زمین و راهرو رختکن را نشان داد که لوئیس سوارز در حال رفتن به رختکن در حال خوشحالی بود. تکلیف آن بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و اروگوئه با درخشش دروازه‌بانش موسلرا، به نیمه نهایی رفت.
حالا ۱۲ سال از آن شب تلخ می‌گذرد و فردا شب این دو تیم باید در آخرین بازی گروه H به مصاف هم بروند. غنا سه امتیاز دارد و در مقابل، اروگوئه با تمام ستارگانش با یک امتیاز در قعر جدول این گروه قرار دارد. از همان زمانی که قرعه‌کشی این گروه انجام شد، تمام مردم غنا برای این بازی لحظه‌شماری می‌کردند. «آیو» در مورد این بازی می‌گوید: نه تنها مردم غنا، بلکه تمام آفریقا از سوارز متنفر هستند. حالا بهترین فرصت است تا از او و اروگوئه انتقام بگیریم. به نظر می‌رسد این حس انتقام تنها محدود به فوتبالی‌ها نیست. جام مهما، رئیس جمهور سابق غنا قبل از آغاز این بازی‌ها پیامی برای تیم‌ملی کشورش فرستاد و گفت: اگر هر بازی را باختید، دوست دارم در بازی مقابل اروگوئه به خاطر من و تمام غنا پیروز شوید.

 

روزنامه جام جم 

نظر شما