شناسهٔ خبر: 57440308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در روز جهانی «ایدز» نگاهی به سریال‌هایی که با این موضوع ساخته شده، داشتیم

آگاهی‌بخشی بدون روتوش

یکی از وظایف رسانه‌ملی آگاهی‌بخشی در مخاطبان است؛ بنابراین سعی می‌کند در قالب ساخت برنامه‌ها و سریال‌هایی با موضوعات متفاوت به این وظیفه به‌درستی عمل کند. یکی از موضوعاتی که رسانه‌ملی چند بار دستمایه قرار داده و سعی کرده در این حوزه برای مخاطبان شفاف‌سازی کند، موضوع ایدز بوده که در قالب برنامه‌ها و برگزاری میزگرد با کارشناسان در این باره صحبت کرده است.

صاحب‌خبر -

همچنین در قالب چند سریال نمایشی هم این موضوع را مورد بررسی قرار داده است که در این گزارش مروری بر این آثار داریم.

آخرین ستاره شب

اوایل دهه ۷۰ بود که برای اولین بار در قالب سریالی با نام «آخرین‌ستاره‌شب» به موضوع ایدز پرداخت شده بود. زنده‌یاد هما روستا و زنده‌یاد داوود رشیدی به همراه علی فرهبد نقش‌های اصلی را بازی می‌کردند. آن زمان بیماری ایدز به اندازه امروز شناخته شده نبود و هنوز خانواده‌ها نمی‌دانستند که ایدز دقیقا چه بیماری‌ای است. برای همین هم ساخت این سریال و نشان دادنش به گونه‌ای تابوشکنی درباره راز‌های این بیماری بود. البته فیلمنامه خوب اصغر عبداللهی و نگاه درستش به این بیماری باعث شد تا سریال نظر مدیران را جلب کرده و روانه آنتن شود. سریال را منوچهر پوراحمد کارگردانی کرده بود. داستان این سریال درباره محراب، پسر دو استاد دانشگاه بود که بعد از سال‌ها زندگی در اروپا به ایران بازمی‌گردد و در انتها به‌دلیل ابتلا به بیماری ایدز، جان خود را از دست می‌دهد. در آن مقطع زمانی از روش‌های انتقال بیماری چیزی گفته نمی‌شد. گر‌چه در سریال پسر به‌دلیل تصادف و انتقال خون آلوده به این بیماری مبتلا می‌شد.

داستان یک شهر

چند سال بعد از روی آنتن رفتن آخرین ستاره شب، سریال «داستان‌یک‌شهر» روانه آنتن شد که هر قسمت از آن به یک موضوع اجتماعی می‌پرداخت و یکی از قسمت‌های این سریال درباره ایدز بود. داستان یک شهر درباره یک گروه برنامه‌ساز تلویزیونی بود که سوژه‌های ملتهب اجتماعی را انتخاب می‌کردند. در یکی از قسمت‌ها آن‌ها به زوج جوانی می‌رسیدند که به ایدز مبتلا شده بودند. در واقع شوهر خانواده در سفری به خارج از کشور بیمار شده و آن را به همسرش منتقل کرده بود.

خط قرمز

بعد از سریال داستان یک شهر، سریال خط قرمز پخش شد که داستان چند پسر جوان بود که از خانه فرار می‌کنند. در ادامه قصه نشان داده شد که ویروس ایدز یکی از آن‌ها را گرفتار کرده است. «خط قرمز» برای بینندگان جوان یک درس اخلاق بود تا همیشه مراقب خودشان باشند.

بیگانه‌ای در میان ما

احمد امینی از دیگر فیلمسازانی بود که به این موضوع پرداخت. فیلمنامه مینی سریال «بیگانه‌ای در میان ما» را شعله شریعتی نوشته بود و آتنه‌فقیه‌نصیری، محمد حاتمی، ستاره اسکندری و رامبد شکرآبی در آن بازی می‌کردند. داستان این سریال درباره زوج جوانی به نام رامین و مینو بود که زندگی خوبی داشتند. رامین مهندس آرشیتکت و مینو پزشک متخصص است. یک تماس تلفنی غیرمنتظره از طرف زنی به نام نازنین که پیش از ازدواج رامین با او آشنا بوده، آرامش زندگی آن‌ها را بر هم می‌زند. مشکل آن‌ها زمانی مضاعف می‌شود که فرید، شوهر نازنین نیز وارد ماجرا می‌شود. داستان علاوه بر پیچیدگی‌های دراماتیک به شیوع بیماری ایدز از راه جنسی و هم از راه تزریق سرنگ آلوده اشاره می‌کرد.

پریا

حسین سهیلی زاده با ساخت سریال «پریا» و شناخت درست و درک منطقی از جامعه مخاطبان هدفی که قرار است با آن‌ها ارتباط بگیرد، نه‌تن‌ها بدون پرده‌پوشی سراغ ایدز رفت، بلکه در کنشی متعهدانه و منصفانه با مبتلایان این بیماری، اظهار همدردی می‌کند. داستان این سریال هم درباره جوانی بود که به شکل ناخواسته گرفتار ایدز شده است. البته این اثر سهیلی‌زاده در زمانه‌ای تولید شد که این موضوع نه‌تن‌ها تابو است، بلکه همه به‌واسطه شبکه‌های اجتماعی نسبت به این بیماری شناخت پیدا کردند. ضمن این‌که سریال پریا گام رو به جلو و اساسی دیگر برمی دارد و به این مهم می‌پردازد که مبتلایان و آلوده‌شدگان به ویروس اچ‌آی‌وی هم به مانند بقیه افراد جامعه، حق حیات دارند.


روزنامه جام جم 

نظر شما