شناسهٔ خبر: 57438843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استاندار زنجان: پای سرمایه‌گذاران به استان زنجان باز شد‌

استاندار زنجان گفت: پای سرمایه‌گذاران به استان باز شده است و یک درصد اقتصاد کشور را داریم این در حالی است که ما ۱.۳ درصد جمعیت با توجه به مساحت داریم باید به فکر بزرگ کردن سهم اقتصاد استان باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، آیین تکریم و معارفه مدیرکل سازمان صمت استان زنجان، 10 آذر ماه با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

 محسن افشارچی استاندار زنجان در آیین تودیع و معارفه مدیران‌کل صنعت معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: تمام تلاش بنده در طول یک‌سال گذشته این بود تا رویکرد برنامه‌ها از پروژه محوری به برنامه محوری تغییر پیدا کند.

وی افزود: در گذشته اقتصاد ما که مبتنی بر نفت بوده اما در حال حاضر امکان حرکت بر بستر نفت مقدور نیست و باید به فکر ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری وبخش خصوصی باشیم.

افشارچی گفت: 38.8 درصد سهم اقتصاد استان در بخش صنعت، 64 صدم درصد در حوزه استخراج معادن،14 درصد در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش خدمات، 5 درصد در تجارت است و باید اینها به عنوان اولویت و ارتقا آن‌ها جلو چشم مسئولان باشد.

وی افزود: در حدود 20 برنامه کلان استانی باید تا 10 اسفندماه سال‌جاری تبدیل به پروژه شوند و اولین کار، برنامه محور حرکت کردن مسئولان است و برنامه محور بودن یعنی با اعداد و ارقام صحبت کردن است‌ و اثرات مثبت برنامه‌ها در چند سال آینده مشخص خواهد شد.

حضور سرمایه‌گذاران در استان زنجان 

استاندار زنجان با بیان اینکه سبد سرمایه صنایع متفاوت از 10 سال گذشته است تصریح کرد: خوشبختانه پای سرمایه‌گذاران به استان باز شده است و یک درصد اقتصاد کشور را داریم این در حالی است که ما 1.3 درصد جمعیت با توجه به مساحت داریم باید به فکر بزرگ کردن سهم اقتصاد استان باشیم.

وی با بیان اینکه استان زنجان را به بخش کشاورزی می‌شناسند گفت: این در حالی است که 38 درصد حجم اقتصادی استان صنعتی است و باید استان در این زمینه پیشرفت کند.

 افشارچی ابراز کرد: باید نگاه متفاوت در نظارت داشته باشیم و درحوزه تجارت باید تبدیل به قطب منطقه شویم و در حوزه صنعت توجه به تکمیل زنجیره‌های ارزش امر بسیار مهمی است و باید فضای خوبی بین مسئولان استانی و سرمایه گذاران ایجاد شود.

در ادامه شهاب جنابی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه‌های مختلف، صنعت از لحاظ تاثیر گذاری مستقیم در زندگی مردم اهمیت بیشتری دارد و در تحت تاثیر قرار دادن بخش‌های کشور مورد توجه بوده و به عنوان زیر بنا عمل می‌کند.

 وی افزود: در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیاز به تحول جدی در روال برنامه‌ها و ریل‌گذاری کاری و نوع جدیدی از حکمرانی را لازم داریم و امیدوار هستیم ریل گذاری‌های جدید بتواند تحول جدی در حوزه صمت کشور ایجاد کند.

شهابی بیان کرد: برنامه‌های دقیقی برای ایجاد تحول در حوزه صنعت و معدن و تجارت در دستور کار بوده و پروژه‌های تحولی خوبی برای این منظور تعریف شده است.

وی تصریح کرد: سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت در همه استان‌ها، نوک پیکان خدمات رسانی به مردم به خصوص ذینفعان هستند و ما باید خودمان را پاسخگوی مردم بدانیم و از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری و حل مشکلات ذینفعان استفاده کنیم.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استان زنجان در حوزه صنعت وضعیت خوبی دارد عنوان کرد: در حوزه معادن با وجود ظرفیت‌هایی که در استان است و کارهای خوبی هم انجام شده اما نیازمند انجام کارهای بسیار زیاد است.

وی ابراز داشت: نقاط امید بخش و همراهی بسیار جدی در استان دربخش صنعت وجود دارد که این مولفه، سرمایه بزرگی محسوب می‌شود و باید برای دانش بنیان شدن مجموعه صمت و ارتقاء بهره‌وری کارهای ویژه انجام شود.

علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت نقش بسیار مهم و محوری در حوزه‌های اقتصاد و توسعه استان دارد.

 وی افزود: سازمان صمت در مدیریت حوزه‌های تولید، حوزه اصناف و تشکل‌ها، کنترل و تنظیم بازار ثبت سفارش و ... مسئولیت‌های خطیری بر عهده دارد.

یگانه فرد با بیان اینکه باید با تمام توان از ظرفیت‌های استان استفاده شود افزود: با توجه به متغیرهای زیاد اقتصادی که در کشور وجود دارد و با توجه به تاثیرات تحریمی داخلی که بیشتر از تحریم‌های خارجی است، مهمترین درخواست فعالان اقتصادی رفع موانع تولید است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به پایش‌های فصلی انجام شده در کسب و کارها، سه مولف همواره وجود داشته و تکرار می‌شود، پشتوانه تامین مالی، بی‌ثباتی سیاست‌های قوانین و مقررات و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه محصولات است و این مشکلات جز با همراهی دولت و بانک مرکزی قابل حل نخواهند بود.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، بیان کرد: امیدوار هستیم نگاه دولتمردان به حوزه اقتصادی سیاسی نباشد و برای رشد تولیدات حمایت‌های لازم را انجام گیرد.

وی افزود: برای برون رفت از مشکلات حوزه تولید تبدیل نقشه راه و برنامه عملیاتی در حوزه‌های مختلف و شفاف سازی در کشور است.

یگانه فرد به راه های پیشنهادی اشاره و عنوان کرد: تدوین و تکمیل سند استراتژی حوزه صنعت، معدن و تجارت استان، همکاری با اتاق بازرگانی در راستای شناسایی مشکلات و موانع پیش رو، بهبود روند و فرایندهای اداری، اقدام برای مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی، بسترسازی مناسب برای ورود دانش بنیان ها به این حوزه، ارتباط با سازمان جهاد کشاورزی در راستای صنایع تبدیلی، بررسی مشکلات واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل و بازگشایی دفتر امور خارجه در استان است.

در ادامه مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: تنوع صنعت در کشور و از جمله استان ما بسیار خوب است و جز استان هایی هستیم که در تامین نیروی کار ماهر جایگاه خوبی داریم.

وی افزود: اولویت بندی برنامه‌ها با توجه به مشکلات و مسائل متعدد استان جز نیازهای اساسی است که می‌تواند گره گشایی بسیاری از مشکلات باشد.

طاهری بیان کرد: با توجه به داشتن محورهای اقتصادی از جمله سرب و روی، نساجی، برق می‌توانیم تبدیل به قطب‌های اقتصادی و الگو باشیم، در معادن پتانسیل‌های زیادی داریم و می‌توانیم اکتشافاف نقشه‌های معدنی را ارتقاء دهیم.

70 درصد سرمایه گذاری استان غیربومی است

 در پایان ناصر فغفوری مدیرکل سابق صمت استان زنجان بیان کرد: باید توجه به صنایع مادر جدی باشد و از تشکل‌های خصوصی حمایت‌های لازم انجام شود و باید کار مردم را به خود آنها واگذار کرد.

 وی با بیان اینکه در نرخ مشارکت اجتماعی جز سه استان برتر هستیم افزود: پیشرفت‌های خوبی در استان در حوزه صنعت انجام شده است به گونه‌ای که 70 درصد سرمایه گذاری استان غیر بومی هستند.

شایان ذکر است در پایان این مراسم " مجید گلشنی" به‌عنوان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان معرفی و از خدمات ناصر فغفوری، مدیر کل قبلی این اداره قدردانی شد. 

انتهای پیام/

نظر شما