شناسهٔ خبر: 57438316 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

گزارش رجانیوز از تورم بی‌سابقه و اعتصابات در انگلیس؛

غروب آفتاب در بیکنگهام/ ریشی سوناک هم رفتنی است؟!/ اعتصابات گسترده در آستانه سال نو میلادی

نرخ تورم نیز در انگلیس از محدوده ۲ به ۱۱.۱ درصد رسیده و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است. با توجه به افزایش قیمت انرژی نیز مردم باید بین گرسنگی و گرم کردن خود در زمستان یک مورد را انتخاب کنند.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل-رجانیوز: در پی جنگ اوکراین، کشورهای اروپایی در آستانه فصل زمستان، وارد بحران اقتصادی و انرژی بی‌سابقه‌ای شدند. اما این اوضاع در انگلیس وخیم‌تر از سایر کشورهاست و لندن در حال تجربه‌ی تورم افسارگسیخته‌ای است که کشور در یک رکود طولانی‌ قرارگرفت.

 
به گزارش رجانیوز؛ ریشی سوناک که چندی قبل در پی استعفای «لیز تراس» نخست وزیر انگلیس شده‌است، با اعتراف به مشکلات عمیق اقتصادی عنوان کرد که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد.
 
این گفته‌ها در حالی است که طبق داده‌های آماری نظرسنجی یوگاو، یک ماه بعد از پیروزی ریشی سوناک در انتخابات درونی محافظه‌کاران نشان می‌دهد که محوبیت این حزب با اختلاف زیادی از حزب کارگر پایین‌تر است. 
 
در نظرسنجی صورت گرفته ۲۵ درصد مردم از حزب محافظه‌کار حمایت کرده‌اند که یک درصد نسبت به نظرسنجی دور قبل که دو هفته پیش صورت گرفته کاهش یافته است. در مقابل ۴۸ درصد از مردم، حمایت خود را از حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» اعلام کرده‌اند که یک درصد نسبت به دور قبل افزایش یافته است.
 
کاهش محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار از اواخر دوران نخست وزیری «بوریس جانسون» کلید خورد و بعد از افشای تخلفات وی در دوران قرنطینه عمومی و برنامه ریاضت اقتصادی دولت سقوط کرد. سپس برنامه اقتصادی جنجالی دولت لیز تراس که باعث آشفتگی مالی جدی در انگلیس شد، اوضاع را تشدید کرد و به رغم وعده‌های دولت ریشی سوناک، محبوبیت حزب حاکم پیشرفتی نکرده است.
 
وضعیت وخیم اقتصادی انگلیس
مردم انگلیس که این بار با تورم دورقمی و افزایش شدید قیمت‌های نجومی انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، امروز حتی از در تامین نیازهای اولیه خود نظیر سالادخوردن هم با مشکل مواجه شدند.
 
به گزارش پایگاه خبری انگلیسی دیلی‌میل در مطلبی با این تیتر که دوره سالاد خوردن هم در انگلیس به‌سر آمده است نوشت که سوپرمارکت‌ها در انگلیس طی ماه‌های آینده با کمبود خیار، فلفل و گوجه‌فرنگی مواجه خواهند شد؛ چراکه به‌دلیل هزینه‌های بالای انرژی، کشت این محصولات برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.
 
فعالان بازار هشدار می‌دهند به‌زودی شاهد کمبود محصولاتی مثل خیار، فلفل و گوجه‌فرنگی در انگلیس خواهند بود. علاوه بر هزینه‌های بالای انرژی، کمبود نیروی انسانی در بخش کشاورزی انگلیس نیز به این مشکل دامن زده است، به‌ویژه عرضه گوجه‌فرنگی آسیب بسیاری دیده است زیرا برای تولید این محصول در گلخانه باید انرژی زیادی مصرف کرد، این در حالی است که تخم‌مرغ نیز در برخی فروشگاه‌ها جیره‌بندی شده است.
 
کمبود میوه و سبزی در حالی است که مردم هم حاضر نیستند پول زیادی را برای غذا صرف کنند. آن‌ها باید بین گرم کردن خود و غذا خوردن در زمستان امسال یکی را انتخاب کنند.
 
نرخ تورم نیز در انگلیس از محدوده ۲ به ۱۱.۱ درصد رسیده و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است. کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای مهار تورم نرخ بهره پایه را به ۳ درصد افزایش داده که بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود.این میزان افزایش از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون سابقه نداشته و به این ترتیب چند صد پوند دیگر به اقساط ماهانه وام مسکن انگلیسی‌ها اضافه می‌شود. رسانه‌های انگلیسی این افزایش را برای میلیون‌ها شهروند بدهکار بانک «دردناک» توصیف کرده‌اند.
 
 
اعتصابات گسترده در آستانه سال نو میلادی
انگلیس به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ جهان، این روزها با موجی از اعتصاب‌ها در بخش‌های عمومی این کشور به دلیل به مشکلات اقتصادی و تشدید بحران هزینه‌های زندگی روبروست. از سیستم حمل‌ونقل تا مراکز درمانی، هزاران نفر از کارکنان بخش های عمومی انگلیس قصد دارند تا در اعتراض به وضع موجود در واپسین روزهای سال ۲۰۲۲ دست از کار بکشند.
 
سندیکای کارکنان اداره پست انگلیس موسوم به سی‌دبلیویو (CWU) هشدار داده است که اگر به اعتراض کارکنان ناراضی رسیدگی نشود در ایام کریسمس نیز که اوج فعالیت کاری این سازمان بشمار می‌رود اعتصاب می‌کنند.
 
اداره پست انگلیس به دلیل مشکلات اقتصادی قصد دارد تا به بهانه نوسازی، ۶ هزار نفر از کارکنان این سازمان را اخراج و کار در روزهای تعطیل یکشنبه را نیز به برنامه فعالیت کارکنان اضافه کند. بر همین اساس معترضان برای نهم دسامبر برگزاری «بزرگترین تظاهراتی را که در انگلیس سابقه نداشته است» تدارک دیده‌اند.
 
هم زمان هزاران تن از آموزگاران دبیرستان‌های سراسر انگلیس در اعتراض به شرایط شغلی خود، دست از کار کشیده‌اند. به گفته سندیکای ان‌ای‌یو (اتحادیه ملی آموزش) حقوق واقعی معترضان از سال ۲۰۱۰ به این سو ۲۰ درصد کاهش یافته است. مری بوستد رئیس سنندیکای ان‌ای‌یو تصریح کرد که آموزگاران تاکنون تمایلی به برگزاری اعتصاب نداشتند و به همین خاطر از این حرفه کناره‌گیری کرده‌اند. 
 
اعتصاب پرستاران انگلیس در روزهای ۱۵ تا ۲۰ دسامبر یکی از تاریخی‌ترین تحولاتی است که در این کشور سابقه‌ نداشته و مدیران بخش سلامت را بشدت نگران کرده است. گفته می‌شود بالغ بر ۱۰۰ هزار پرستار در این حرکت اعتراضی مشارکت خواهند کرد. دولت قرار است برای جبران کمبود پرستاران در مراکز درمانی، از کارکنان ارتش استفاده کند.
 
 
پرستاران معترض خواستار افزایش ۵ درصدی دستمزدهای خود علاوه بر نرخ تورم هستند و ادعا می‌کنند که حقوق آن ها از سال ۲۰۱۰ تغییری نکرده است. آن‌ها همچنین با وجود کمبود نیروی کار، خواهان بهبود مزایای کاری هستند و ادعا می‌کنند که اضافه‌کاری‌ به آن پرداخت نمی‌شود.
 
نظام بهداشت انگلیس در آستانه فروپاشی
در ماه اکتبر گذشته ۴۳ هزار و ۷۹۲ بیمار بیش از ۱۲ ساعت در اورژانس فقط برای تصمیم‌گیری پزشک در مورد پذیرش به داخل بخش انتظار کشیده‌اند. این میزان ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد و گفته می‌شود که سخت‌تر شدن دسترسی به اورژانس عامل مرگ حدود ۲ هزار نفر در ماه می‌باشد. 
 
«ادرین بویل» رئیس کالج سلطنتی اورژانس انگلیس در گفت‌ وگو با نشریه ساندی تلگراف به وضعیت شلوغ بیمارستان‌ها، آمار بالای بیماران سرگردان در راهروی‌ مراکز درمانی و زمان زیاد برای انتقال بیماران از آمبولانس به اورژانس اشاره کرد و هشدار داد که نظام بهداشت کشور در آستانه فروپاشی است.
 
«بویل» با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و شیوع ویروس‌های فصلی، نسبت به تشدید اوضاع هشدار داد و گفت:‌ «من بسیار نگران چیزی هستم که آن را استثناگرایی انگلیسی می‌نامم. مرگ و میر قابل اجتناب فقط در انگلیس رخ می‌دهد که ناشی از فروپاشی سیستم اورژانس است.»
 

 

با توجه به تورم دورقمی در انگلیس و افزایش هزینه‌های زندگی و اعتراف نخست وزیر مبنی بر عدم کارایی دولت در مهار افزایش قیمت‌ها و کنترل اعتصابات، در صورت ادامه این روند ریشی سوناک به سرنوشت هم‌حزبی های خود نظیر لیزتراس و بوریس جانسون خواهد شد. در انتخابات سراسری ۲۰۲۴ نیز طبق گفته کارشناسان، حزب کارگر به قدرت بازخواهدگشت. 

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما