شناسهٔ خبر: 57440400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ویژه مناطق خسارت‌دیده از سیل مردادماه

حسین میرزا اسدی

سرپرست مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بحث سیل مردادماه ۲۵۰۰ میلیارد تومان دولت تسهیلات چهار درصد با دوره بازپرداخت پنج‌ساله اختصاص داده که توزیع استانی تا آخر آذرماه انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

آهنی در سفر به رفسنجان با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی، از تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی در کشور طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار کرد: مطالعات مختلف بین چهار وزارتخانه و سه سازمان در کنار هم انجام شد و راهکاری برای بحث آب ایجاد شود که برآوردها به سمتی برود تا هرچه آینده را واضح‌تر ببنیم منطقی‌تر با مسئله برخورد کنیم.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، در پنج استان هرمزگان، کرمان، یزد، فارس و خراسان جنوبی ۶۰ درصد آبخوان‌ها فرونشست کرده است، از طرفی بی‌تدبیری در سالیان گذشته بوده و شاید الان هم باشد و نتوانستیم آن‌چه که برداشت می‌کنیم جای آن را پر کنیم.

آهنی با ذکر این مطلب که مطالعات نشان می‌دهد ۲۰ سال طول خواهد کشید تا بتوانیم به تعادل برسیم و باید راه‌ها در این خصوص را پیدا کنیم چون کشاورزی را نمی‌توانیم تعطیل کنیم، افزود: در رفسنجان و انار با این شرایط تولید امکان‌پذیر نیست باید برنامه‌ داد و بسته پیشنهادی شهرستان را باید اعلام کنند که اولین کار اصلاح آمار است.

وی ادامه داد: نبود آمار شفاف منشاء تمام مسائل و مشکلات است و برای اینکه بتوانیم تاب‌آوری را در صنعت پسته انجام دهیم در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باید برنامه داشته باشیم.

سرپرست مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: استان کرمان همیشه در خسارت‌های سرما، سیل و خشکسالی اول بوده است و بعضی مواقع یک مورد بعضی مواقع هرسه مورد باهم اتفاق می‌افتد و کمر کشاورزی را می‌شکند.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را دارد که اعتبارات را بگیرد، درخصوص خسارت سرمازدگی اعلام کرد: فقط منتظریم مصوبه هیئت وزیران اعمال شود که کارهای آن انجام و پرداخت شود. همچنین در بحث خشکسالی یک‌هزار میلیارد تومان برای تأمین آب اضطراری دولت پول داده که ۷۰۰ میلیارد تومان آن در اختیار آب و خاک گذاشته شده و بخشی جهت لایروبی قنوات و بهسازی چشمه‌ها قرار داده شده است.

آهنی عنوان کرد: در بحث سیل مردادماه ۲۵۰۰ میلیارد تومان دولت تسهیلات چهار درصد با دوره بازپرداخت پنج‌ساله اختصاص داده که توزیع استانی تا آخر آذرماه انجام می‌شود و از این مبلغ ۴۰ درصد توسط بانک کشاورزی و مابقی توسط بانک‌های تجارت، پست‌بانک و سایر بانک‌ها پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما