شناسهٔ خبر: 57435685 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کودکان و نوجوانان گیلان به مقام میرزاکوچک خان ادای احترام کردند

ایرنا

جمعی از کودکان و نوجوانان گیلان امروز پنجشنبه با حضور در آرامگاه میرزا کوچک خان در محله سلیمان‌داراب رشت نسبت به شخصیت این شهید روحانی ادای احترام کردند.

صاحب‌خبر -

این مراسم که همزمان با فرارسیدن سالگرد شهادت میرزاکوچک از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان برگزار شد، جمعی از کارکنان و مربیان کانون، کودکان و نوجوانان را همراهی کردند، شرکت‌کنندگان در این برنامه با قرائت فاتحه و اهدای گل به مقام شامخ سردار جنگل ادای احترام کردند.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان گفت: یازدهم آذر سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی روحانی مبارز و آزادیخواهی است که با الگوپذیری از آموزه‌های دینی و اسلامی به مبارزه با استبداد و استعمار پرداخت و گامی در مسیر بیداری اسلامی و شکلگیری حکومت دینی برداشت.

سیدجلیل میرعظیمی اظهار داشت: کانون پرورش فکری گیلان نیز به مناسبت سالگرد شهادت میرزاکوچک خان افزون بر برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی در مراکز استان، بازخوانی وقایع قیام جنگل و تبیین اندیشه های میرزاکوچک خان را برای کودکان و نوجوانان در دستور کار قرار داد.

میرزا کوچک خان جنگلی از معدود قهرمانان انقلاب مشروطیت و نهضت جنگل است که با رشادت و شجاعت و جوانمردی به جنگ استبداد و استعمار رفت و در راه کسب آزادی و استقلال ایران عزیز و حفظ و حراست مرزهای وطن بزرگمان به شهادت رسید.

میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، در سال ۱۲۹۸ هجری قمری در محله استادسرای رشت و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود.
جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان بعد از نهضت مشروطه خواهی یکی از مردمی‌ترین نهضت های محلی ایران است که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.

نهضت جنگل اگرچه نتوانست به آرمان های سیاسی خود دست یابد ولی جنگلی های به جا مانده از این نهضت منشأ جریان های فرهنگی مهمی در گیلان شدند، میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع‌آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه‌های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.

با شهادت میرزاکوچک خان در روز دوشنبه یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی ۱۳۴۰ ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در سال ۱۳۹۱، منشأ حرکت میرزا کوچک‌ خان را یک منشأ ۱۰۰ درصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند: ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در همان محدوده خاص خود (گیلان) ایجاد کرد

برچسب‌ها:

نظر شما